vad håller Snofed på med? spelar väl ingen roll ifall man får fram ett funkande alkolås till skoter eller ej, hur stor är extrakostnaden som 99% av övriga förare måste betala för detta. Märkväl att varken bilar, båtar eller andra fordon har alkolås.
Mycket lär det ju inte bli, kan tänka mig kring 2-3 000kr. Och vid köp av en helt ny skoter för ca 130 000kr så är det då ingen extra kostnad som jag skulle bry med om alls.blir knappast ett "litet" pristilägg, sen ifall du vill ha bälten och airbag så är det upp till dig, samt alkolås är frivilligt att instalera
Nu var ju bara e10an mer som ett exempel, att gämföra alla sorters fordon med varandra för att få ut så mycket "frihet" som helst går ju inte.nja, nog är e10 farligare i fyllan än vilket skoterspår som hellst, särskilt för andra trafikanter, och inget lagkrav på bilar om alkolås. Sen är det tyvärr inget större problem att komma runt alkolåset för de som vill köra onyktra, så det känns som en onödig fördyring bara
Det är väl bra om det går att komma fram till om alkolåsen är möjliga, eller omöjliga, att använda även på en snöskoter. När denna fråga har ett svar, så vet man ju och slipper gissa !vad håller Snofed på med? spelar väl ingen roll ifall man får fram ett funkande alkolås till skoter eller ej, hur stor är extrakostnaden som 99% av övriga förare måste betala för detta. Märkväl att varken bilar, båtar eller andra fordon har alkolås.
Jag säger inte att det behöver funkar till 100% SAMT vara totalt omöjlig att koppla förbi. Men om det sker en dödsolycka i form utav att en alkoholpåverkad person har kört fordonet med alkolåset bortkopplat eller förbikopplat så finns inte argumentet mot att snöskotern är ett farligt fordon ur den synvinkeln ang alkohol. Då finns det endast en förklaring till att olyckan inträffat och det är att föraren som körde skotern och dog i tex en drunkningsolycka är helt inkompitent! Och får helt enkelt skylla sig själv, vist det är hårda ord att säga men saningen kvarstår att en sådan person ska inte befinna sig som förare på en skoter!motargumentet är att får du det överhuvudtaget att funka klockrent plus att det inte går att fuska med den? samt att det oavsett kommer göra skotrarna dyrare och till vilken vits om det i slutändan ändå bara är ett skott i luften
Vad är det för J*vla mot argument, att det inte går att fuska med den?!motargumentet är att får du det överhuvudtaget att funka klockrent plus att det inte går att fuska med den?
Herregud.samt att det oavsett kommer göra skotrarna dyrare och till vilken vits om det i slutändan ändå bara är ett skott i luften
Nog är det väl så att det är farligare att köra snöskoter än bil, speciellt när man är påverkad av alkohol !nja, nog är e10 farligare i fyllan än vilket skoterspår som hellst, särskilt för andra trafikanter, och inget lagkrav på bilar om alkolås. Sen är det tyvärr inget större problem att komma runt alkolåset för de som vill köra onyktra, så det känns som en onödig fördyring bara
1. På samma sätt kan man ju säga att startnyckel är en onödig pryl som krånglar och fördyrar. Om man nu tycker att det är så krångligt att blåsa i en liten apparat som tar 10-15sekunder extra innan man kan starta skotern så så kan man ju på samma sätt säga att "ne jag kopplar förbi nyckel för att spara 1-2sekunder samt så finns ju risken att nyckeln går av och då kan man ju inte starta" vist nu vart det där ett väldigt långstökt exempel men ändå prinsipen är den samma.de som brukar och vill köra onyktra kommer garanterat att koppla bort funktionen, och vi andra som kör nykter spelar det inte så stor roll, förutom att vi har en till pryl som kan krångla och fördyrar skotern.
visst det finns inga "motargument" men är det verkligen en vettig lösning på problemet? enligt mig så är det inte det.
det finns inga motargument till en massa andra behjärtansvärda saker, men de behöver inte heller vara vettiga