Mäta handtagsvärmare

moonshine

Medlem
13 feb 2008
10
0
1
Mora
Jag är nybliven ägare av en F6:a årsmodell 06, första skotern jag äger dessutom. Nu är det så att någon tidigare ägare har klippt kabeln till elementet till handtagsvärmen. Om man resistansmätare elementet, vad borde de har för resistans? Är det oändligt så är det ju kass och likaså om de skulle vara kortis. Men kan ju vara intressant att veta vad det brukar ligga på. Kan man provköra de genom att mata 12Vrakt in? Läste nånstans när jag läste här på forumet att handtagsvärmen matas med växelström. Men hur sker justeringen av värmen? Jag har rätt många olika lägen. Kan man mäta så man få ut rätt spänningar eller nåt så man vet att matningen är riktig ifall jag ska investera i nya element om de är kassa. Fast det lär ju kanske vara svårt att mäta upp utan belastning? Sitter elementen i serie eller paralellt?

Oj, nu vart de tusen frågor, men hoppas någon vänlig själ kan svara.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det sitter parallelt...
Motståndet brukar vara nånstans runt 10 ohm... Tror jag hade 7 på hel och 13 på halv på mina värmare...
 

moonshine

Medlem
13 feb 2008
10
0
1
Mora
Det sitter parallelt...
Motståndet brukar vara nånstans runt 10 ohm... Tror jag hade 7 på hel och 13 på halv på mina värmare...
Ok, men va jag kan se har jag bara 2 trådar in i elementet och som sagt typ 4 olika lägen tror jag. Så måste ju va nå mer än vilka trådar man matar på min?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok, men va jag kan se har jag bara 2 trådar in i elementet och som sagt typ 4 olika lägen tror jag. Så måste ju va nå mer än vilka trådar man matar på min?
Ja då reglerar den väl värmen elektroniskt...
Skulle tro att du ska ha runt 10 ohm om värmarna är hela...