Tävla med mod skoter ens möjligt?

R

Robin

Är inte alls inläst inom ämnet skotersport (enduro, cross, backe osv)

Men finns det någon som helst möjlighet för mig att ställa upp och prova på att köra enduro, cross eller backe med en maskin som helt och hållet inte ens går att regga in som någon skotermodell i det läge som den är nu?
(om det inte vore för att den redan är reggad dvs)

Dvs allt annat är än vad det igentligen skall vara orginal på skotern.

Mvh/Robin
 
R

Robin

Sv: Re: Tävla med mod skoter ens möjligt?

du har väl en 440 va? motorn alltså.
Ja, den är väl dock på g att bytas ut om jag hittar nått större.
Så mycket vet jag ju att 440klassen har utgått.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
man får ju köra med 440in i pro klasserna, men läs på svemo om nya regler, där står allt om maskiner och vad man får och inte får göra http://www.svemo.se ! asså vad jag tror så äre bara att tävla i den kubik du har på motorn, sen tror jag nästan den får sitta på en cykel motorn om du så vill, haha nää men i en pro klass eller likande är det då inga problem, då man får göra i princip vad man vill på skojtern, men enduro och backe är nog bäst med modden=)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Vilken anledning finns det till att 440-klassen upphört? Kan ju inte vara enbart att alla märkerna slutade tillverka just 440?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
det har varit massa tjaffs angående klasserna osv, så jag tror faktiskt att dom har slutat tillverka för att dt ska finnas en sport 600 och en pro 600 rent, för att man inte ska få ta en trimmad 440 in i en sport 600 klass, för den är mycket vassare än en vanlig 600 , tror det är nått sånt, iaf i sverige.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Det var ett tag sedan denna tråd var aktiv.
Ser att ni har vissa problem med reglementena. Men nu ska ni få svar på era funderingar.

Din Mod Robin-från-kiruna.
Den passar bara i tre klasser.

Cross: PRO Open
Backe: PRO Open och Racing 1000

Detta då ALLA andra klasser är för standard maskiner.
Alltså chassi och motor skall utgöra en enhet som tillverkats i minst 500 exemplar, samt vara registreringsbesiktad och godkänd hos Svensk Bilprovning.
Det finns även en till punkt som skotersektionen troligen backat på i reglementet. Det är att skotern ska uppfylla EC maskindirektiv.
Man har nog inte läst EC Maskindirektivet. Innan man la in det i texten.

Så tyvärr: Du får inte köra Enduro med "modden".
Men kom igen, du får köra Backe i Racing 1000.
Men kanske du ska titta lite hårt efter en ersättare under huven. 440:in får ju skrämselhicka då en 1000 cc trippel med LoadPipes "RUPPAR" i upline-kön.
En sån trippel 1000 drar i sig en hel del luft, och står 440 :in för nära så kanske den också sugs in......

Nä skämtåsido. Robert Nilsson från Gällivare satte skräck i Racing 1000 klassen då han luftade sin standard -06 Ski-Doo 440 REV.
Detta var i Nalovardo Racet -06. Hade det varit en något kortare uppförsbacke så hade nog Robert Nilsson vunnit.
Men kubiken tog ut sin rätt efter 3 - 400 meter uppför backen.
Banan var ca 1000 meter rakt upp.

440 tog man bort som klass för att man slutade tillverka motorer under 500 cc.
Detta för att man ska kunna följa miljökraven som ställs i USA.
Störst går först........
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
440 tog man bort som klass för att man slutade tillverka motorer under 500 cc.
Detta för att man ska kunna följa miljökraven som ställs i USA.
Störst går först........

Där ser du Robin...
 
R

Robin

Aha okej, hur som helst är skoter numera motorlös och söker som en tok efter nått större, börjar falla tillbak mot tripplarna men avskräcken sitter fortfarande kvar sedan förra sesongen.

Backe skulle vara intressant att prova men med lågt drevad skoter samt 35mm matta har man kanske inte allt för mycket att ställa upp till fight med, möjligtvis dom första 50metrarna innan de stora monstren hinner få fart i maskineriet:rolleyes:

440 tog man bort som klass för att man slutade tillverka motorer under 500 cc.
Detta för att man ska kunna följa miljökraven som ställs i USA.
Störst går först........

Där ser du Robin...
Har jag påstått något annat?:hmmmm:
 
R

Robin

Är jag bara blind men jag ser inte alls vart jag skrivit det där i den här tråden? :O

Dock känner jag igen texten och kontrar med att märka ut "?"-tecknet i slutet av meningen vilket menar på att meningen är en fråga och inte ett utalande.

Hursomhelst får man ju se hur det blir med det hela, brukar anordnas en backtävling i björklidens ena skidbacke, hade varit intressant att prova på.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Aha okej, hur som helst är skoter numera motorlös och söker som en tok efter nått större, börjar falla tillbak mot tripplarna men avskräcken sitter fortfarande kvar sedan förra sesongen.

Backe skulle vara intressant att prova men med lågt drevad skoter samt 35mm matta har man kanske inte allt för mycket att ställa upp till fight med, möjligtvis dom första 50metrarna innan de stora monstren hinner få fart i maskineriet:rolleyes:



Har jag påstått något annat?:hmmmm:
Satsa på en Yamaha trippel eller Ski-doo, de driftsäkraste tripplarna om jag får säga det själv! Helst Yamaha..

Förstår att du är lite skeptisk mot tripplar.. Nytt år, nya tag som man brukar säga, hehe...
 
R

Robin

Är sugen på en yamma trippel men dem har så knepiga motorfästen att det inte känns så aktuellt just nu att börja bygga om.

Blir det trippel så blir den en Polaris, därav avskräcken.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Är sugen på en yamma trippel men dem har så knepiga motorfästen att det inte känns så aktuellt just nu att börja bygga om.

Blir det trippel så blir den en Polaris, därav avskräcken.
Då förstår jag att du är lite avskräckt... Det är ju den värsta trippel som jag provat mig på. Testat allt utom Arctic
 
R

Robin

Då förstår jag att du är lite avskräckt... Det är ju den värsta trippel som jag provat mig på. Testat allt utom Arctic
Ac är något jag aldrig kommer köra igen pga varierande skäl och personliga erfarenter (Det är lätt att dra allt över en och samma kant tyvärr :laugh:).

Hur är det med om jag tex skulle slänga in en 600spis i chassit av polaris fabrikat. Som jag uppfattat det så spelar det väl ingen roll? eftersom chassi och motor tillsammans skall utgöra ett serietillverkat ex?

Varför inte infora en klass ex Open Mod, hade nog kunnat bli riktigt underhållande att beskåda då folk/team verkligen inte har några som helst gränser ang ombyggnationer. Enligt mig hade det nog kunnat bli stenhård fight på banan eftersom det ändå finns både gränser i teorin samt verkligheter för vad som passar in vart.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tycker dom borde skapa någon Junior klass. typ 16-20 eller något sånt.
Skulle locka flertal att börja tävla då skulle jag tippa, för hur många 16åringar åker runt på 550fläkt? inte många.
Känner inte en enda som kör fläktkylt över 16år..

600 Open junior?

För känns inte som man vill ut å fajtas med de stora pojkarna, sen bara för man inte ha skoter så kan man ju inte tävla i någon annan klass.

Men men. Thats life