Första skoterköp!

Nybörjarn

Ny medlem
9 nov 2007
2
0
1
Dalarna
Hejsan!

Ska köpa mig en skoter tänkte jag. Jag vill åka fort å svänga en del. Inte hoppa, det är jag för gammal för. :eek:
Har hittat en Formula 500. Är den lämplig som första skoter?
Vad ska jag kolla efter då jag köper beg. ?
97-01 till verkar ligga inom ramen för min ekonomi. Är det någon av dessa maskiner som är bättre/sämre?

Mvh Nybörjaren
 

Svanee

Välkänd medlem
5 sept 2006
106
0
6
Umeå
Ja tycker du skulle titta efter en yamaha.. Srx eller sxr om det går inom din prisklass. finns srx 600 för mellan 26-36 000.. dom har ett rätt bra tryck i sig :)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ja tycker du skulle titta efter en yamaha.. Srx eller sxr om det går inom din prisklass. finns srx 600 för mellan 26-36 000.. dom har ett rätt bra tryck i sig :)
Eller en V-max 600-700, OBS! Nyare modellen, dvs samma huv som srx, sxr m.fl
 

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
Hejsan!

Ska köpa mig en skoter tänkte jag. Jag vill åka fort å svänga en del. Inte hoppa, det är jag för gammal för. :eek:
Har hittat en Formula 500. Är den lämplig som första skoter?
Vad ska jag kolla efter då jag köper beg. ?
97-01 till verkar ligga inom ramen för min ekonomi. Är det någon av dessa maskiner som är bättre/sämre?

Mvh Nybörjaren
vill du åka fort så är formula 500 inget bra val.Zrt 600 däremot :) Driftsäker(utan balans axel) å relativt billig i drift.å i inköp.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Säger som många andra. ska det ligga inom ekonomin och det även ska gå att köra lite hårdare om du så vill så en mxz 99-03 är underbar på led och även att leka med. dom flesta 99or ligger runt 28-32tusen med 600snurra.
tänk på att kolla om det inte är nå sprickor i trailingarmarna och att dess funktionen funkar riktigt om du ska kolla på en.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag vill rekomendera en yamaha trippel.

det är som att köra gocart tycker ja.
ruskigt kul att blåsa omkring på hård snö .

normaldjup snö är inga problem men skråkörning och liknande är inte så lätt iom att det är väldigt låg markfrigång och bred framvagn.

men vill du köra fort efter leden och ha mycket kontroll så är yamaha rätt val.

desutom så har dom klart bäst driftsäkerhet.

har tyvär aldrig provkört någon zrt. har provkört mxz 700/800X/summit och jag gillar inte zx chassiet alls.känns extremt vingliga och otåliga dock inte summiten som var extremt trött.jag tror att om du vill köra tvåcylindrig rotax är nog lynx att föredra då dom ska ha bättre fjädring än ski-doon.

om du bara ska köra efter bra leder så tycker jag srx 700 är ett självklart val.ska du köra lite knöligare led och kanske lite utanför spåren är inte srxen att rekomendera då dom är extremt låga utan då kan du ju kika efter en xtc/sxr alt en zrt.

nu har jag ju bara rekomenderat trippelmaskiner och det är för att jag tycker det är det enda rätta om man ska köra efter led.
ska du köra lite mer utanför så tycker jag du ska sattsa på någon annan skoter pga trippelns vikt.
tex polaris edge,arctic-cat zr,ski-doo mxz,lynx enduro

blev en ***** lång text men hoppas det hjälper lite.
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Skulle tipsa om en skoter på ca 500cc och en årsmodell på 97-01 inte mer!!

Lycka till med skoter karriären!!
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Köp en v-max 600, nya framvagnen, den går ca 160 accar bra och går fint för det pris den ligger i
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Köpte precis själv en Formula 500 -98, således en med 494:a rave. Har inte blitt kört just nåt mycke än, men kan iallafall säga att driftsekonomin på maskinen borde vara helt ok. Själv betalar jag under 1000:- för halvförsäkring och 1600:- helförs. Motorn som sitter i ska enligt de flesta inte vara nåt högeffektsmonster, men dom håller hur länge som helst och drar LITE soppa. Såna aspekter kan ju vara vettiga att kolla på också. Sen om maskinen är bra eller dålig efter led kan jag inte svara på, men man kommer sig ut iallafall. När det snöat ska man köra inte skruva =P

Sikta på en -98 lr nyare, motorn är trevligare med rave-portar. Bättre register och nån extra hästkraft!
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag köpte mig en mxz 600 -99 för nån vecka sedan. Känns som en väldigt trevlig maskin än så länge. Ska dra till fjälls nu i helgen och testa lite mera. Men se till så att kolvar och lager är bytt ifall du köper en. allt över 500-600 mil iaf. lycka till!