Tomgången har blivit konstig.

GurkA^^

Medlem
14 apr 2006
28
0
1
Hejsan

Efter att min skoter har varit i garaget och fått en styrhöjare och gaswireförlängare blev tomgången konstig. När den är nystartad är den perfekt. Ligger på 2000~ vid tomgång och går ner till 2000~ direkt efter lite gaspådrag.

Efter att jag just hade fixat styrhöjaren och gaswireförlängare så for jag ut och körde. Sedan märkte jag att tomgången låg på 4000~ hela tiden. Gick inte att få ner. Hur mycket jag än skakaded och drog på gaswiren och gaswireförlängaren.. :S

Sedan idag var jag ute och testade igen. Körde 10-15 min, och sen när jag stannade så 'fastnade' varvatalen vid 3000-3500. Och är kvar där cirka 30-40 sekunder. Sedan går den långsamt ner till 2000 igen. Ibland kan det hända att den aldrig går ner igen utan står på 3500 konstant.


Vad kan vara fel? Kan det ha blivit så bara för att det är varmt väder just nu? Cirka +2~ Är det ute just nu. Någon annan som har haft samma problem?
 

Ogge

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Troligen ngnting med gaswiern i och med att problemet uppstod efter att du satte höjjaren.
Kontrollera så den inte är spänd eller att den är för krökt på ngt ställe så den har svårt att gå tillbaka.
 

GurkA^^

Medlem
14 apr 2006
28
0
1
OKej, ska göra det. Synd bara att startsnöret gick sönder när jag skulle köra in den i garaget.. =/
 

GurkA^^

Medlem
14 apr 2006
28
0
1
Det har ingenting med wiren att göra. Det är när den blir varm som tomgången ökar.. .
När jag bytte styre osv, så tog ju jag lös lite elkablar som satt under styret.. Och jag är rätt säker på att allting hamnade som det skulle. Men kan det ha nånting och göra med att jag kanske glömde sätta ihop några kablar eller så?

Vad kan annars vara fel? =/

Kan också säga att jag har en MXZ 670 H.O (1999).
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Kontrollera så att trottlarna verkligen går i botten , de kan va så att de hänger i gasvajrarna och däri har du kanske ditt problem.
 

GurkA^^

Medlem
14 apr 2006
28
0
1
Kontrollera så att trottlarna verkligen går i botten , de kan va så att de hänger i gasvajrarna och däri har du kanske ditt problem.
Okej, men ifall det är så. Borde det inte vara hög tomgång hela tiden? Det är ju bara hög tomgång när den är varm. Har förövrigt en kompis som har exakt samma problem.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Jo du har rätt i att de då skulle va hög tomgång hela tiden, har du möjligt vis någon form av insugsläkage eller någon packning på blocket???
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Hade samma problem på min, skruvade upp tomgångsskruven och så var det borta.