Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Är glenns prestation att liknas vid 4t grabbarnas 6000 hk @ 6500 rpm och 6500 nm,
dvs en livslängd på ca ett snabbt dragrace lopp?
 
S

StoxResearch

Skotte:
Ingen aning faktiskt. Men hur det nu än är så kostar det inte 8 ggr Sveriges BNP att få igång motorn igen. Du vet ju hur dyrt det kan bli när man har mängder med onödiga delar, :p
 
S

StoxResearch

Prisa Gud! Arctic Cat verkar också repa sig med stormsteg, precis som Polaris gjort. Yamahas massiva attack, samt felaktiga satsningar från några av tillverkarna har sånär knockat ut minst en spelare från spelplanen. Men nu verkar det lösa sig det hela,

http://www.amsnow.com/sno/default.aspx?c=a&id=4055

I pressmeddelandet står det också klart och tydligt att även Arctic Cat hävdar att FLER chassin och modeller faktiskt kan innebära SÄMRE lönsamhet, så dom håller på med att åtgärda detta. I deras fall innebär det främst att de avvecklar de äldre chassina.

Fler chassin kan även tex innebära att man utvecklar chassin för både 2T och 4T. Yamaha gör i mina ögon alltså helt rätt. Fram till nu så har jag tyckt att Ski-Doo gjort det också, men nu fattar jag noll, :) Ska bli kul att se hur marknaden ser ut om några år.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Jag noterar att Yamahas uråldriga och "teknologiskt underlägsna" Viking 540 III (2T) säljer bättre än deras hypermoderna och "teknologiskt överlägsna" RS Viking (4T) och Venture Multipurpose (4T). Så det kan gå, :)

http://www.skoter.se/scripts/nyhetsarkiv.php?artikel_id=18275
om du har testat vikingen så vet du ju att den inte passar till arbetskörning.

den skotern är enligt mig en riktigt flådig skoter som passar bäst på leden.
väldigt bekväm och känns lyxig...
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Jag brukar inte precis springa benen av mig för att testa såna maskiner måste jag erkänna, :) Knappast Yamahas plan att ha kvar en välsäljande 2T än idag, eller?

Om inte nya RS Viking är tänkt för arbete, vad är den då tänkt som? Om man nu vill ha en Touringmaskin, vilket den nog duger gott till, då finns det säkerligen bättre alternativ.
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Det är jag helt varse om. Priset är dock bara en del i ekvationen. Skulle RS Viking faktiskt fungera lika bra som den gamla på samma områden så skulle den sälja mycket bättre än vad den gör. Det är jag övertygad om. Tänk på att Viking III är en blårykare av värsta sorten. Att den kundkategorin väljer den framför nåt som inte stinker och ryker, det säger mycket.

Och ja, jag säger ju att Yamaha verkar tendera att sälja bra första året med nya sportmaskiner. Precis så verkar det ha varit med Phazer, RX1, Vector mm också. Ska det gå bra på sikt så måste dom bryta one-hit-wonder trenden, annars är det svårt att tjäna in kostnaderna. Men det är mina egna teorier, alla har sina egna.

Fan vad kul med moppe. Zündappen rör på sig ganska fint nu. Min teori om att mäns hjärnor fastnar någonstans kring 15 års ålder verkar hålla, :p
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag säger bara hur rs vikingen fungerar ENLIGT mig..

pappa har en sån.jag har kört den en korvgrillar tur med tjejen och pulka bakom.
helt underbar till den körningen.

sen var vi och spårade varpå jag körde före med vectorn.fick köra lite på skrå för att ta mig fram på ett par ställen.
det gick ju jätte bra tyckte pappa så jag fick köra hans skoter oxå där det behövdes.
inte fan var det då enkelt att bryta runt vikingen.
tror dock inte att det hadde varit lätt med någon annan modern "sportarbetsskoter"(över 100hkr) och inte heller med en viking två taktare.

dock har inte 540in samma 1tons vikt kännslan.

men helt underbar skoter om du INTE ska köra i riktigt kuperad träng ospårat.
ospårat går bra men inte så enkel att bryta runt där det behövs.
men vilka män i 40+ åldern bryter omkull å kastar runt sina skotrar som iaf jag gör?

men hur som hellst så tycker jag att du "STOX" enbart riktar dig att vara emot yamaha.
och vi andra som kör yamaha ska stå till svars för varför vi tycker om märket i sig..

förstår inte att du inte hackar på arctic med deras ***** fyrhjulingsmotorer.huvva
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Jaja, nu lämnar vi Viking diskussionen. Alla har ju personliga smaker och hur det nu än är så verkar folk välja den gamla framför den nya. Orsaken är egentligen oväsentlig.

Du misstar dig. Jag är inte alls emot Yamaha. Jag är emot 4T. Det är klart att eftersom Yamaha har valt att gå 4T spåret så blir de lätt en måltavla. Jag stordiggar Yamaha och tycker att dom ska ge sig in i 2T matchen och visa resten hur man bygger sådana suveräna tripplar dom har byggt tidigare. Att inte Yamaha ökar våldsamt år från år längre ser jag som bra av det enda skälet att inte 4T flyttar fram positionerna mer. I övrigt så är jag fullständigt obunden vid något märke. Det är mer än man kan säga om andra, :)

Arctics, Polaris och BRPs 4T har jag klagat på tidigare och kommer att klaga på när det behövs. Det är bara det att jag inte ser dom som något hot, :) Du kanske har bommat de delarna där jag har skrivit att Yamaha har de bästa 4T motorerna av alla? Om Nytromotorn har jag tom skrivit flera gånger att det är den kanske bästa 4T motorn i rekreationsfordon alla kategorier. Har du missat det?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
RotaX447:
Arctics, Polaris och BRPs 4T har jag klagat på tidigare och kommer att klaga på när det behövs. Det är bara det att jag inte ser dom som något hot, :) Du kanske har bommat de delarna där jag har skrivit att Yamaha har de bästa 4T motorerna av alla? Om Nytromotorn har jag tom skrivit att det är den kanske bästa 4T motorn i rekreationsfordon alla kategorier. Sånt bommar du, :)
jo men det är samma här som i den andra 4-takt/2-takt tråden.

vad är det du försöker komma till med din forum tråd?
tycker du inte att vi som gillar våra 4-takts maskin får ha våra 4-taktsmaskiner?

jag tycker i vilket fall att två-takt gärna får stanna men ser samtidigt mer sattsningar på 4-takt då jag helt enkelt har börjat tycka om 4-takt så mycket.tycker det är bra att ski-doo släpper en 4-taktare och även med mer än 2-cylindrar.det uppskattas verkligen.jag hoppas att jag ska få provköra en i vinter.

en 2-taktare skulle jag absolut kunna ha igen om det fanns något intressant.assaulten är ju helt klart het.och skulle nog fungera för mig.
kanske nästa skoter blir en sån?
men samtidigt finns rx1(apex) mtx.och den väcker riktiga HA begär hoss mig.dock ska det vara överladdning isf och då hamnar prissumman aldelles för högt.tyvärr
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Ja, jag försöker tala om för världen att 2T är bättre än 4T körbarhetsmässigt. Det är helt riktigt, :) Korrekta fakta är det viktigaste av allt här i världen, annars kan inte konsumenterna göra rationella beslut. Folk kommer såklart att köpa och älska 4T iaf, och det är deras fulla rätt. Jag har absolut inget emot det, tvärt om.

En annan sak jag försöker bidra till är att få stopp på "4T är framtiden" tänkandet hos folk och vända trenden. Det är mycket viktigt på ett psykologiskt plan, eftersom även det påverkar folks konsumtion. Det kan tom bli så illa att folk kan vara så "inmatade" med en viss typ av "sanning" att de omedvetet tror det är dom det är "fel på" om dom tycker annat eller blir ifrånkörda. Psykologi är viktigt, och det gäller såklart inte bara snöskotrar. Så därför postar jag ungefär allt positivt jag får händerna på; Teori, spekulationer, framsteg på 2T fronten mm.

Det är anledningarna till att den här tråden finns. Plus att det är kul att skriva och argumentera, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

Ihhhh. Nog har jag sett mycket coolt, men det här tar nästan priset. En Evinrude i en "bil". Precis vad jag drömt om i några år. Det är orättvist! Jag vill också ha en Evinrude i min bil i stället för en törstig 4T, :( Jag har inte råd att tanka den längre. Jag vill ha 2T!

http://www.youtube.com/watch?v=lRKeuHyI0lw

Nu är ju det där en V8 och jag drömmer om en V6, men det får duga, :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ihhhh. Nog har jag sett mycket coolt, men det här tar nästan priset. En Evinrude i en "bil". Precis vad jag drömt om i några år. Det är orättvist! Jag vill också ha en Evinrude i min bil i stället för en törstig 4T, :( Jag har inte råd att tanka den längre. Jag vill ha 2T!

http://www.youtube.com/watch?v=lRKeuHyI0lw

Nu är ju det där en V8 och jag drömmer om en V6, men det får duga, :)
Sjuk bil! Sån skulle man haft i sandgropen! :evil:
Hitta den häftigaste motor jag sätt på länge. Släng i den i en ATV lr Go-Cart!

http://www.weberprecision.com/
 
Last edited:
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Den där är jävligt ball faktiskt (ooops, sa jag det där?), :) Jag har sett den förr. Räknade ut att den är på 92.7ccm.
 
S

StoxResearch

Fan vad kul med moped. Hängde på en BMW idag ganska bra. Inte illa med 65ccm som varvar nästan ingenting och är helt oportad. Det är annat än de förbannades 4T Fiddysarna som brölar omkring lite överallt numera. De flesta går som arsel och låter förjävligt redan standard. Och som om inte det vore nog så verkar det vara poppis att rensa/byta avgassystemet till nåt som låter ännu hemskare. Bort med skiten säger jag.

Ja, jag är 34 bast, och jag har skitkul än, :)
 
S

StoxResearch

ArcticFun:
Ihhhhhhhhhhhh. Tack för länken! Fy faaan. Det går verkligen allt bättre på 2T fronten, :)

Det stora genombrottet blir när 2T kommer tillbaks på vägarna. Tur att att allt fler företag börjar begripa att om man vill sänka CO2 utsläppen (som är på modet idag), då är det 2T som gäller. 4T motorer är törstigare än kameler och dräper våran miljö (enligt dagens mode).

OBS! Jag skriver "DAGENS MODE" eftersom jag hör till dem som tror att "Global Warming" är rena svamlet/oviktigt av två huvudskäl;

1. Är det verkligen människan som i huvudsak påverkar den globala uppvärmningen? Allt fler forskare och andra välutbildade/välinformerade bestrider denna "sanning". Det verkar allt tydligare vara en "sanning" som miljöfanatiker (som ofta ryggmärgsmässigt och ofta fanatiskt hatar 2T), de som söker forskningsanslag, de som vill bilda monopol/oligopol (och därmed försöker dräpa 2T) mm försöker upprätthålla. Sök på "Global Warming Hoax" på tex Google och läs er fördärvade i några månader om ni vill. Svammel är bara förnamnet. Många blir lurade av media och andra källor, men allt fler kämpar emot vad som mest verkar vara kopiösa lögner.

2. Anta att människan faktiskt mot alla odds påverkar miljön. Är dagens miljö någonting statiskt som ska bevaras till varje pris? VARFÖR I HELVETE DÅ? Det är människans skräck för förändringar (manifesteras tydligt i svensk politik) som är en av drivkrafterna bakom paniken. Människan och övrigt liv har i alla tider anpassat sig till en föränderlig miljö. Det skulle inte att vara annorlunda den här gången heller! Jag skiter blankt i om den "blågrönsnippiga gulvitsippan" eller ens "isbjörnen" försvinner för gott. Arter har försvunnit i alla tider samtidigt som andra har skapats. Om snön försvinner kan man köra ATV och PWC istället. Det är MYCKET viktigare att verka för global frihandel (så att fattigare nationer har råd att möta eventuella miljöförändringar) än att bekämpa CO2 utsläpp. Tyvärr tycker befolkningarna i de rika "västländerna" att egen girighet och att svälta ihjäl fattiga länder är viktigare än något annat. Det paradoxala med det hela är att folk inte begriper att i förlängningen så skadas dom själva av det. Viva girighet! Viva demokrati som alltid ledet till (o)gott!

FÖR 2T i en PÅHITTAD "sanning"!
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Fan vad kul med moped. Hängde på en BMW idag ganska bra. Inte illa med 65ccm som varvar nästan ingenting och är helt oportad. Det är annat än de förbannades 4T Fiddysarna som brölar omkring lite överallt numera. De flesta går som arsel och låter förjävligt redan standard. Och som om inte det vore nog så verkar det vara poppis att rensa/byta avgassystemet till nåt som låter ännu hemskare. Bort med skiten säger jag.

Ja, jag är 34 bast, och jag har skitkul än, :)
Vad är det för moped? Hojja börjar bli less på min fiddy, ventiltätningar hit och dit, ställa in ventilspel varannan timma (nästan). Nä hade vart mycket bättre med en 2taktare!
 
S

StoxResearch

Max_K:
Det är en Honda MB5 ram med 5 växlad Zündapp motor. Den går så pass bra oportad och allt så jag är faktiskt förvånad.

Du byter väl olja på Fiddyn efter nästan varje körning va? Det ska man nämligen göra, :)