Sv: Olja?
"men varför skulle då inte t.ex. ovanstående skoterolja inte gå använda till en båtmotor?"
Därför att en båtmotor måste ha en olja som inte lämnar några rester efter sig.
Dessa rester kan orsaka "loppa" på stiftet, kan vara katastrofalt i en båt i hög sjö.
En landbaseratd 2t motor körs inte på samma jämna gaspådrag som en båtmotor, därför kommer inte tex en skoter att få loppa på stiftet.
Det som gör att det blir oförbrända rester av en 2t olja, är tillsatser av metall salter.
Dessa tillsatser skyddar mot metal/metall kontakt vid extrema belsatningar.
En båtmotor har inte så höga belsatningar att dessa tillsatser är nödvändiga.
Om man däremot kör en kross eller skoter motor på båt olja, då kan man få onormalt slitage eller t.o.m haveri.
Tex står det i ski doo instr bok att man INTE får köra på TWC3 olja = den bästa outboard oljan.
Outboard olja saknar förutom metallsalter de tjockaste mineralbeståndsdelarna, som behövs för att smörja lager vid riktigt höga varvtal. (båtmotor max rpm ca 5500/6000 rpm)
Å andra sidan får oljan inte heller innehålla polybuten (används i många helsyntetiska
oljor) med hög viskositet, det orsakar höga lagertemperaturer med onormal förslitning som följd.
//