ET-340 ( 1982 ) Motor som inte vill gå ordentligt... ?

vickke

Aktiv medlem
10 sept 2007
50
0
1
sundsvall
har en et340 årsm 82.
den vill inte starta och när den väl gör det så orkar den inget. man måste lyfta på mattan för att den ska orka runt. har haft ur motorn flera ggr och bytt kolvar och alla slangar mm. har någon nån aning om vad felet kan vara??:confused: snart åker skiten i sjön!
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Sv: et340 problem

hur går motorn? kollat kompen?
hur är det med drivaxellagret de kanske är helt säck?
orkar inte driva på mattan? låter skumt. variatorremmen är den ny?
 

fräser.

Välkänd medlem
19 sept 2007
124
0
6
Lse
Sv: et340 problem

kolla variatorn. Vet ett liknande fel på en cs340, dom han samma variator. Är den dålig så orkar den inte gå framåt, när den väl startar. Den startar inte för den orkar inte "kliva" igång.
 

vickke

Aktiv medlem
10 sept 2007
50
0
1
sundsvall
Sv: et340 problem

cylindrarna är bytta så kompet är jämnt i båda och är bra, variatorrämen är fin, den varvar upp när man lyfter upp mattan, då varvar den som den ska oftast men så fort man släpper ner den så dör den. orkar inte driva helt enkelt....
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: et340 problem

Varför vill den inte starta? För mycket eller för lite bränsle? Kolla om stiften är blöta eller torra! Hur är gnistan?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sv: et340 problem

är det splitter nya kolvar i den sa du? inte ens inkörda?

låter skumt iaf.
 

vickke

Aktiv medlem
10 sept 2007
50
0
1
sundsvall
Sv: et340 problem

misstänkte att den fick förlite soppa men har bytt alla slangar och testat med en annan förgasare och ingen förbättring. cylindrarna är inte inkörda för den har inte velat starta överhuvudtaget sen dom byttes. hur kollar man om det är fel på variatorn? vad ska man göra? byta vikter? eller vad?
 

knatt3

Välkänd medlem
12 aug 2007
173
0
16
skellefte
Sv: et340 problem

hade en et 340 fast 87 som hade samma problem, men jag bytte vara remmen sen gick den som bara den igen;)

//knatt3
 

fräser.

Välkänd medlem
19 sept 2007
124
0
6
Lse
Sv: et340 problem

Kolla hur rullarna och bussningarna ser ut. Är dom dåliga så växlar den inte.
 

vickke

Aktiv medlem
10 sept 2007
50
0
1
sundsvall
Sv: et340 problem

isf räcker det med att ta av variator rämmen och testa starta utan den, för tar jag av den borde den starta va?
 

sxmicke

Medlem
28 aug 2007
24
0
1
kalix
Sv: et340 problem

kan ju vara otätt i nå vev bussningar eller dåliga ringar skulle rekomendera att ta isär motorn kolla igenom allt , men jag skulle tippa på antingen fel variator rem eller otätt i nå bussningar, kolla vevhus ventilationen när du ändå är igång
 

Björneborg

Ny medlem
22 okt 2007
4
0
1
Mörsil
Sv: et340 problem

Har en -81a som höll på likadant. Bytte packboxarna och kolvringar. Sen låg en kabel i tändplattan och jordade då och då, vilket också ledde till störningar. Testa och byt Packboxarna och de till att kompressionen motsvarar specifikationerna. Min gamla trotjänare och reservmaskin går helt perfekt nu...
 

vickke

Aktiv medlem
10 sept 2007
50
0
1
sundsvall
den startar lätt men misständer och orkar inte varva upp även utan rem. kommer upp i varv i bland men orkar endå inte trycka ut variatorn... vad är det för fel på skiten?:O
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
stopp i avgassystem? hadde det på min..var lättstartad och gick på tomgång men hände inget när man gasade...
bytte packboxar toppakningar cylinderfots paknigar och massa annat innan ja kom på det....
testa att ta loss systemet och starta den..