hemma med F7an! bludder och varvtal?

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
kom precis hem med F7an och har vare ute med den en liten sväng på lägdan bara.

Men ja har några funderingar. Den bluddrar till lite på lågvarv, är det vanligt på dom? Ja har inte kollat nått på de än för de är mörkt. Men ska kolla stiften och dyligt imorgon. törs man ta upp avgasportarna på den utan att byta packning?

Vad ska tomgångsvarven ligga på och vad ska maxvarvet vara? min ligger på 1800 vid tomgång och varvar 7800.

sitter black magic variatorkit på den.

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Sv: hemma med F7an!

max varvet ska stämma rätt bra enligt va ja fått veta o tomgången är väl som den ska.. min ligger på 1700 tror ja..

tog upp mina portar förra veckan utan att byta nåt, o inget satt fast så packningarna följde med så fint så..

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund

ok. tackar för det. ska kolla upp de imorgon då. men måste säga att jag är mycket, mycket nöjd med skicket på den och hur den går, underbar att köra ju, inte en enda kam borta på mattan, bra styre, bra mätare, å snygg:)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden

vad är det för årsmodell.skiljer en del på pogramvarorna mellan dom första och senare

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

årsmodell 2004. uppdaterad box.
Utöver det som redan nämnts så kan detta ge upphov till "bludder":
- Black Magic v-kit
- Dåliga insugsgummin/vevaxeltätningar
- APV-motorn åt helvete (men det låter inte sååå troligt när den orkar dra till 7800) Btw, så skulle jag personligen vilja ha maxvarvet höjt något, till typ 7850-7900. Detta alltså vid WOT run på en fin sjö.
- TPSen helt off
- Skit i spridarna
- Igensatta luftvägar
mm

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund

jag har kollat lite idag och APV motorn rör sej inte. Ska inte den snurra ett varv när man startar motorn? den står helt still. Manuellt kan jag vrida den och vajrarna men den verkar död.

Läste lite på Arctic Chat och där sägs det att de är inte alla servomotorer som rör på sej vid start. och tydligen så ska den inte röra på sej förens vid 7200rpm. stämmer det?

Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

jag har kollat lite idag och APV motorn rör sej inte. Ska inte den snurra ett varv när man startar motorn? den står helt still. Manuellt kan jag vrida den och vajrarna men den verkar död.

Läste lite på Arctic Chat och där sägs det att de är inte alla servomotorer som rör på sej vid start. och tydligen så ska den inte röra på sej förens vid 7200rpm. stämmer det?
Måntro om det inte bara är carb-modellerna som cyclar vid start?
EFI-modellen måste du hänga upp (SÄKERT!) baktill, varva upp till 7200? Äh, den öppnar väl vid 7200 och stänger vid 6700? ÄÄÄÄÄh, så mycket siffror.
Ja, då ser du ju om trumman snurrar.

APV-servon ska heller inte felkoda förrän du matat upp till det varvet. Då har den känt om det gått för lätt/tungt, iom att den inte cyclar vid uppstart.

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund

ok då är de nog inget fel på skotern, puuh! ja dom skrev att den skulle öppna vid 7200. så får kolla på de till helgen då man kan kolla under dags ljus.

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund

ja de kan ju vara enklare.

Vart sitter verktygen på en 04as F7a? ja hittar inga. skulle behöva justera sekundär variatorn, remmen ligger för långt upp.

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund

ja de kan ju vara enklare.

Vart sitter verktygen på en 04as F7a? ja hittar inga. skulle behöva justera sekundär variatorn, remmen ligger för långt upp.
I början av sadeln vid tanken kan du sticka ner handen och ta upp dem tror jag..

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå

Hej jag har en -06a och den bluddrar också på låga, jag kan tänka mig att det är en skit-mappning samma feta och bluddriga mappning på din som på min.
Har hört lite rykten om att det finns ytterligare en uppdatering(suck) men så fort jag får tummen ur så ska jag kolla med min ÅF om det stämmer

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland

Utöver det som redan nämnts så kan detta ge upphov till "bludder":
- Black Magic v-kit
- Dåliga insugsgummin/vevaxeltätningar
- APV-motorn åt helvete (men det låter inte sååå troligt när den orkar dra till 7800) Btw, så skulle jag personligen vilja ha maxvarvet höjt något, till typ 7850-7900. Detta alltså vid WOT run på en fin sjö.
- TPSen helt off
- Skit i spridarna
- Igensatta luftvägar
mm
Vad är det med blackmagics variatorkit till F7-04 som gör att den kan bluddra?
Inget som jag hört om förut.