Detta är allvarligt! Det verkar som om snön och skotersäsongen är på väg rakt ner i backen. Det smälter hejdlöst fort. Tror knappast att det är möjligt med en skotertur i Luleå skärgård kommande helg. Har någon varit ute längs islederna under veckan? Hur mycket ovanavatten är det?
Om det blir minusgrader nu på söndag som prognosen utlovar, så är det absolut inga problem att köra på isarna. Däremot så kommer det att vara riktigt hårt underlag, så det kan bli problem med varmgång för vätskekylda maskiner utan isrivare.
Dagens observation då:...
Isarna har ca. 25cm snölager ovanpå, som nu förstås sjunker ihop allt eftersom, men det är inget "ovanvattn" eller flövatten, annat än just vid stranden. Däremot slår det igenom obönhörligt överallt utom efter just strandkanten, eller väl uppkörda skoterspår.
Inte så muntert alls att ploga sig fram i sörjan med krypfart.
Tur man kör en Lynx i allafall så man slipper fastna.
Det blir ett djupt spår med snösörja efter maskinen om man inte kan hålla rejält hög fart, som en mxz "räv" som jag såg idag, men han såg ut att vända efter en stund. Blev väl för blött kanske?
Körde alltså runt Lövskär o Hagaviken idag, så jag fick en uppfattning om läget där. Hur det ser ut på andra håll runt stan vet jag inte.