VärmeNyp

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
Jag va ute och körde skoter i helgen och efter x antal timmar ute i "lekparken" så va man på väg hem, men efter ledens så "skorrar" det till i motorn och det blir pallstopp, arg som fan och hungrig så enivist drog jag igång den igen (det gick lite trögt ) efter det hann jag väll köra 400meter sen skorrar det till igen och ja som sagt pallstopp och efter det gick det inte att dra i snöret änns en centimeter. Kollade kylarvätskan och det fanns lika mycket som det ska vara, kollade oljan sen och skrek utöver mig, den va slut. så där står man mitt i skogen med en skoter som vägrar starta, men till saken hör att efter ungefär 20 min så gick det att dra runt den igen, men inte varje gång, ibland är det bara som att den släpper och inte drar runt. vad fan har hänt?

Är det bara så att den värmenöp 2ggr i rad eller har motorn skurit ?

har inte vågat öppna upp motorn och kolla hur stor skada det är.

Men det jag inte förstår är att den går att dra runt ibland men som sagt ibland är det bara som att den släpper efter och inte drar runt.

Vad är fel?
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
skuren skulle jag tro. behöver ju inte vara på en cylinder eller kolv kan vara lager med, var ungefär samma på min xcr 600 när alla lager på veven skar. öppna upp och kolla bästa sättet att få reda på vad som har hänt
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Är det en Lynx Rave 800? (läser på din avatar)

Öppna och kolla, det måste du ju göra hur som helst?

Men nog har den skurit skulle jag gissa...tyvärr..

Bara bita i suräpplet.
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
hm detta lät ju mindre possetivt,, aja ne men det är bara att öppna och kolla. och för vidare info så, ja, jag äger en Rave 800
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Tacka vet jag när man tankar Oljan med bensinen :)... Men du får hoppas att det inte är lager haveri! då bruka det bli dyrt!
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Den har skurit och förhoppningsvis är det kolvarna som gett sig får man hoppas:mad: När varningslampan börjar blinka är det dags att fylla på:(

På min räser är pumpen borttagen. Jag blandar 3% helsyntet. Det känns tryggt:)
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
är det nu jag ska dra en löjlig ursäkt och säga att min oljelampa aldrig började lysa. vad kostar nya kolvar till en rave 800 är det ungefär samma pris på dom som till en SnoPro 440 -99 ? :p
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
är det nu jag ska dra en löjlig ursäkt och säga att min oljelampa aldrig började lysa. vad kostar nya kolvar till en rave 800 är det ungefär samma pris på dom som till en SnoPro 440 -99 ? :p
Budgetkolvar typ sno-pro går väl på runt 6-7 hundra styck inkl ringar. Orginal närmare det dubbla skulle jag tro. Ev. måste du hona cylindrarna också.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
är det nu jag ska dra en löjlig ursäkt och säga att min oljelampa aldrig började lysa. vad kostar nya kolvar till en rave 800 är det ungefär samma pris på dom som till en SnoPro 440 -99 ? :p
Vet en kille i Boden som är KUNG på att laga skotermotorer, och inte alltför dyr.

Men det är kanske lite för långt ifrån Ske-å?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
bara att riva motorn och kolla hur illa det är.
låter som ett väldans haveri.
nya kolvar och horna cylindrarna blir nog det minsta du kommer undan med
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Troligtvis har vevlagren farit, dom brukar vara det första som tar stryk om man kör utan olja. Men ta upp cylindrarna och lös med kolvarna, så ser du om veven går att röra fritt. Men om jag vore i din situation hade jag utan tvekan bytt alla lager på vevpartiet
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag va ute och körde skoter i helgen och efter x antal timmar ute i "lekparken" så va man på väg hem, men efter ledens så "skorrar" det till i motorn och det blir pallstopp, arg som fan och hungrig så enivist drog jag igång den igen (det gick lite trögt ) efter det hann jag väll köra 400meter sen skorrar det till igen och ja som sagt pallstopp och efter det gick det inte att dra i snöret änns en centimeter. Kollade kylarvätskan och det fanns lika mycket som det ska vara, kollade oljan sen och skrek utöver mig, den va slut. så där står man mitt i skogen med en skoter som vägrar starta, men till saken hör att efter ungefär 20 min så gick det att dra runt den igen, men inte varje gång, ibland är det bara som att den släpper och inte drar runt. vad fan har hänt?

Är det bara så att den värmenöp 2ggr i rad eller har motorn skurit ?

har inte vågat öppna upp motorn och kolla hur stor skada det är.

Men det jag inte förstår är att den går att dra runt ibland men som sagt ibland är det bara som att den släpper efter och inte drar runt.

Vad är fel?
Som alla har sagt .. Den har TOK skurit, helrasad och kaputt.

Om motorn skorrar till och det blir tokstopp, hur i hela kan man då bara starta den och köra vidare ???

Jag mena gjort är gjort men snälla nån det måste ju finnas en gräns?
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Har köpt nya kolvar till min 600 Ho. Orginal landade det kring 2100/ kolv totalt med lager, bult mm. Jag köpte dock smidda wiseco, var en 150 kr billigare/kolv. Lagrena är säkert svindyra bara för att det är till en skoter. Ny lager skulle jag köpa på momentum om man får tag i lagernr likaså packboxar.
 

weklun

Ny medlem
28 jan 2008
2
0
1
Ramvik
kolvarna kostar 1250kr st och det är orginal skulle inte köpa något annat om jag vore dej sen måste du ha kolvbult packningar mm
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Clownie: Har du plockat isär motorn än ?

Om inte så gör det först så får du ju se hur illa det är, har vevaxeln gått och blocket spruckit då är det ju bara motorbyte som återstår. Men det kan ju vara grejer som går att rädda.
 

Clownie

Aktiv medlem
6 dec 2007
64
0
6
Skellefteå
jag öppnat och kollat runt lite,, har inte så mycket plats att lägga en halv motor på så jag har tagit lös lite saker och vevaxeln kan jag konstatera är hel och blocket har inte spruckit, däremot så är det nog på hög tid att byta kolvar och kolvringar, inga skador i cylindrarna ( vad jag kan se ) lagren har jag inte kollat men det låter inte som att dom har gått sönder, så det här kommer nog att gå bra :)