MXZ 600 -99, motor problem.

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
högra kolven har skurit och eller nypit. den dog ute på isen och sen när jag ryckte igång den skramla den som en gammal diesel på tomgångrn men lät ok när jag körde in den till stranden. nu har jag rivit och tänkte byta båda kolvarna och horna när jag ändå är på g. men vad orsakade felet?? vågar jag sätta ihop den å hoppas på att de bara var dax för ras på maskinen som gått 700mil...

byta å köra eller riva helt å kolla allt? vad ska jag leta efter? vanliga fel?

till historien hörde också att jag hade lite olja i kärlet så de kan kanske bara va att en liten luftficka när jag accade ute på sjön.....?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: mxz 600 -99 problem

Det är ganska mycket skrivet om Rotax serie 3 motorer, sök i forumet och du skall finna.

Din motortyp har stora problem med kolvringarna som satt original från fabrik. Det är vad jag kommer ihåg från vad jag läst. Men du vet nog ganska mkt själv när du rivit och tittat på tragedin....

Att det beror på på för lite olja i tråget det tror jag mindre på. Var den tom så är det ju löst men skvallpande orsakar inga ras.. Vad jag vet?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: mxz 600 -99 problem

högra kolven har skurit och eller nypit. den dog ute på isen och sen när jag ryckte igång den skramla den som en gammal diesel på tomgångrn men lät ok när jag körde in den till stranden. nu har jag rivit och tänkte byta båda kolvarna och horna när jag ändå är på g. men vad orsakade felet?? vågar jag sätta ihop den å hoppas på att de bara var dax för ras på maskinen som gått 700mil...

byta å köra eller riva helt å kolla allt? vad ska jag leta efter? vanliga fel?

till historien hörde också att jag hade lite olja i kärlet så de kan kanske bara va att en liten luftficka när jag accade ute på sjön.....?
Har du inga bilder på skadorna?