Snöskoteråkare på elljusspår

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
På vissa ställen går leden där, eller iaf på sidan av vägen. Gäller ju samma då, blända av.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Vuxen. När är man vuxen?

Det gnälls hela tiden på ungdomarna som bara förstör och dundrar fram på skoterlederna. Alla dras hela tiden över samma kam då det oftast är de som är gasglada och har högljudda skotrar som uppmärksammas. De som laglydigt och ansvarsfullt sköter sig blir också de utsatta för gnället och ett antal arga personer längs lederna.
Vuxen skall man inte få kalla sig förrän man visar prov på omdöme och ansvarstagande. Olika personer blir vuxna vid olika tidpunkter, oavsett födelseår.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dagens ungdommar (tonåringar) vet inte ens vad hänsyn är tror jag. Av dom som förstör för oss andra genom att köra sönder skidspår och dra en fullgasrepa genom kvarteret med en slutburk som låter som faan, av dom är dom flesta den yngre skaran, skulle gissa 15-18 ungefär. Jag tror också att detta är en åldersfråga. Precis som att det är många äldre som "gnäller" på skotrar, så är det i majoritet de yngre som de gnälls på. När man kört skoter några år tror jag man inser att det inte är roligt att köra och förstöra skidspår bara för att det är skoj att köra där.
Visst är det i regel bland dom yngre man hittar dom som står för buskörningen på elljusspår och övriga buskörningar runt om på samhällena, MEN det är väl ändå så, att även bland dom yngre så är det så att dom flesta ändå sköter sig. Det är så att det även här är en minoritet som sticker ut, låt vara att denna minoritet är större här, än motsvarande minoritet bland dom lite äldre.
Så enligt min sak att se det så kan man inte riktigt dra riktigt alla ungdomar ner i skiten.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Visst är det i regel bland dom yngre man hittar dom som står för buskörningen på elljusspår och övriga buskörningar runt om på samhällena, MEN det är väl ändå så, att även bland dom yngre så är det så att dom flesta ändå sköter sig. Det är så att det även här är en minoritet som sticker ut, låt vara att denna minoritet är större här, än motsvarande minoritet bland dom lite äldre.
Så enligt min sak att se det så kan man inte riktigt dra riktigt alla ungdomar ner i skiten.

Visst är det så. Menade inte att ALLA ungdommar missköter sig. Det jag menade var att majoriteten av de som förstör är yngre människor, finns även äldre. Men de yngre som missköter sig är ändå en minioritet bland de andra yngre. Nu vart de konstig, hoppas nån förstår.

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
vet inte om jag vågar säga att jag är en ungdom på 16 år som nyss tagit körkortet. Men som det låter nu så är det nästan bara ungdommar som körsönder och irriterar folk. Visst det kan jag hålla med om att det är mest ungdommar som gör det. men jag vet säkert tre fyra st som är 40+ Som håller på och buskör med trimmade skotrar och så, som inte alls sköter sig efter leden, i samhället mm. visst jag är väl kanske inte den lagligaste heller... men alla har varit i min ålder och kört skoter vet väl hur otroligt kul det är att köra skoter i ex sandtag där det är nyplanterat på endel ställen. sen så gör man ju inte allt vad man kan för att köra ner småplantorna heller, för ja vet att det är ingen dröm att plantera... Alla har varit i min ålder och jag tror att dom flesta vet att man ibland bara måste testa vissa gränser.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Just därför man vet att det är många nyinkörda som busar för att man själv har varit där. Kommer ihåg när man var så där 15-16 och buskörde överallt. Inte bra alls. Och visst blev man tillsagd men all rätt. Gör man inte fel lär man sig aldrig, hehe.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Dagens ungdommar (tonåringar) vet inte ens vad hänsyn är tror jag. Av dom som förstör för oss andra genom att köra sönder skidspår och dra en fullgasrepa genom kvarteret med en slutburk som låter som faan, av dom är dom flesta den yngre skaran, skulle gissa 15-18 ungefär. Jag tror också att detta är en åldersfråga. Precis som att det är många äldre som "gnäller" på skotrar, så är det i majoritet de yngre som de gnälls på.

Sluta dra alla över en kam!!!:mad:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Problemet för oss snöskoteråkare, om det nu är ett problem egentligen, är att dom har lika stor rätt att vara på skoterleden som på vägen.

edit: Men nu håller vi på att glida från ämnet, vad göra med dom som förstör för vi som vill kunna köra snöskoter ut i naturen direkt från bostaden, om möjligheten finns ?
Genom att det körs på elljuspår och användandet av bullermoddade snöskotrar gör att begränsningar kommer som ett "brev på posten"
Dom människorna som kör i skidspår och som här i Kiruna på gångstigar i högfart är en stor fara för vår hobby.

Oftast är det ungdomar som inte förstår vilken otjänst dom gör oss alla.
Ja hur ska det bli ändring. Det finns nog inga enkla lösningar men föräldrar ansvaret är stort och alla har en uppgift att fylla i att banna folksom inte sköter sig.

edit: I Kiruna är det tack och lov tillåtet att ta sig till leden.

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Problemet med pipor och slutburkar verkar finnas överallt, i Funäs/Tänndalen har de ändrat på en ledsträckning pga dessa pipor, tyvärr så är det så att de som klagar på buller och miljö lyssnar våra politiker på då detta ligger i tiden.

Dessutom så kan jag bara instämma i detta med pipor, själv bor jag ca: 250 meter ifrån leden och "vanliga" skotrar hörs inte på kvällarna medans de som kommer med "pipor" stör så in i helvete. Och läser man noga föreskrifterna för regleringsområdet så är pipor förbjudna. Så de som klagar gör det på en skoteråkare som bryter mot lagen när han kör med "pipor".

Och sett ur politikernas ögon så måste de agera mot lagbrott samt att det är lättare för dem att agera mot oss skoteråkare!!!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Och läser man noga föreskrifterna för regleringsområdet så är pipor förbjudna. Så de som klagar gör det på en skoteråkare som bryter mot lagen när han kör med "pipor".
Det är inte bara i regleringsområden dom är förbjudna, faktiskt överallt.
För några år sedan hade VV en mätnorm, som faktiskt gjorde det svårt för generalagenter och importörer att kunna få vissa snöskotrar typgodkända, just pga. för högt buller.

Till och med på tävlingsbanorna så är dom mest högljuda effektpipor/Slutburkar bannlysta. För det förekommer faktiskt ljudmätningar på tävlingar också.
För ett par år sedan har jag för mig att gränsen låg vid 100db, med avgasutblåset fritt med 1 meter ner till backen och mätt 1 meter i sida rakt ut från avgasröret och med ett motorvarvtal på 3000rpm !
Denna bullergräns skulle nog just ingen av dagens "Hakkastrimmade" snöskotrarna klara av.
Vet inte säkert hur det är idag, möjligen att mätnorm och db-gränsen har ändrats på senare tid, men knappast så tror jag att man tillåter mer buller idag.