ZR-600 ( 1998 ) Mattbyte... ?

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall
Hej , har en arctic zr 600 -98 som jag har en original 25 mm matta på , tycker det är lite lite , skulle det göra mkt skillnad med en 38 mm , är det värt att köpa en sån ? hur mkt är det rimligt att kosta på en ny/beg matta ? skulle vilja ha lite bättre grepp i snön . :rolleyes:

Tack på förhand

R

Robin

Sv: Byta matta ?

Skillnaden blir som dag och natt.

Beroende på skick och ålder så allt från 500 kr det risigaste du kan hitta till en 2500 för en som knappt varit monterad på en skoter.
Dock tjänar du bra på att köpa en halvdan matta med 4-5kammar av för en 1000lapp eller så då det ändå kommer vara en grymm skillnad.

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall

ja bytte till en 38 mm plus att ja drevade ner 2 kugg på en gång på min zl600-99 och de va helt klart värt pengarna, sjukt driv i snön och när man klättra
Just det ja , om man ska dreva ner , vad ska man tänka på ? Måste man byta kedja ? vad är den effektivaste drevningen ? har som sagt en zr 600-98 !

ZL_600

Välkänd medlem

jag ringde till bengan och frågade, han sa att den lägsta man kunde ha va 18-40 annars vart fel vinkel på kedjan så den gick av.sen så passade ja på att köpa bredare drev och kedja vilket är hållbarare.sen skidorna i luften på de mesta ställena va inga problem...

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall

jag ringde till bengan och frågade, han sa att den lägsta man kunde ha va 18-40 annars vart fel vinkel på kedjan så den gick av.sen så passade ja på att köpa bredare drev och kedja vilket är hållbarare.sen skidorna i luften på de mesta ställena va inga problem...
Okej , men vad sitter det för drevning original på en zr 600-98 då ? vad kostar ett nytt drev och kedja ? kommer det märkas mkt på bensinförbrukningen ? Och visst är det ju mindre det lilla drevet är och ju större det stora är så blir den rappare i starten och diverse ?

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall

Pratat med bengan nu , jag hade 20/39 original på min . Tror ni 18/39 skulle göra nån skillnad ? lr är det bättre att byta det större ? båda ?

tack på förhand .

boggy

Aktiv medlem
6 nov 2007
78
0
6

Tjena, jag har nyss bytt matta till en med 38 mm kammar på min zr 600 -00'a

Men i vissa gupp låter de som iaf att kammarna tar i tunneln, någon annan som upplever samma problem?
eller ska jag bara ignorera detta ?

MVH.

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå

Tjena, jag har nyss bytt matta till en med 38 mm kammar på min zr 600 -00'a

Men i vissa gupp låter de som iaf att kammarna tar i tunneln, någon annan som upplever samma problem?
eller ska jag bara ignorera detta ?

MVH.
kan de vara att mattan går för nära??? byte av drivhjul kanske... var med om samma sak på en kompis skoter vi satte 38as kammar var tvungen sätta mindre hjul......