4takt framtiden

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Ja,varför inte säger jag.
Kommer garanterat flera inlägg efter mitt som kommer att hävda motsatsen.
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Yamaha kommer säkert att fortsätta med att ha alla sina skotrar med 4takt motorer medans Rotax fortsätter att köra med 2taktare när dom är lättare och tar lika lite(mycket?!) bensin.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
nu vann ju robbie PRO stock o open på artic cat 06 ,så en sämre driver kunde ju yamaha ha hittat ,dvs det var nog inte så ***** mycket skotern som vann ,men helt klart en prestation av malinoski att komma topp 10 i WPSA serien med en 4taktare :rock:
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Själv skiter jag i vad det sitter för motortyp under min huv. Huvudsaken är att effekten finns och att det håller. Samt en resonabel vikt..
När det gäller crossar så ligger 2t och 4t ungefär lika viktmässigt, varför gör inte skotrar det?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
nu vann ju robbie PRO stock o open på artic cat 06 ,så en sämre driver kunde ju yamaha ha hittat ,dvs det var nog inte så ***** mycket skotern som vann
2-takts män kommer aldrig våga erkänna att yamaha (4-takt) kommit ikapp nu :)
Såg ni ens filmen, bara där var ju nytron först att komma till första kurvan!?

Vänta några år ska ni se, 2-taktarna har ju vart i utveckling sen
-98 (då de började bli något att åka med tex racing, mxz, sno-pro osv) medans 4-takten sedan -05? (rs vector har jag för mig var den första 4-takt?)

Själv tror jag 2-takt kommer att regera tävlingarna för det är c:a 99% av alla som kör kör 2-takt. Men det är på gång tror jag!

//Rasmus
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: 4takt framtiden

2-takts män kommer aldrig våga erkänna att yamaha (4-takt) kommit ikapp nu :)
Såg ni ens filmen, bara där var ju nytron först att komma till första kurvan!?

Vänta några år ska ni se, 2-taktarna har ju vart i utveckling sen
-98 (då de började bli något att åka med tex racing, mxz, sno-pro osv) medans 4-takten sedan -05? (rs vector har jag för mig var den första 4-takt?)

Själv tror jag 2-takt kommer att regera tävlingarna för det är c:a 99% av alla som kör kör 2-takt. Men det är på gång tror jag!

//Rasmus
yamman är startsnabb som tusan, men då ska det läggas till att nytron var där den ända nya maskinen men nu finns ju sno pro 600an och xpn samt 600rsen , så nu har den ett sjukt bra motstånd, och robbie är grym på att köra, enormt duktig kille. men fyrtakten kommer, helt klart, dock så huserar inte lynx i staterna.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Själv skiter jag i vad det sitter för motortyp under min huv. Huvudsaken är att effekten finns och att det håller. Samt en resonabel vikt..
När det gäller crossar så ligger 2t och 4t ungefär lika viktmässigt, varför gör inte skotrar det?
matrial kostnaden på dessa maskiner är betydligt högre än för motsvarande 2 t. kolfiber o titan är dyrt,o ja den tar de flesta starter ,men på samma sätt som 4t crossarna skiljer sig från 2t crossarna i körteknik skiljer sig skotrarna o man får pumpa sig runt i kurvorna pga skidres ,motor karaktären sliter inte loss mattan på samma sätt som hos 2t maskinerna.ibland vill man ha mattspinn för att kunna bryta omkull osv . dessa saker är ju fråga om inställningar o ban typ

om man nu ska tro R M #4
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Framtidsvision alt1.
Alla motorer som körs på fossila bränslen är förbjudna och intresset för skotar är minimalt och alla tävlingarna är förbjudna och det finns ingen snö men dock inte enligt terorin som alla besserwissrar att fossila bränslen har förstört klimatet utan en militantisk grupp har bombat med atomvapen och 3:e världskriget utbröt och 4,9 miljarder männsikor dog...

Framtidsvision alt2.
Alla skotrar i framtiden har grymma elmotorer på 300hk eftersom tävlingar med motorer som använder fossila bränslen är förbjudna och skulle vi ändå vilja köra olagliga tävlingar med förbrännsingsmotorer så kan vi ändå inte klara av det p.g.a att människan har tappat ca 70% av all muskelmassan för att det är onödig vikt på kroppen därför vi inte behöver röra oss lika mycket för världen har blivit för lat så evolutionen tog ett steg åt fel/rätt håll :p

Framtidsvision alt3.
Eller så kommer vi alla som älskar 2takt att se 4taktarna ta över världen likt ett vidirigt virus och vi kommer sakta men säkert måste vi gilla läget tillslut :afraid: (kanske detta alternativ är det mest trovärdiga?)

Seriöst jag själv gillar faktiskt Yamahas tänkande, kvalité och deras utveckling av 4takts skotrar. Yamaha är snart nära på att konkurrera ut sina fiender (dom är inte riktigt där ännu) då smäller det till för då har alla andra märken väntat på sno all teknik som Yamaha har utvecklat och byta namn på det så det låter som deras egna tekniker och så blir Yamaha sist igen efter ett par år då brp har förfinat det ännu mer och är ledande igen som vanligt :D hoppas ja :aetsch: Sen börjar cirkeln om igen...Yamaha utvecklar och...
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Fast ryktet går ju "over there" att BRP är på G att släppa en 600DI med E-tec teknik nästa vecka. :hmmmm2:
E-tec har ju alla 4-taktarens fördelar fast det är en 2-taktare. Det är väl bara den separata oljehanteringen som man inte har blivit av med. :boring:
 
S

StoxResearch

matti:
Man kan ju fundera på varför Yamaha har satt en stjärna som Eriksson att köra i gärsgårdsklassen i stället för bland de stora grabbarna, :)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
matti:
Man kan ju fundera på varför Yamaha har satt en stjärna som Eriksson att köra i gärsgårdsklassen i stället för bland de stora grabbarna, :)
Ja ja, man kan gå runt kring den heta gröten hur mycket man vill, men nya REV XP 600 MXZr fick i varje fall pisk:p Nu hade väl säkert Johan vunnit på en dylik också men det går inte att komma ifrån att 4T standardmaskiner nu i varje fall är i samma härad som 2T standardmaskinerna vad gäller cross-egenskaper:cool: Kul tycker jag, sporrar utveckling på alla fronter, både 4T och 2T:)

Nu skall jag ut med ungarna i pulka bakom Phazer Venture Multipurpose'n, förhållandevis luktfritt får dom åka bakom denna 4-smälla. Sen att avgaserna som inte luktar så mycket och inte syns från en 4T är i stort sett lika farliga dom, det är en annan historia ;)

Ha'de / Matti