Snöskoteråkare på elljusspår

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då det pratas mycket om arga skidåkare längs skoterlederna, så vill jag belysa ett betydligt större problem för vi snöskoteråkare, och det är bruket att använda elljusspår som skoterled, för det körs snöskoter i och runt omkring elljusspår på många håll runt om i landet.

För även om det givetvis är ett stort problem för skidåkarna, så är det ändå vi snöskoteråkare som äger problemet, i och med att problemet måste lösas.
Alla inblandade vet att det är ett fåtal som missköter sig, och att 99% av snöskoteråkarna har förstått att elljusspår är till enbart för skidåkare.

Då det nog heller aldrig har förekommit att man flyttat på ett elljusspår, när problemen uppståt, så är det är nog vi skoteråkarna som får stryka på foten misstänker jag.

Ett annat problem som vi skoteråkare har att brottas med, om vi vill få fortsätta att kunna köra snöskoter direkt från våra fasigheter och ut i terrängen där det är möjligt, är bullerproblemet. Det klagas något enormt på snöskotrar som lever om här i A-jaur, för även om det är 1 av 100 som kör med slutburkar som lever om, så är det så att många skoterhatare drar alla skoteråkare över samma kam.

Problemlösning som det pratas om i A-jaur, kan vara att stänga vissa centrala leder i närheten av elljusspåren runt samhället och att det 1-åriga försöket med att få köra på vissa gator i tätorten, istället för att utökas med fler gator, avslutas helt efter säsongen. Allt detta för att en liten klick skoteråkare saknar allt, och inte förstått vad, omdöme och hänsyn är.

Jag tror att dylika problem finns lite överallt runt om i skotersverige, vad göra ?
Jag kanske låter som en gammal gnällgubbe i mångas "öron", men jag vill kunna få en fortsatt utveckling av snöskoteranvändandet, som i slutändan gagnar oss alla, men denna utveckling skapas inte med konfrotation !

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag tycker att man ska få köra lagligt till skoterleden, även fast jag har ca 100m till leden så vill man kunna köra utan att riskera. Men nu är ju risken att bli tagen liten så jag gör det ändå och har gjort det utan problem i alla år.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Mycket bra skrivet av Stig Larsson. När man möter folk som är ute och åker skidor eller går med hunden så är det ofta man får arga ansiktsuttryck, även fast jag alltid saktar in och oftast hälsar för att vara trevlig. Skoterleder och skidspår går ofta nära varandra och även fast man kör på en skoterled kan jag få känslan av att dom tycker det är fel. Och det är precis som du säger att alla skoterhatare drar alla över en kam.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tycker att man ska få köra lagligt till skoterleden, även fast jag har ca 100m till leden så vill man kunna köra utan att riskera. Men nu är ju risken att bli tagen liten så jag gör det ändå och har gjort det utan problem i alla år.
Det är väl så i dom flesta norrlandskommuner att den situation som du beskriver här, inte är ett egentligt "lagbrott" i just någons ögon, så länge man visar omdöme och hänsyn. Dvs. att man stilla och lungt "Puttrar" iväg ut till leden. Man undviker att köra sent på kvällar och nätter osv.
Om det trots allt, kommer någon som känner sig störd så måste man tyvärr som skoteråkare acceptera detta, då det hela i juridisk mening är en brottslig handling (om det är inom ett förbudsområde !).

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Precis. Jag har ca 60-70m efter vägen till skogen som leder till den utstakade leden. Och som tur är så har dom flesta runt i kring skoter så tar man det bara lugnt så är det ingen som gnäller. Men det finns säkert dom som inte gillar sånt också, även om man har 20 m till leden.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Kör alltid överdrivet lugnt då jag möter någon då jag måste köra en bit på vägen. Hejar också och i de flesta fall hejar dom tillbaka, kanske som ett tack för att man kör lugnt.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Var ute å åkte en sväng igår då de blivit mörkt, fick möte av en far och 2 barn runt 8 bast på skoterleden utan reflex elelr liknande, fan nått måste dom fatta. mötte fö en gubbe nå dar innan som var ute med hund på samma led å båda 2 hade reflex västar mm så ja nästan själv blev bländad och han flyttade på sig långt åt sidan de tackar ja för iaf

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Var ute å åkte en sväng igår då de blivit mörkt, fick möte av en far och 2 barn runt 8 bast på skoterleden utan reflex elelr liknande, fan nått måste dom fatta. mötte fö en gubbe nå dar innan som var ute med hund på samma led å båda 2 hade reflex västar mm så ja nästan själv blev bländad och han flyttade på sig långt åt sidan de tackar ja för iaf
Det är något som jag uppskattar väldigt mycket om folket har på sig ordentligt med reflexer om dom är ute i skoterspåret när det är mörkt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
dom kan hålla sig på vägen ist:afraid:
Problemet för oss snöskoteråkare, om det nu är ett problem egentligen, är att dom har lika stor rätt att vara på skoterleden som på vägen.

edit: Men nu håller vi på att glida från ämnet, vad göra med dom som förstör för vi som vill kunna köra snöskoter ut i naturen direkt från bostaden, om möjligheten finns ?
Genom att det körs på elljuspår och användandet av bullermoddade snöskotrar gör att begränsningar kommer som ett "brev på posten"

Last edited:

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Nu när du nämner det stig så hur är det egentligen? Bor ju själv i arvidsjaur & nära gielas. När jag kör efter skoterleden som går längst staketet vid gielas området så måste jag ju passera eljuspåret om jag vill ta mig ut till skoterleden.

Så länge jag kör försiktigt och med hänsyn så anses detta som okej? eller?

R

Robin

Helt OT men vill bara uppmana alla som kör skoter i diken vid stora eller allmänna väga:

Slå av Hel lyse och växla om till Halvlyse!

Bländar nått så otroligt mycke för oss som kör bil på vägen! Livsfarligt..

Back to topic.

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Fattar överhuvudtaget inte vitsen med högljudda skotrar. Effektpipor kan jag möjligen förstå, men majoriteten av de skotrar som låter mycket gör det förmodligen av anledningen att man tycker att det låter tufft. Högt tvåtaktsljud tyckte jag också om när jag var 14 år, tjuvrökte o trimmade moped...

Att idiotköra efter gångvägar, vägar eller att överhuvudtaget befinna sig på elljusspår tror jag hör ihop med en skriande brist på mognad, ålder eller vad man nu vill kalla det. Alla under 20 bast kör inte på elljusspår, men jag vill sticker ut hakan och påstår att alla som kör på elljusspår är under 20 ;)

Intressant att föräldrar släpper iväg sina 15-16åriga ungar på skotrar med 100-150hk efter skoterleder, för jag tror knappast man sätter dom på sporthojjar med motsvarande effekt, med en knuff i ryggen, "jojo, far ut o kör o skräm grannarna lite..." :stupid:

Nu får ni tycka att jag är en tråkig typ, men de flesta obehag som folk i allmänhet upplever kring skoteråkare beror inte på farbröder som drar ved med sin gamla Viking, utan av obetänksamma personer som betraktar skotern som en leksak, och som skiter i om man väcker, skrämmer eller irriterar sin omgivning. Det får tyvärr alla skoterägare lida för :mad:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
re på superadams inlägg:

Håller med dej om att vissa borde använda mer sunt förnuft då de kör till skoterled osv
Sen att man gasar på med skotern då man är på skoterleden har man all rätt att göra, jag skiter i om jag råkar väcka Sune 70år gammal som somnat till Rapport eller vad det kan vara...
Det finns så mycket annat som lever om t ex ungdomar med skuffen full med basar som kommer dunkandes kl. 02.00 efter en hård kväll som fyllechaffis, eller alla hojar på somrarna de lever om minst lika mycket.
Men det är som vanligt att alla gnäller om att skotrar lever om och förarna är oansvariga osv...

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Väntar med spänning på att någon skall veva till mig med staven när jag passerar ett skidspår eller någon annan friluftare som är ute efter skoterleden och skidar.

Förresten, hur kommer det sig att man utan betänkligheter släpper iväg 10-åringar på hästar á 300-600kg vilka faktiskt har en egen vilja och lätt blir skrämda?
Men köra skoter, som endast gör det den blir tillsagd, är omöjligt :)
Bara en tanke.

Den stora massan kommer aldrig kunna hantera 'Frihet under ansvar' så enkelt är det. Collateral damage, bara lära sig leva med det eller förbjuda det i sin helhet.
För övrigt överreagerar många alldeles i onödan och drar alla över en och samma kam, om vi skulle kliva av våra höga hästar och vara lite mer toleranta skulle det mesta lösa sig.

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Idag mötte jag en kärring med barnvagn i leden. Var tvungen och stanna till och upplysa henne om att det var en skoterled, och kanske ett högst olämpligt ställe att gå o rasta knodden på...det finns fan folk till allt.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
fattar inte att folk som är ute och går inte kan hålla sig till gångstigar och vägar, utan måste alltid ut på skoterleden, och då gnäller dom på skoteråkarna direkt att dom kör så fort, det låter så illa osv. Om det gör det kan dom väl promenera på gångstigar osv, då slipper dom ju ljudet

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har också träffat på en massa folk ute på lederna,,höll på köra på en äldre mans hund då den sprang lös på leden ( efter en kurva )..

Vad skulle det bli för efterföljder om man skulle köra på nån efter led? om man håller rätt hastighet m.m???

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Har också träffat på en massa folk ute på lederna,,höll på köra på en äldre mans hund då den sprang lös på leden ( efter en kurva )..

Vad skulle det bli för efterföljder om man skulle köra på nån efter led? om man håller rätt hastighet m.m???
mig veterligen är det hans skyldighet att hålla jycken kopplad.