HJÄLP! Höja framvagnen! SX-R

R

Robin

Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Längre dämpare, flytta på dämparfästena i trailingarmarna, bygga om framvagnen osvosv.

Men behöver du verkligen höjja en sxr??

mvh/Robin
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Jag vet inte, men den är inte precis hög fram. kan ev. va för dämparna är slut, men rep. kostar ungefär lika mycket som några ny längre!

Ska klura ut något. Vad är "bieffekter" av och få en högre framvagn?

Är att ta bort spindelleden är det något att rekomendera?

Bättre å veta från någon som har erfarenhet än att få en chock till vintern:)
 
R

Robin

Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

sxr ska vara "relativt" höga maskiner, rep att dämpare går på kring 500-1000kr st, så billigare än att köpa ett par nya är det.

"Bieffekten" av att höjja i framvagnen är att du får en smalare spårvidd.

Spindeleden? Förmodar att du menar krängningshämnarna?
Det är bara plocka bort, skotern blir med följsamm samt sväljer gupp bättre på leden och får en mer individuell fjädring, dock måste du spänna dämparna några snäpp pga större påfrästningar.
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Du kan väl inte vara seriös när du säger att sxr är en relativt hög skoter? relativt LÅG däremot.
 
R

Robin

Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

SXR

Hmm kallar du det där för en låg skoter?
Nu pratar vi inte Högsta skotern av alla utan märk att jag skrev relativt

Dehär emot är en Låg skoter:
SRX
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

ja men du skrev SXR ska vara relativt höga SKOTRAR, antog att du menade den större del av dom. De jag sett och kört har varit som att sitta på backen o köra.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Okej... Du som är anti-yamaha där! Framvagnen är nog minst lika hög som de flesta i sin klass med frächa dämpare! (enduro, mxz osv)
Ej att jämnföra med (rev iq rev).

Joo, men jag funderade på att köpa några beg. på blocket som är lååånga. typ från IQ eller något. Smalare spårvid ser inte jag som någon nackdel, ingen direkt ledpiskare av mej, gillar att leka omkring i bla. skog!

SORRY, blandade ihop dem, menade krängningshämmare. Tackar för svar:)
Märkes trackare hör inte hemma här! Yamaha är inte i sina gamla dar då det var rätt att tracka dem.. Dem börjar vinna på andra sidan pölen!!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

ja men du skrev SXR ska vara relativt höga SKOTRAR, antog att du menade den större del av dom. De jag sett och kört har varit som att sitta på backen o köra.

Sitta på backen ja, DOM ÄR LÅGA BAK! DOM ÄR INTE GJORDA FÖR DJUUUP SNÖ! DOM ÄR RENODLADE LEDPISKARE, STÅR T.O.M PÅ HUVEN!

det är därför det finns sånna maskiner som heter MOUNTAIN:)

Ville bara informera de som tror för mycket:)

//Rasmus
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Håller med Robin då SXR är en rätt så hög skoter jämfört med min SRX. Men ska du köpa IQ dämpare så måste du göra om dom övre dämparfästerna, hade du haft srx:ens dämparfästen i chassit så hade de passat bättre. Men tror du inte att dom dämparna isåfall är för hårda för chassit?? tror att de är chassit som kommer att dämpa, inte själva dämparna. Men annars så är de nästan lättast att svetsa nya fästen högre upp på trailingarmen istället.

//Jim
 
R

Robin

Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

går ju att schimsa om ju ;) men du ska tänka på att du inte kan slänga i allt för långa dämpare utan att styrstagen kommer att ta i chassit, lossa på dämparen, släpp ner och se hur långa dämpare du kan få in utan att börja modifiera styrstagen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Jepp jepp... Jo, fast kommer nog behålla orginal och modifiera infäsningen på trailingarmen. Borde ju bara va att kapa av nuvarande vända på den och svetsa dit den igen, eller? då höjs den c:a 5-7cm! vilket borde hjälpa lite! Kolla föresten idag, min "markfrigång" är 19.4cm (buk-golvet) är det lågt för att vara en sxr? Hittar nänmligen inga siffror på vad orginal är?

//Rasmus:cool:
 
R

Robin

Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

jo nåt sånt, beroende på skicket av dämparna.

Vända på fästningarna är en bra idée...
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Behöver ju inte vända på fästerna, du kan ju göra som på bilden här å bara svetsa på nya fästen ovanför dom befintliga.



//Jim
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

Du kan inte höja den fram och lämna den orörd bak....... Det är inte bara slänga dit ett par dämpare från en annan skoter och tro att den går klockrent på leden.

Däremot så gör det mkt om du helt enkelt renoverar de dämpare du har. Då blir den så hög som ingenjörerna på Yamaha (som faktiskt räknat ut förhållandet mellan dämpningen fram och bak) tänkt.

Mina 5 cents

Edit* Såg nu att du ämnar höja skotern bak också..
 

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
Sv: HJÄLP! Höja framvagnen!

när jag höjde min srx så provade jag att köra med enbart höjningen fram.
resultatet var fruktansvärt, den gick inte att köra. för det första så hade jag inget matt tryck och den var extremt spår känslig. om man enbart höjer den fram så får man en tryck fördelning som är längs fram och längs bak och inge i mitten.