Åka på vatten med Phazer

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Tjenare!

Någon som vet om det går att köra någorlunda på vatten med en Phazer -89:a?

Tänkte nämligen bygga om den till en whatercross skoter.
Är det en bra maskin att utgå ifrån om man säjjer så?

Vad behövs göras med fjädring osv för att få den att gå som bäst på vattnet.

Är det bara jag lr värkar det smart att höjja boogien ganska rejält?

Min matta är från en bombardier så den är längre en orginalet. Och skenorna är flyttade bakåt ca 10cm för att få det att gå ihop. Är detta en fördel lr en nackdel?
Borde väll vara en fördel pga ju längre matta desto bättre grepp och större yta?

Och eftersom phazern är så lätt så borde det väll vara en stor fördel?
 
Last edited:

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Har endast kört min org Phazer II -91 litegrann på vatten men, vill iallafall påstå att phazern har lite för klen motor för att åka nå särskilt mycket.
 

RobinHolmström

Aktiv medlem
2 feb 2008
90
0
6
Stockholm
Har endast kört min org Phazer II -91 litegrann på vatten men, vill iallafall påstå att phazern har lite för klen motor för att åka nå särskilt mycket.
jo men den väger ju ingenting. Borde ju kompencera upp till motorn

Och min är uppborrad till 580cc, dubbla föggar, spec trimkrök och lite annat smågodis.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Vikten har ingen större betydelse på vattnet blir lika mycket motstånd ändå.
att den är förlängd är bara en fördel. Sätt breda skidor på 32mm matta eller mer.

Motorn är nog i det mindre laget men med lite fart ska det gå bra ändå.
 
D

Deleted member 9532

Hittar inte videon nu, men det var någon här på forumet som la ut filmer på när han körde sin phazer på vatten och sänkte den 3ggr :p

Jag tror att det fungerar med alla skotrar bara man vet hur man ska köra!
Försöka undvika vågor eller obalans som gör att skidorna "hoppar" det är ju också bra om man inte är rädd om skotern!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hittar inte videon nu, men det var någon här på forumet som la ut filmer på när han körde sin phazer på vatten och sänkte den 3ggr :p

Jag tror att det fungerar med alla skotrar bara man vet hur man ska köra!
Försöka undvika vågor eller obalans som gör att skidorna "hoppar" det är ju också bra om man inte är rädd om skotern!
Tror jag har filmen på datorn.. Liten pöjk spoling som sänker den flera gånger.

Och utifrån hans phazer så är väl det inget jag kan rekomendera, går knappt på vattnet utan måste ha bra med fart för att bara ta sig över den lilla sträckan. Vilket slutar med att han sänker den ett ex antal gånger. Mycket mer motor krävs!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hade en gammal phazer förra året, testade den på vatten, den går inte att köra med på öppet vatten för att den bara studsar och studsar till slut tar farten slut och man sänker (var nära några gånger men klarade mig)..

Det var på en ganska stor "pö" med slask i början sen på mitten öppet vatten, ca 1-2meter djupt, men på slasket gick den galant..
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Huruvida det är relevant eller inte vet jag ej men minns att jag flera gånger, alla för länge sedan, hört från olika håll att SRV skulle vara en maskin som tedde sig bra på öppet vatten, dock inga större egna erfarenheter från nån av dem...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Det viktigaste lär väl bli att få det helt tätt runt kåpan som går att ta lös när du byter rem, kan ju väldigt lätt komma in vatten där
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Hittar inte videon nu, men det var någon här på forumet som la ut filmer på när han körde sin phazer på vatten och sänkte den 3ggr :p
http://norrland.campus.luth.se/skoter/2003-03-08_s.mpg ?


Sen RobinHolmström
Ja, lär vara litte mer krut i skotern din än min så lär nog gå en hel del mycket bättre :) Ut och testa och berätta sen hur det gick!
ja jo, ta bort dynan innan du kör, ska vara riktigt jävligt ibland att få dem torr och i samma form igen :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Huruvida det är relevant eller inte vet jag ej men minns att jag flera gånger, alla för länge sedan, hört från olika håll att SRV skulle vara en maskin som tedde sig bra på öppet vatten, dock inga större egna erfarenheter från nån av dem...

hehe skulle nog inte våga prova med min jag, 38mm HK matta blir nog lite väl trögt i vattnet, sen att jag har 40cc mindre än orginal är nog inte till nån fördel heller även om denna motor är pigg :D