Snofed???

R

Robin

Jag kan hålla med om att sista inlägget blev lite långsökt men något påhopp är det då verkligen inte. Mer menat som fråga till dig om bla "Vad skulle en vettigare lösning vara enligt dig?" samt "På vilket sätt är alkolås inte vettigt?".
Att komma med ett en kommentar om att iden om att alkolås är skit och enbart en kostnad för oss som köpare utan att därefter utan någon vidare motivation till varför, förutom att det är så lätt att koppla förbi.

Jag vill ju inte på något sätt säga att varken du eller någon annan har fel i dina åsikter och om det verkat som så så ber jag om ursäkt. Men för att få dissktionen att nå någonstans så måste jag ju ställa frågor i och med att jag tycker att det inte kommit fram något motargument till varför man inte skulle använda sig av alkomätare eller vad som istället skulle vara en vettigare lösning på det hela, för det kan ju mycket väl finnas en bättre lösning, för ett problem med alkoholen är det ju och det går inte att blunda för eller gör det de?

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Alkolås vilket larv.. ska man sitta och blåsa i den jämnt när man startar skotern.
Skulle jag köpt en skoter med något dyligt skulle jag slita bort det direkt.
Sverige håller på bli ett land som man snart inte kan leva i..... man får åka utomlands

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Robin_Från_Kiruna:

2-3000 för ett alkolås?

Prova 20-30.000:- så är du nära sanningen. Den ska ju inte bara installeras, den ska ju kallibreras med jämna mellanrum av firman du köpt den av så allt som allt blir det dyrt.

25.000:- kostar det dig som kör rattfull och väljer att installera alkolås i din bil.

4

426H

Nu vet inte jag hur ett alkolås fungerar, men är det inte så att man måste blåsa med jämna mellanrum även när man kör? Annars skulle det ju bli alldeles för lätt att fuska?

För övrigt har jag inget emot att snofed är med och testar alkolås. Är väl en bra lösning för dom som någon gång visat att dom inte klarar att hålla isär alkohol och fordonskörning. För dessa tycker jag det är rimligt med obligatoriskt alkolås när dom fått tillbaka behörigheten.

Att det skulle bli obligatoriskt på alla nya skotrar tror jag nog är osannolikt. Alldeles för många "oskyldiga" som skulle drabbas av kostnad och eventuella problem för att någon politiker skulle våga föreslå det. Dessutom är alkoholrelaterade olyckor på skoter knappast något stort problem i det stora hela. Blir det krav på alkolås så borde kraven rimligtvis komma på bilar först där problemen är mycket större.

Skulle gissa att anledningen till de tester som bedrivs är att några företag (som säljer alkolås) har lyckats sälja in dessa tester till snofed/snöskoterrådet.
Det är alltså rent komersiella intressen som ligger bakom dessa försök.

R

Robin

Robin_Från_Kiruna:

2-3000 för ett alkolås?

Prova 20-30.000:- så är du nära sanningen. Den ska ju inte bara installeras, den ska ju kallibreras med jämna mellanrum av firman du köpt den av så allt som allt blir det dyrt.

25.000:- kostar det dig som kör rattfull och väljer att installera alkolås i din bil.
25papp de var som tusan:afraid:

Där kan jag hålla med om att prishöjningen skulle bli på tok för stor, dock skulle jag tycka att allt under 10 000kr är inom en rimlig gräns som bör kunna nås.
Och som jag tidigare skrev så kan man ju säkerligen förvänta sig någon slags kompensation av att ha alkolås installerat, tex sänkt försäkring eller liknande.

Dessutom bör man kunna sänka kostnaderna en del gämfört med installation i en bil, tex så är elsystemet i en skoter mycket mer simpelt än i en bil även om prinsiperna bygger på samma sak.

Annars är alkolås en bra ide enligt mig, jag ser då ingen som kommit med någon annan varken bättre eller sämre? Varför?
Varför skulle det inte funka på just en snöskoter? Dvs då räknar jag med att själva mekaniken/elektroniken fungerar och att det inte är det som är problemet. Jag tror mer på att folk inte vill ha alkolås dels pga kostnaden, dels pga att man tycker det det kompliserar och dels pga att man är skeptisk till att det fungerar.
Givetvis måste ju ett alkolås som monteras på en snöskoter anpassas efter snöskotern, körsättet, miljön osv.
Att ha ett alkolås som slår av tändningen efter en vis tid när skotern är igång ser jag då inte varför en sån funktion skulle hjälpa?
En person som kör skoter berusad kan jag inte tänka mig slår på skotern före man sticker in och dricker för att sedan tänka att nu jäklar ska jag ut och gasa full.

Jag håller med 426H om att alkoholen är ett större problem i största allmänhet för bilister. Men eftersom skoter Sverige är så pass liten i förhållande till hur många skador/dödsolyckor som sker pga alkoholpåverkad körning så svartmålar det hela skoter sverige, alla dras över en och samma kant och då kommer dessa kollektiva "bestraffningar" om man vill kalla det de, som betyder att något måste göras åt saken, och hitills låter för mig obligatoriskt alkolås som den hitills mest vettiga ideén eftersom ingen annan kommit med någon annan lösning som fungerar bättre eller minst lika bra?
För något måste ju helt klart göras åt saken om det inte ska blir mer regleringar inom skotertrafiken i Sverige, alla vet ju själva att det på senare år bara kommer mer och mer klagomål ang skoterkörning i all dess form. Är det inte alkolen så är det miljön eller buskörning eller skidåkare som gnäller osvosv.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om ni går in på www.snofed.org, så hittar ni ett pressmeddelande som Nationella Snöskoterrådet har gått ut med. Här kan man läsa om bakgrunden till varför fältproven med alkolåsen genomförs.

Finns även ett forum på snofeds hemsida, där man kan ställa frågor direkt till snofeds ordförande och/eller kansliet om försöken med just alkolåsen. Och även hur snofed ser på saken osv, då slipper man ju gissa och komma med egna påhittade påståenden som är tagna helt ur luften.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Vi kan alla lova oss här på forumet att ser vi någon som kör full ta bort han från planeten! Se till att du aldrig själv dricker då fixar vi problemet snabbt och billigare och förmodligen effektivare. En yxa kostar inte så mycket, undra om jag ska förslå det här vattentäta förslaget till snofed! :evil:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
JA till alkolås på snöskoter!

Givet att:
- tekniken fås att fungera.
- kostnaden blir överkomlig (runt 5000 vore väl rimligt på nya maskiner).

90% av de som dör på snöskoter är på fyllan.:evil::stupid: Behöver man säga mer?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Det borde sitta alkolås på alla fordon. Punkt slut.

I takt med att tekniken utvecklas kommer förmodligen kostnaden att sjunka markant på alkolåsen. Installeras de dessutom i fabriken direkt krymper kostnaden ännu mer.
Vidare tycker jag att stat kan gå in och subventionera litet, plus en premie och/eller självriskreducering hos försäkringsbolagen.

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Det borde sitta alkolås på alla fordon. Punkt slut.

I takt med att tekniken utvecklas kommer förmodligen kostnaden att sjunka markant på alkolåsen. Installeras de dessutom i fabriken direkt krymper kostnaden ännu mer.
Vidare tycker jag att stat kan gå in och subventionera litet, plus en premie och/eller självriskreducering hos försäkringsbolagen.
japp alkolås och problemet löst........:beer:

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
alltså visst är det bra med alkolås.. men inte skulle jag sätta en sån i min maskin, glöm det, för inte tänker jag betala för ett alkolås? för jag vet ju att jag inte kör full..
lägger pengarna på nåt bättre jag,.

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Tror saab tog fram ett alkolås som skulle sitta i tändningsnyckeln för ca 2000:-.

Om försäkringsbolagen sänkte premien rejält om skotern har alkolås kanske vi har en lösning.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Polisen plockar tydligen mer drogfyllerister än sprit fyllerister efter vägarna nu, på vilket sätt hjälper ett alkolås mot dem?
Inte ett dugg, men enligt olyckstatistiken på snöskoter, så är det alkoholrelaterade dödsolyckorna som är problemet, inte dom övriga drogfylleristerna.