VIkta om variator.

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Det är så att jag tänkt vikta om variatorn på min 340 indy lite utan växelhus.
Så fins det nån expert där ute som kan rekomendera hur jag ska göra.
Vill ha så att den går fortare för nu tycker jag den bara varvar.
Det är en orginalvariator p85 eller vad dom nu heter och vikterna på den nu är 10 MB och orginal fjäder.röd eller blå..kommer inte ihåg.

Nån som kan säga hur jag ska göra.?
 

deep snow

Medlem
12 mar 2007
8
0
1
jakobstad
vet inte det men..ska ställa en fråga då vi båda har variatorproblem..hur ska ja få loss variatorn.den sitter som i berget..det fins ju större jängor inuti varitorn som man ska skruva in en lite gröve bult i så den trycks ut men den lossnar inte hur ska ja få loss den??
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
vet inte det men..ska ställa en fråga då vi båda har variatorproblem..hur ska ja få loss variatorn.den sitter som i berget..det fins ju större jängor inuti varitorn som man ska skruva in en lite gröve bult i så den trycks ut men den lossnar inte hur ska ja få loss den??
det du ska använda dig av är en sk avdragare,du ska gänga in den till det släpper,du kan även ta och knacka på själva skallen på avdragaren det brukar hjälpa.
 

deep snow

Medlem
12 mar 2007
8
0
1
jakobstad
det du ska använda dig av är en sk avdragare,du ska gänga in den till det släpper,du kan även ta och knacka på själva skallen på avdragaren det brukar hjälpa.
vi har nog mekat ganska mycket med att få loss den men inte kanske provat det..och så undrar jag om det skulle gå att värma upp det så det sväller så det kanske skulle släppa??
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Allt går med lite värme..men tar man för mkt kan väll packboxen gå..tror jag...men köp en avdragare så du inte tar sönder variatorn mm.
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Jo men det jag tänkte är ju sen hur skotern reagerar om jag sätter större vikter, eller mjukare fäder och tvärtom.. ??
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
större vikter(det vill säga tyngre) gör att skotern får lägre topp varv men växlar hårdare vid gas pådrag, lättare vikter tvärtom. sen finns de juh fjädrar med och dom är olika dom med, på fjädrar så styr du inslag varvet samnt lite av toppvarvet. sen de här med vikter de finns vikter med start gropar med har ej prövat sånna men på en 340 vet ja int om de ger nåt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
större vikter(det vill säga tyngre) gör att skotern får lägre topp varv men växlar hårdare vid gas pådrag, lättare vikter tvärtom. sen finns de juh fjädrar med och dom är olika dom med, på fjädrar så styr du inslag varvet samnt lite av toppvarvet. sen de här med vikter de finns vikter med start gropar med har ej prövat sånna men på en 340 vet ja int om de ger nåt.

Vikter med startgropar på min PS 700 gjorde att den small igång vid 5000 rpm, omöjligt att smyga! Totalt värdelöst på den iaf, skyndade mig att byta.