Rotax 800r skurit, vevlager.

E

ejwbegysv

Ja då gick skotern sönder...

PRecis bytt variator hos ÅF i tre veckor... Körde 5 underbara mil, skotern gick som ett skott.... kör lugnt och fint efter leden och motorn hickar till och lägger av... Hittar inget fel, startar den motorn skriker till och dör igen...

Skruvar ner toppen, kolvarna ser fina ut, motorn går bra att snurra bakåt.. Skruvar ner startapparaten, motorn snurar fint...

Sätter ihop allt, startar och skotern låter som en stenkross.....

3 veckors semester i Gördalen och en trasig skoter.. kul...

Nu håller vi tummarna på att delar finns nära sverige så man kan en tur efter nyår iaf...

Ibland är det kul

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Sv: 800r Kaputt..

Nu lider jag verkligen med dig Jimmy. Jag hade ju problem med min förra skoter hela vintern förra året. Har man skoter ska bara allt funka när vintern kommer. Är inte din maskin helt ny? Lämna tillbaka till din Åf. jag fick låna en skoter av min åf. när min var på lagning. Tycker du ska kräva samma sak.

Lycka till!

E

ejwbegysv

Har hört rykten om att det var problem med något vevlager på visas modeller, kan ju vara det som är mitt problem...

Ang. låne skoter osv. så beror det nog på om man har en ÅF som är service minded, min ville inte skruva med min skoter nu då han hade fått in dom nya Rev XP modellerna precis..

Så jag låter M-performance laga skotern ist, bara vi hinner få delarna innan Jul så kan det gå...

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se

Trist, blir iaf. rätt ihopsatt hos Mulle. Lager låter ju som en trolig orsak när du inte hittar något annat. Kolla nu då noga att alla smörjhål och kanaler är rena och borrade ;-) så det inte händer igen isf.

E

ejwbegysv

Ja då har dom plockat ner skotern och de 2 mittersta lagrena vid vevaxeln var trasiga...

ÅF tycker att jag inte ska tro på allt man skriver på internet, det fanns inga fel på 800r motorn sa han.... Jag krävde en ny motor och gav honom resten av dagen på sig att fundera över detta..

4

426H

Shit va trist, lider med dig. Hoppas verkligen din åf löser detta snabbt och smidigt. Detta är väl ett känt fel på dom tidigt tillverkade R-motorerna som dom fixat på årets motorer?
Trist att skidoo låter oss kunder vara betatestare på deras nya grejor. När skall man våga byta till en rev xp? 2009? 2010?

E

ejwbegysv

Ja man tänkte ju att när det var sista modellen av Rev:en så skulle det vara lugnt... men men...

SAmma sak när jag köpte sista modellen på 03:ans summit, ojoj vilken skitmotor det var.

E

ejwbegysv

Summit X-RS 800r Årsmodell 2007, Lev 2006-12-01

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34

Ja man tänkte ju att när det var sista modellen av Rev:en så skulle det vara lugnt... men men...

SAmma sak när jag köpte sista modellen på 03:ans summit, ojoj vilken skitmotor det var.
sista REVmodellen ja, men med en ny motor. var väl samma på -03'an, var väl då HO motorn kom om jag inte missminner mig? Om det nu har någon betydelse :D

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk

nä, de första 800r som fanns i -07 summit var behäftade med div fel bla annat för trånga lagerlägen i blocket, det uppdaterade blocket är R märkt, så med 07 800R får man se upp

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34

ja, är väl en -07 800r det handlar om också?

E

ejwbegysv

Ja man kanske inte ska begära att en skoter för 120 000kr ska hålla i 140 mil...
----
Jag får ny komplett vevaxel av ÅF.

Får betala ev. extra kostnad för reparationen själv (för att jag väljer en egen mek)

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34

Ja, det är ju lite surt.

Egen mek? Är det något som brp väljer ut själva annars?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Återförsäljaren ska ju reparera den normal sett. Nu valde ju han en "egen" så därför får han bara delen

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34

varför inte låta åf göra det få ifall det blir gratis/billigare? :hmmmm:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik

Det är inte alla ÅF som vet vad dom håller på med, känns betydligt roligare och säkrare att skruva själv enligt mig. Så länge man har sprängskisser och åtdragningsmoment så äre inga problem

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34

Mjo iofs, men då ska man ju kunna vad man gör också. Men en åf som inte kan skruva, va äre för klåpare. Det är ju ett måste, hur kan man annars vara säker på att man får en maskin som är korrekt ihopsatt då? Iofs så lämnar inte jag heller in min maskin till åf för varken service eller liknande. Vi har en auktoriserad ski-doo mekaniker me verkstad här som iaf jag lämnar in skotern till.

E

ejwbegysv

varför inte låta åf göra det få ifall det blir gratis/billigare? :hmmmm:
Största anledningen i detta fall var att ÅF ej hade tid med min skoter då de nya XP ska sättas ihop och det är viktigt för mig att ha en skoter över nyår då jag har tagit 3 veckors semester + en massa folk kommer..

Sen är M-performance grymma på motorer så jag vill ha det ordenligt gjort... (dom har lagat mina andra skotrar när BRP har vägrat fixa dom).

ÅF står för delarna + den tiden som BRP ger honom i timpenning för att fixa motorn... Dock är detta oftast orealistiska tider har jag fått höra.. Tex 2 timmar för att byta en motor (vet ej om detta är sant). Så jag får betala för det som ej ÅF betalar...

:evil: