Käkar remm , linjera hur gör man?

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej! jag har en yamaha SRV 540 som käkar remmar! nya motorkuddar så det är inte felet men jag skulle vilja ha hjälp med att linjera mina variatorer , jag vet inte hur man gör.

Jag har läst runt å förstått att jag måste ha några mått så att jag kan mäta in allt så det blir rakt å fint ...

Det typiska slitaget är iaf remmen trådar upp sej och blir kraftigt sleten på inre sidan emot motorn.. måste jag linjera eller har jag ett annat fel? det kanske finns nån som sitter på måtten som det ska vara ? vore kanon om nån kunde säga dom till mej och berätta hur jag ska gå tillväga.

Anledningen att jag gjorde tråden här och inte i yamaha är för att jag antar att alla linjerar oavsett märke..! Så snälla kan inte någon vänlig själ hjälpa mej, byta rem varje dag är ingen höjjdare ...:mad:

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
du behöver ett vertyg som du sätter på främre variatorn och mot bakre variator finns att köpa hos dom flesta reservdelsfirmor och mått det kan du få från din lokala yamaha försäljare kolla hos denna reservdelsfirma www.rinab.nu dom har detta linjeringsvertyg du behöver och pris 299:- och sekundär variatorns inre skivas nedre ska ligga jämt mot primär variatorn hls wildcat 1000 triple-92

Last edited:

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
du behöver ett vertyg som du sätter på främre variatorn och mot bakre variator finns att köpa hos dom flesta reservdelsfirmor och mått det kan du få från din lokala yamaha försäljare kolla hos denna reservdelsfirma www.rinab.nu dom har detta linjeringsvertyg du behöver och pris 299:- hls wildcat 1000 triple-92

Okey! jo jag ha sett det där verktyget på rinab, men finns det inget annat sätt att få det bra på? man är ju så snål också :p

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
varför inte köpa ett verktyg så du har i framtiden också, 299 kr är då fan inte farligt tycker jag iställe för att byta remmar varje dag.
sluta va så snål och tänk mot framtiden också!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
varför inte köpa ett verktyg så du har i framtiden också, 299 kr är då fan inte farligt tycker jag iställe för att byta remmar varje dag.
sluta va så snål och tänk mot framtiden också!
Näe det har du ju rätt i! men det blir ca 100kr till i frakt också:p...

Men jag ha hört nått om att mäta med vanligt plattjärm! men jag skulle haft måtten..

MVH

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
Näe det har du ju rätt i! men det blir ca 100kr till i frakt också:p...

Men jag ha hört nått om att mäta med vanligt plattjärm! men jag skulle haft måtten..

MVH
dom tar 75:-i frakt men när du ändå köper linjeringsverktyget så varför då inte passa på att köpa en ny variator remoch andvända ett platt järn det tycker jag du ska utesluta för det blir inte rätt linjerat utan köp ett linjeringsvertyg för du tjänar på det i längden att få dom exakta måtten du behöver så ring till nån lokal yamaha verkstad

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
dom tar 75:-i frakt men när du ändå köper linjeringsverktyget så varför då inte passa på att köpa en ny variator remoch andvända ett platt järn det tycker jag du ska utesluta för det blir inte rätt linjerat utan köp ett linjeringsvertyg för du tjänar på det i längden att få dom exakta måtten du behöver så ring till nån lokal yamaha verkstad

Okey! plattjärnstipset kommer ifrån en skoterfirma... remm har jag en ny som jag inte monterat än, så det jag behöver nu är måtten bara .

Jag får ringa till yamaha om inte någon här på forumet hinner svara först.

MVH

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag har en instruktionsbok till en srv!

Där är linjeringsmåttt 270mm (-0,3mm) mellan variatorbultarna!!! dvs centrum på primärbulten till centrum på sekundärbulten.

Det andra måttet är 13 mm (+-0,5mm). Dvs 13 mm mellan baksida primär till baksida sekundär!

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jag har en instruktionsbok till en srv!

Där är linjeringsmåttt 270mm (-0,3mm) mellan variatorbultarna!!! dvs centrum på primärbulten till centrum på sekundärbulten.

Det andra måttet är 13 mm (+-0,5mm). Dvs 13 mm mellan baksida primär till baksida sekundär!

Okey! tro att jag löst problemet nu! blir till att åka några mil å se om den käkar remm...

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jo jag har sett det där verktyget, tycker det går lika bra med ett rakt platthjärn, kläm det mellan skivorna på sekvariatorn, sen ska den andra änden ligga på kanten eller lite ovanför på den inre skivan på primären, men det beror ju van man har för skoter också

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jo jag har sett det där verktyget, tycker det går lika bra med ett rakt platthjärn, kläm det mellan skivorna på sekvariatorn, sen ska den andra änden ligga på kanten eller lite ovanför på den inre skivan på primären, men det beror ju van man har för skoter också

Jepps på min Srv så står den ca 1mm ifrån skivans botten (primären asså)

Än så länge verka det funka det ända jag lägger märke till är att remmen blir stekhet... :afraid: