Bygga en (högre,smalare) dyna svårt?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja hejsan innan säsongen börjar om igen så ska jag nog modda om lite småsaker, en sak bygga en ny dyna. Jag har en extradyna men jag kom fram till att jag tänkte nog bygga en dyna från grunden. Jag vill ha en högre hårdare och smalare dyna. Den befintliga mxz 670 98 dyna som jag har nu är så låg och bred att det tar ont när man står upp en längre tid. Så hur har ni som redan byggt en dyna? Lägg gärna in bilder beskrivningar och tips osv.

Liknande denna dyna är jag sugen på bygga :p

 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
jag byggde en! tog glasfiber o gjöt mot tanken så jag fick formen sen byggfrigolit( blå) sen lite fogskum o skumgummi så vart de nice... fast skulle nog ha haft lite mer skumgummi den blev lite hård.. ska fixa det sen.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sjögren är din hembyggda dyna gjord i blåfrigolit, håller det? Jo kasta gänra upp en bild :rolleyes:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
På min Firecat har jag ersatt #3 på http://www.brownsleisureworld.com/Parts/Images/0737/0737-897_s.gif med en egen kudde som jag köpte på en lokal dynfabrik, formade allt som jag ville ha det, plastade ett stöd mot tanken som går ända ned mot och över #7, limmade tre lager skumgummi (2-3mm tjock skumgummiduk) och sedan sydde ett eget överdrag. Det svarta är "no-slip", liknande det man kan köpa till crossdynor.
Samtidigt karvade jag ur och plastade jag ett handskfack som rymmer 8-10 ggr mer än standard.
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/7054436.jpg
Den blev 4-5" högre och mycket hårdare i jämförelse med den där svampen som de hade på 03orna. (det är det näst hårdaste sittdynsskummet som min dynfabrik kunde frambringa.)
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men jag har aldrig sett en hemmabyggd skumgummidyna som inte varit ful eller knölig eller både och.

Så svårt är det nog....
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack för era tips grabbar bara att ösa på mer nyttig info, jo camata din länk funkar inte. Har nästan kommit på en lösning på en dyna jag tänkte bygga, men måsten nog plasta en del och det har jag inte gjort någon gån i mitt liv :D Ska bli kul å prova, jag tror jag hinner misslyckas några gånger inan snön lägger sig.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar för bilden, den där såg hyffsat välgjord ut något liknande tänkte jag på men dock mkt mindre :) Jag tänkte rymma en extradunk eller nått liknande.
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
har inte hållit på med nått sånnt där, men om jag hade varit du så hade jag tage fram en svets eller om du inte har lånat eller fixat en svets på nått sätt. sen svetsat "en ram" till sitsen sen eventuellt fyllt upp den med blå frigolit och nått ull av nå slag så de inte blir så ***** hårt ;p men svetsa en ram till den tycker jag du ska göra:) så du kan enkelt ta av den och byta till orginal sitsen om du nu får för dig att den ska tillbaka :) tror faktiskt inte det är så svårt att bygga en snarlik sits som du har på bilden längst upp. det gäller bara att vara noga :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jepp var inne på det, men jag kan knappt hålla i en svets :) Men som tur var har jag några duktiga polare som kan. Jag har några idéer;

1. Jag har en extra dyna som jag kan använda som mall mot tanken som jag kan eventuellt utveckla som nedan fast då med trästommen kvar? Hur det ska gå till vet jag inte riktigt än :rolleyes:

2. Bygger en helt ny tänka bygga stommen i metall, botten och vinklingen uppåt (som man hålborrar en hel del för att hålla ner vikten) svetsas ihop och stabilseringsstag undertill som på bilden plus 2 extrastag på sidorna från bakkant ända till tanken. Sen så bygger man upp med byggfrigolit (blå) och avslutar med några lager skumgummiduk och avslutningsvis så syr (tjejen :p) upp ett dynöverdrag..frågan blir om man måste borra en miljard småhål för att fästa överdraget undertill ?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tackar för bilden, den där såg hyffsat välgjord ut något liknande tänkte jag på men dock mkt mindre :) Jag tänkte rymma en extradunk eller nått liknande.
"Hyffsat"?! Det är fler timmar nedlagt på den än vad du har jobbat i hela ditt liv! ;)

Varför min går så långt bak är för att F-dynan de facto går så långt bak som standard, vilket du även bör tänka på; vart är din dyna fastsatt i bakkant?
Det underlättar ju ohyggligt om man har ett färdigt ställe att montera den på, och att jag använde standarddynans bottendel besparande mig en massa huvudvärk.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja det har du rätt i det tänkte jag inte på. Hyffsat var kanske fel ord jag menade jävligt bra :D Det såg ut som en köpes dyna!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jo camata vart köpte du överdragstyget?
Bil & Marintextil i Linköping.

Det finns säkert liknande företag i din omnejd.
Ring ex. Granec i Luleå och fråga om de vet någon som klär om inredning till båtar.

Det där "no-slip"-köret kostade 340:- för 1,00x1,50 m, resten fick jag i stort sett med på köpet.

Kuddmaterialet kostade 50:- + 50:- för en dunk med kuddlim (svincoolt, man späder och tvättar det med vatten och kör det i målarsprutan)