Tvåtaktsmotorn är framtiden!

S

StoxResearch

NU JÄVLAR! 2T DI! Please please please please please... Jag vågar inte bli för exalterad, lätt att man blir åtlöje... Men NU är det svårt att hålla sig från att hoppa och dansa, :) Jag väntar dock tills jag har sett det från fler källor... Tänk om allt är förfalskat :(

http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=194185&st=0

Om det där stämmer, då är det ett mirakel om 4T överlever... Tyvärr... Men hellre dom än 2T...

Edit: Damn! 426H hann före, :p Ser också att ArcticFun postat det i en annan tråd, :)
 
S

StoxResearch

Sådärja... Nu är det officiellt också, finns på DooTALKs första sida... Game Over! Strike And Out!

THIS is the beginning of the future!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ilves:
Precis... Man ska passa sig för vad man jämför med vad och var uppgifterna kommer ifrån... Om tex någon av tillverkarna slänger ur sig nån viktuppgift så är det bara att slänga i papperskorgen direkt, :) Tumregeln i motorbranchen verkar iaf vara att en 4T motor väger ca 30% mer än motsvarande 2T för samma effekt och jämförbar hållbarhet... Klart att den ena eller andra kan avvika från det... I snöskotrar är skillnaderna ÄNNU större... Jag hävdar att det är pga av att Yamaha aldrig ens skulle våga låta sina motorer bli lika "rackliga" som 2T, då gräver dom sin egen grav... Plus att dom behöver nerväxling och lite annat krafs om dom ska varva som dom egentligen borde...

Jag är skeptisk till att det är jämnt fördelad info i min gamla tråd på SR numera sen jag försvann, hahaha... Snarare mest propaganda... Men jag har inte varit där sen i Mars eller nåt så jag vet inte... Jag vet iaf att det är några 2T eldsjälar kvar...

Den där sidan på Maximum Sled är nog snart världsberömd på internet för att vara missvisande, :p

Mikael_N:
Ja, det har vi hört, :) Och visst längtar vi båda?

om yamaha vill så kan dom ju skicka ut apexen med tex 250 hkr och endå ha bättre bättre driftsäkerthet än en ski-doo 2-takt.

överladdning krävs för att dom ska slakta alla tvåtaktare.men när turbon väl sitter där så är det inte lite effekt.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
En turbo fyrtakt som klarar stränga avgasregler:hahaha::hahaha::hahaha::hahaha:

vilket en E-tec 2t gör idag, samt drar mindre bränsle än en lika stark 4t:rock:

Turbo 4t som slår 2t effektmässigt kommer vi aldrig att se standardmonterad. Dom skitar ner för mycket. (bränsleöverskott för intern kylning)

//
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mycket möjligt.du kan ha rätt

men eftersom en bil klarar avgaskraven så tror jag det går bra på en skoter också....
 
S

StoxResearch

NU ser det svart ut för alla 4T anhängare... Tråkigt men sant...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vadå svart?bara föra tt man gillar något så har det väll inget att göra med att det måste vara bäst?

ena anledningen med 4-takt är ju driftsäkerhet.samt om man gillar yamaha.
finns nog även folk som gillar det breda registret hoss en 4-smälla.
det enda som det här innebär är att 2-takt kommer att finnas kvar i marknaden.4-takt kommer inte försvinna men tror inte att man kommer sattsa på det.speciellt inte från brps sida.

varför skulle man?
2takt är bättre i allt förutom driftsäkerhet och har sållt bra i alla år.varför börja om på nytt med 4-takt.har vi tur kanske yamaha kommer tillbaks med 2-takt.det vore faktist väldigt kul.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"men eftersom en bil klarar avgaskraven så tror jag det går bra på en skoter också...."¨

Jaja men, det finns redan sådana skotrar, nästan i alla fall.
Ta tex AC 660 turbo, dom kör med closed loop, vilket alla bilar gör, och AC tar ur hela 110 hk ur en turbo 660. Även Polaris FST 750cc / 140 hp kör closed loop, men även här känns det lång till något som liknar sport-prestanda i vikt/effekt.

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Visst är vi överlyckliga nu? Jag har varit gladare än glad hela dan iaf, :)

Ska bli kul att se Polaris och Arctic Cats DI modeller, :) Det börjar vara dags för dom med nu...
 
S

StoxResearch

Blev ju nästan lite tråkigt nu när 2T vs. 4T slaget så gott som är vunnet, :( I mina ögon var det redan det när Ski-Doo släppte sin XP, men nu borde ju även de mest skeptiska förstå det...

Nu har vi DI på en helt ny marknad och det kommer att bli en succe av aldrig skådat slag... Hur många som hatar den "hemska 2T lukten" kommer inte att återgå till 2T nu tex? Hur många som köper arbets- och touringmaskiner kommer inte att byta nu när de slipper dra runt på onödig vikt (framförallt i fronten)? Länsstyrelsen kan ju rimligen inte bibehålla sitt 4T stöd nu heller? Många frågor, svaren är för mig ganska självklara...

Vad händer härnäst? Kommer vi att få se 2T DI på nya marknader? Jag tror det... Jag förutspår en 2T comeback i PWC och ATV tex... Jag hoppas även att BRP jobbar hårt med någon tvåhjuling för offroad (alt. gata), ungefär som dom överraskade alla med Spydern...

Framtiden ser MYCKET ljus ut, :)
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
den ser ljusare ut för 2-takt.

jag tror att försäljningen kommer att öka om det fungerar som det ska men jag tror fortfarande inte att yamaha kommer att tappa mycket marknadsvärde.
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Jag hoppas verkligen inte att det ska gå dåligt för Yamaha eller nån annan som säljer 4T... Jag är bara rationell och realist... Jag har trott i flera år att försäljningen för Yamaha kommer att vända, och jag tror att det här är säsongen när det händer... Jag noterar tex att marknadsandelen i Sverige för Yamaha fallit med ca 4 procentenheter fram till nyår... Jämfört med motsvarande period i fjol menar jag då...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Snowlabile:
AHHH! Det har jag faktiskt inte ens tänkt på, :) Intressant... Vi får väl se i Clean Snowmobile Challenge om inte annat när ett team ska köra just 2T DI på E85...
 

warrior07

Medlem
16 jan 2008
12
0
1
östersund
Du verkar glad (stoxresearch) nu när rotax äntligen har släppt sin fantastiska nya di 2t motor! Är det för att du gillar ski-doo så mycket eller är du bara 2t fantast rent allmänt? Själv skrattar jag bara åt det där skräpet haha! Alla har ju vetat att den där motorn skulle komma förr eller senare. Ingen jättestor nyhet tycker jag. Kommer troligen innebära att ski-doo kan plocka lite marknads andelar av arctic och polaris kanske. I usa och canada då menar jag,våran pyttemarknad räknar jag inte ens. Ett par 100 maskiner hit eller dit om man ökar några % ett år! Tror inte att man är direkt orolig på fikarummet i iwata bara för att det har kommit en 2t som drar några dl mindre per mil.! Inget hot det inte. Det är ju bara att inse att yamma håller på att ta över världsmarknaden, skulle inte förvåna mig om man lyckas passera ski-doo redan i år! Dom har ökat med ca 5000 maskiner per år sista 3åren och det är på en KRYMPANDE marknad totalt sett! Alltså om yamma hade sålt lika mycket (16000) hade dom ändå ökat i marknads andelar räknat. Sist nu var det uppe i 33000 maskiner = en 100% ökning på 3år. Men stoxresearch verkar tro att det kommer vända nu? Löjligt! Nä däremot så måste nog både arctic och polaris presentera något alldeles extra till 09, skaka fram några snack-maskiner som drar lite intresse till märkena igen, skulle ju vara trist om det försvann något av dom.
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Hajar inte varför många skall bete sig som ungarna på lekis......jag kör själv Yamaha(Nytro MTX), det blev Yamaha pga ski doos ÅF som jag har problem med ....inte slädarna. Jag tycker det är jaevligt kul att ski doo presenterar en ny spis i sin skoter och håller den allt som dom lovar är det verkligen en stor nyhet. Jag tycker att all utveckling på skotersidan är bra oavsett märke för i slutändan gagnar det oss alla, som gillar att åka skoter i alla fall.Sen tycker jag att det är lite naivt att tro att alla andra skotermärken kommer att kånka bara för att "mitt" märke har kommit med något som är revolutionerande i min smak, det kommer inte att hända och tur är väl det för om tex stoxresearch skulle få bestämma hur alla skotrar skulle se ut och ha för egenskaper så skulle ju han vara överlycklig. Men jag tror att det är flera med mig som inte tycker exakt som han....och jag gillar ju att ha mycket att välja på när jag skall köpa något, och då måste det finnas flera märken.....sen tror jag att Yamaha måste anstänga sig ännu hårdare nu när skidoo har släppt sin etec om dom skall kunna sno marknads andelar, och det gör inte mig något som Yamaha åkare om dom skulle bli bättre. Borde inte ni Skidoo åkare tänka lika dant, om dom andra märkena blir mycket bättre så måste ju skidoo bli det oxå för att hänga med eller ligga före och det är väl kul för er eller????????:confused:
 
S

StoxResearch

Sådärja... Det var några ömma tår det... Framtiden får väl utvisa hur det går... Jag har gett min teori, andra har gett sin... Dom som har andra teorier än mig verkar ju stensäkra på att få rätt, så jag förstår inte ens upprördheten... Var glada åt att Yamaha kommer att ta över i stället!

Och nä, jag skiter blankt i vilket företag som ligger i täten och kommer med vad... Märkestrogenhet=Onska för mig som liberal... Att vara liberal innebär samtidigt att det sista man vill är att bestämma saker och ting åt andra...
 
Last edited:

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Det som kommer att hända från Yamahas sida nu när Ski-Doo har kommit med den där super motorn är att ta 4 taktarn ännu ett steg längre, kan ta ett tag men det kommer...

Men det vore en dröm om dom tog tillbaka 2-takts trippeln å kasta dit DI!!!!
Men det lär väl aldrig hända...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
OBS! Tar inte ställning på nåt sätt....:cool:

Men hur har försäljningen i Sverige (och övriga världen) utvecklats på båtmotorsidan, eller waverunners för den delen??? Jag har inte den blekaste....men där har ju direktinsprutade 2T funnits bra många år......jag har en känsla att 4T säljer mer och mer på båtsidan trots detta.....men som sagt, detta är bara en känsla och inga fakta. Jag är helt säker att Stox eller Skotte har riktiga siffror angående detta:)

mvh / Matti (som skulle köpa Yamaha även om de "bara" hade 2T;))
 
S

StoxResearch

matti:
Jag har faktiskt ingen direkt aning... Det är lika svårt att få tag på försäljningssiffror för båtmotorer som för andra rekreationsfordon... Grrr... Sånt verkar närmast betraktas som statshemligheter, :p Om jag försöker mig på att säga nåt så måste jag ljuga, och det undviker jag så mycket jag bara kan, :)

Evinrude går som tåget iaf, det vet jag... Iaf sist jag kollade, vilket är ett tag sen... Här har du en (gammal) artikel iaf som inte är sååå gammal:

http://boating-industry.com/output.cfm?ID=1149553