Enligt min egena tester baserade på skruvning i motorer som gått olika länge på olika oljer så har jag 2 st vinnare eftr mina 20 års 2 takts skruvande och alltid vässat.
Dessa tester eller full koll jag haft på vissa oljer har utspelat sig under minst 10 år,, så jag kan verkligen stå för vad jag skriver,,,Inge korta tidnings tester detta här !!
Som vinnare står Aspen helsyntet..
Fördel sotar inte ner ett skit + att lagren i veven går garanterat rostfritt och ryker ytterst lite. Fördel nr 2.. den kan köras även i farfars skoter utan att kocksa sota ner trots låga varv!! Jag kör den sedan många år i rotax 277 sotar inte ens ner den trots att jag sänkt varvet opå den hutlöst,,,,,
Jag kör den även i en 19000varvs 30cc rc bil 98 okt tokvässad av mig såklart.. Org varvtal bara 14000v men den tycks hålla trots dubbla effekten och tokvarv,,,??? Imponerad 'är jag!!
Jag har jagat en helsyntet som inte suger ner vatten i lagren när den står stilla helst längre perioder. (var inte lätt) . Där är problemet med många helsyntetare. Smörjer lagren gör en helsyntetare lika bra som en mineral. Men kan dra dit vatten,, eller rättare sagt tränga undan vatten in till olämpliga ställen när dom stängs av.. Blöt gås effekt
(inte alla) Mitt skräckexempel i rost tillverkning i veven är arcitcats helsyntetolja, Do not kör den!!..
Det finns säkert fler helcyntetiska oljer som har bra rostskydd,,,men att själv komma fram till fler än den jag äntligen lyckats få fram tar tid och är svårt,
Spiken för att Aspen skulle vara tokbra slog jag nyss in när jag rev en skotermotor som gått 700mil på denna olja. Jag har aldrig sett något liknade i fräschhet och lite sot o slitage ....Fanns inte en färgskillnad runt kolvringar, ens, såg ut som ny kolv,,Endast i mitten kolvtopp som var en aning sotig!!
Inte ett rostangrepp på vevaxeln,, Eller behov av byte lager,,,,
Som god 2a står staoils delsyntetiska 2 way,,,,Ryker dock skapligt...och luktar apa
Men väldigt impad av den.
Jag har koll på 2 st moppar ..En som är hyffsat trimmad 50cc som nu gått snart 2000 mil,,,UTan att byte av ringar ens!! Den gör 80kmt och varvar över 8000v hela tiden...
Men ännu märkligare ,,,En moppe till som går hårt trimmad 70cc cylle och gud vet varvtalet??? Gör över 100kmt Har nu gått över 3000+mil på detta viset???? Och det är en ungdom som kör den!! Kolven togs till slut ur för byte pga man tyckte det kunde vara dax he he,, Såg fortfarande stenfin ut!! ??? Otroligt sa jag,,,,
Även kompisaren körde statoil på sin tc i fjol.
När vi nu rev för trimmning var min tokrostig hela veven medans kompisarens såg ut som ny... Skillnaden var endast statoil vs Arciticat helcyntet på min tc
Men vi kommer nu båda köra Aspen helcyntet nu sedan vi såg den motor jag tog isär..... Man vill ju ha fördelarna av full syntet .
Min tc 1000 har tidigare gått på arciticat helsyntet och jag har inte sett så mycket rost på vevlager och vevstakar + vevhalvor i hela mitt liv,,,,No more den oljan.
Jag har blider på motorn som gått 700mil som jag ska lägga in senare får ni se själva... Gick inte nu har uppnått kvoten he he
Jo just Som god 3a kommer yamalubes delsyntet,, Den kan vara lika bra som statoil,,,där vet jag inte vem som slår vem???