Boggie höjning Forest fox

kajan

Ny medlem
14 dec 2007
2
0
1
Vilhelmina
Jag satte en 38mm matta på min fox & jag kan säga att om du ska dra med den så är det helt klart värt det.. dragförmågan 3 dubblades säkert, den drar otroligt bra! dock så blev det ingen större skillnad på snögången i det före som det är nu iaf.. det kan ju dock bero på matt valet, jag köpte en matta med ganska agresivt mönster.. en crossover 403cm,(verkar som att det inte finns så mycket annat att välja på) man känner att det är något bättre fäste i snön också, dock när det väl börjar att gräva så gräver den ned sig snabbare.. är nog för klen motor för att gräva sig fram.. denna skotern skall ju leva på flytet och det tycker jag att den gorde bra med orginal mattan.. dock så är det ju bara början på vintern än så man har väll inte hunnit å testa så mycket änn. :ciao:
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
en av foxen starka sidor är att den fungerar jämt och oavsett ..... först ut på hösten och sist in på våren om jag säger så
att montera ex.vis en 38 mm matta på en fox fungerar säkert men varför ?
ska man dra så finns betydligt bättre maskiner , ska man " klättra " samma sak ... men ska man ha en smidig maskin som går att köra oavsett årstid snudd på .. ja då ska man ha en fox
var själv ut på en tripp förra helgen där en " kvadd " ( snorunge ) lånat farsans pärla .. en 02:as fox .... han framförde ekipaget ungefär som om han åkte en mountain-cat 800 med senaste nummret av snowrider innanför jackan
jag har säkert en par 3 tusen skotermil bakom mig och anser mig kunna åka skapligt oavsett landskap ... handlar inte om att gå fort utan ta sig fram oavsett !
efter att ha hjälpt till vid minst 5 fastkörningar av samma klantskalle hände det till slut även mig såklart ... jag satt fast , min nya fina x-trim 550 stog där i en kraftledningsgata med skidorna pekandes mot himmlen *sucka *
till saken hör att denna pojkspoling med pappas fox har under resans gång fickparkerat på ställen man helst vill flyga över , han har backat genom snudd på allt i risväg han kunde hitta , ja kort sagt han har verkligen motionerat konstruktionen forrest-fox och allt detta utan en endaste fastkörning !
sätt samma grabb på vilken annan maskin som helst och jag sätter min x-trim på att han kört fast inom 10 minuter med den åkstilen
det mina vänner är bara en av foxens starka sidor en annan är körning på lingonris och där tror jag inte en 38 mm pallar särskilt länge *s*
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
en av foxen starka sidor är att den fungerar jämt och oavsett ..... först ut på hösten och sist in på våren om jag säger så
att montera ex.vis en 38 mm matta på en fox fungerar säkert men varför ?
ska man dra så finns betydligt bättre maskiner , ska man " klättra " samma sak ... men ska man ha en smidig maskin som går att köra oavsett årstid snudd på .. ja då ska man ha en fox
var själv ut på en tripp förra helgen där en " kvadd " ( snorunge ) lånat farsans pärla .. en 02:as fox .... han framförde ekipaget ungefär som om han åkte en mountain-cat 800 med senaste nummret av snowrider innanför jackan
jag har säkert en par 3 tusen skotermil bakom mig och anser mig kunna åka skapligt oavsett landskap ... handlar inte om att gå fort utan ta sig fram oavsett !
efter att ha hjälpt till vid minst 5 fastkörningar av samma klantskalle hände det till slut även mig såklart ... jag satt fast , min nya fina x-trim 550 stog där i en kraftledningsgata med skidorna pekandes mot himmlen *sucka *
till saken hör att denna pojkspoling med pappas fox har under resans gång fickparkerat på ställen man helst vill flyga över , han har backat genom snudd på allt i risväg han kunde hitta , ja kort sagt han har verkligen motionerat konstruktionen forrest-fox och allt detta utan en endaste fastkörning !
sätt samma grabb på vilken annan maskin som helst och jag sätter min x-trim på att han kört fast inom 10 minuter med den åkstilen
det mina vänner är bara en av foxens starka sidor en annan är körning på lingonris och där tror jag inte en 38 mm pallar särskilt länge *s*
du har helt rätt i det här..
 

jonmikko

Ny medlem
29 dec 2008
4
0
1
Angående kamhöjd på foxarna.

En fox med 25 mm kammar kan inte följa i spåret till en som har 38 mm kammar om det är riktigt jävligt före. Det är mycket stor skillnad i framkomlighet.

32 mm kammar jämfört med 38 är inte lika stor, dock märkbar.

Mer än 38 mm kammar är ingen höjdare enligt min mening. 38 mm kammar är mycket allround. Det ger bra klös i lös snö och mycket bra fäste på hårt underlag samtidigt som bränsleförbrukningen inte stiger nämnvärt.
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Det blev en 32 mm matta. Klart bättre än 25 mm.
Jag testade även att höja den ca 5 cm bak, men det blev inte bra. Den blev sämre på att backa. Troligen måste man även flytta främre boggiefästet, dessutom blir den väl ännu mera lättippad om den är högre.
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Om du vill få bättre komfort och "mjukare" flip skaru sätta dit en GTX boggi eller liknande!
Blir en sjuuuk skillnad vad gäller komforten, den blir helt annorlunda!