Har nån provat detta till DD sekundärer?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
låter ju lovande , frågan är bara vad skillnaden är ? av hålen i locket att döma kan man misstänka att dom använder "torisionsfjäder" , efter den här vintern har jag fått (egen) erfarenhet av DD både min egen f8:a och en kompis trimmade f7:a har justerats rejält utan rikigt bra resultat , jag är bereddd på att skriva under att nånting inte är opimalt i sekundären

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
låter ju lovande , frågan är bara vad skillnaden är ? av hålen i locket att döma kan man misstänka att dom använder "torisionsfjäder" , efter den här vintern har jag fått (egen) erfarenhet av DD både min egen f8:a och en kompis trimmade f7:a har justerats rejält utan rikigt bra resultat , jag är bereddd på att skriva under att nånting inte är opimalt i sekundären
Men Dysse, jag trodde du hade 100% koll på läget - ALLTID! :D

BMP har haft denn mojäng ett tag http://www.bikemanperformance.com/products/product_info.php?cPath=41_65_15_194&products_id=620&osCsid=febdd377317f86aeddc6857518223ca4
En polare kör med denna på en CF1000 och han är ju nöjd att han kan köra torsionsfjädrarna, men han har inte laborerat särskilt mycket i vinter så jag har inget att säga om själva funktionen.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den där har jag faktist missat ! RK TEK kittet är alltås likadant men innehåller en helix dessutom , 8-13 km/h högre toppfart direkt ! låter ju lovande men är skeptsik , man kan ju undra hur team variatorn kan fungera så bra utan torisionsfjäder ?

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
intressant tråd. byte till black magic variator kit,och märkt knappt nån skillnad..byte även pipa som ska ge 7-8hk...mellan registret och uppåt går det bättre samt ökade toppfarten .. men som sagt första 20 händer inget mer än när det va orginal.. varvtalet ökade ca 300-400..tycker att nånt inte stämmer, kan fjädern till primären påverka ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om du köpt ett BM kitt avsett för en std maskin och sedan monterar en pipa är det inte konstigt om det inte stämmer , om den däremot klipper 3-400 varv högre direkt efter pipbyte så borde den acca bättre även om du förmodligen behöver tyngre vikter

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
alltså det här v-kitet är anpassad till pipan, beställde och monterade allt samtidigt..är ju ett annat v-kt om du bara ska ha det . grejorna är köpt direkt från bm usa

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Alltså vad är det som är så fantastiskt mycket bättre med en "torisionsfjäder" då? Växlar den ut bättre om inte fjädern snor sig inne där?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Alltså vad är det som är så fantastiskt mycket bättre med en "torisionsfjäder" då? Växlar den ut bättre om inte fjädern snor sig inne där?
Alternativen, framförallt.

En torsionsfjäder har ju både torsionell och komprimerande kraft.
Man är ju lite låst med enbart kompressionkraft om man har en flack slutvinkel på helixen, exempelvis.

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Nån som kan tipsa på vinkel på helix samt vilken fjäder man bör ha då till en F8 med detta kit?

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
köpte detta kit och har installerat det nu....tycker den går något sämre men har inte labbat nåt än. Fjädern måste spännas några hack först. Fick med en rak 40 helix....sitter det inte 46/40 som original? Förstår inte att den helixen ska göra några underverk men får väl se...

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ser att dom fräst för elektrisk back. Varför har dom fräst i som två steg?
När jag fräste för elbacken på arctic för många år sen så dög det gott med ett hack.

Vilka är det som har elbacken nu?