SnoPro 440 - Fel bestyckad eller?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Kör en artic me -05ans motor. Kör på c:a 3% blandning.
Sitter orginal bestyckning o jag bor i arjeplog (500möh) typ.

Sen idag när jag körde upp för en gamal slalom backe börja den gå surt som satan knappt att den orkade upp sen när man kom till toppen sura den igen totalt.. Detta sker efter c:a 5-10 mins körning, dvs när den är varm. Innan den blivit så där riktigt varm går den som en klocka.!!

Läker avgaser vid gren-pipa så fuggarna är dränkta i olja, samt mkt olja runt omkring i motor utrymmet..?

Mvh Rasmus

Sno pro 440-05 ;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Fel bestyckad eller?

Hej,

Kör en artic me -05ans motor. Kör på c:a 3% blandning.
Sitter orginal bestyckning o jag bor i arjeplog (500möh) typ.

Sen idag när jag körde upp för en gamal slalom backe börja den gå surt som satan knappt att den orkade upp sen när man kom till toppen sura den igen totalt.. Detta sker efter c:a 5-10 mins körning, dvs när den är varm. Innan den blivit så där riktigt varm går den som en klocka.!!

Läker avgaser vid gren-pipa så fuggarna är dränkta i olja, samt mkt olja runt omkring i motor utrymmet..?

Mvh Rasmus

Sno pro 440-05 ;)
Jag vet inte med bestyckningen, men jag rekommenderar gärna dig att använda Arctic High Temp Sealant (160:- hos ÅF för en tub som räcker flera säsonger) för att täta avgasläckage - såvida du inte behöver en helt ny packning om den börjat få lösa "cords".
Bäst tätning ges om man låter det torka över natten.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tror dock inte det är något med det om ja ska vara ärlig då klet runt förgasarn inte kan göra så att motorn går dåligt..du vet väl att med en 440 måste du bestycka och tjorva då de är väderomslag osv. inte spec mkt jobb men tar ett tag innan man kommer igång om man säger så:) men ta lös fuggisarna och dra lös bottenkoppen.skruva lös huvudmunstycket och kolla vad du har för strlk "står på munstycket", så kan du testa med ett mindre. men kom ihåg att inte bestycka för lågt, du har även ett lågfart som du kanske måste byta. dom sitter bredvid huvudmunstycket.. om du byter dessa så testa starta varva upp den lite slå av direkt. ta lös ett stift och kolla om dem är vita.är dom inte de så äre lugnt (dom bör vara gyllenbruna)..

När den börjar blöddra när den blir varm är en ganska lätt historia " när motorn är kall behöver den mer sås för att kunna gå bra, och när den blir varm behöver den inte lika mkt, detta medför då att om du har för stora munstycken och den är kall så går den skitbra sen när den blir varm så har du fortfarande för stora munstycken och motorn börjar blöddra"