best mountainriding, boondocking & powder

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Tyvärr inga bilder.

Men för två helger sedan var jag vid en fjällsida och kollade på hur en RMK800 försökte ta sig upp. Kom ungefär en tredjedel.

Samma brant försökte en summit 1000 och en summit 800 ta sig upp för två år sen.
Kom knappt en fjärdedel.

Min M8 turbo har fått gett sig på flertal ställen.

Även flertal ställen man bara kan ta sig upp med orginalskoter just den helgen föret är perfekt.


Ska kolla om jag kan skaka fram bilder.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så var det! :ciao:

Arvidsjaur med omnejd brukar väl vara ett ***** helvete i hänseende snömängd? Mosade ju ner duktigt där i vintras.
Då Akkanålke ligger relativt höglänt och rätt så nära kusten (12 mil), så brukar det faktiskt snöa av sig rätt så mycket däruppe, då den varma havsluften stiger.
Stenträsket, sjön nedanför Akkanålke, ligger faktiskt i stort sett på samma höjd som Mavas, sjön som är en av Piteälvens källflöde uppe vid norska gränsen.

Det har alltid så länge jag kan minnas, varit massor av snö däruppe på vintrarna. I regel nästan det dubbla mot samhället. I min ungdoms dagar så har jag nog nött upp en och annan rem längs bergssidorna där uppe, och burit en hel del skoter, speciellt under min Yamaha-tid (77-84). :stupid:
Men kul var det.:)
 
Last edited:

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Tyvärr inga bilder.

Men för två helger sedan var jag vid en fjällsida och kollade på hur en RMK800 försökte ta sig upp. Kom ungefär en tredjedel.

Samma brant försökte en summit 1000 och en summit 800 ta sig upp för två år sen.
Kom knappt en fjärdedel.

Min M8 turbo har fått gett sig på flertal ställen.

Även flertal ställen man bara kan ta sig upp med orginalskoter just den helgen föret är perfekt.


Ska kolla om jag kan skaka fram bilder.
Tycker nästan det luktar lite skryt. Och bilder har man väl om man har en sån ruskig maskin? Eller?!
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Bild jag antar är tagen i Arvidsjaur med omnejd (NTC's projektmaskin som ankrats)

http://www.ntcfritid.se/ntc_projektskoter/index.html
Ja, här är ett exempel på att man en del ggr måste ha en ordentligt moddad maskin för att ta sig fram.
Visserligen omöjligt för mig att säga att den där M1000 titanmaskinen skulle ha tagit sig fram här men tycker ändå bilden bevisar att det finns ställen i sverige där man inte klarar sig med orginal.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Tror inte att det beror på hur stark maskin man har i det där läget,hade säkert gått bra att komma upp med en motorklenare skoter typ. tundra elller liknande,med obefintligt mattspinn.

Måste ju också säga att du verkligen ansträngde dig med att hitta en bild;)
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ja, här är ett exempel på att man en del ggr måste ha en ordentligt moddad maskin för att ta sig fram.
Visserligen omöjligt för mig att säga att den där M1000 titanmaskinen skulle ha tagit sig fram här men tycker ändå bilden bevisar att det finns ställen i sverige där man inte klarar sig med orginal.
Vet du ett uns runt omständigheterna för bilden?
Inte jag heller.

M7 LE, Summit HMX och Apex MTX.
På plan mark i två meter pudersnö är du lika rökt vare sig du har 100 eller 1000 hk i ovan maskiner, ev. mer rökt med tusenhästaren beroende på hur gaspedalstryckaren är justerad.

Du har hakat upp dig på motorns prestanda.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Nä, jag har inte hakat upp mig på hk.

På dom ställen jag berättade om att jag och andra inte tar oss upp behövs mer hk.
På bilden du hade skriver jag inget om hk utan säger bara att det bevisar bara att det finns platser i sverige där det behövs speciella skotrar. (Om det då är 163" och titanchassie eller nån annan typ av mod vet jag inte, ja kanske en tundra är bäst om man nu tror det)

Men ni alla som tror att man klarar sig med orginalskotrar överallt vet inte vad ni snackar om.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
man tar sig absolut inte överallt med originalskotrar men det räcker med originalskotrar.
och även om du har mer pulver så lär det ju sluta med att du också kör fasst...eller?

ett tex.

min kompis kör en kort arctic.
jag kör en 151" yamaha.

men gudförbannat så brukar jag köra fast ibland mer än honom.

jag tycker det är roligt att göra"utmaningar"
dvs försöka köra där det inte går.....
men det finns ett stopp för alla skotrar varesej man vill eller inte.

hur är det med snö i kvikkjokk nu?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
hur är det med snö i kvikkjokk nu?
Genomslag som i bombens på sluttningar i solsida framåt kvällskvisten, men hårt och fint i skuggsida.
Vattenfritt på Saggat helgen som var.

Djup, ingen aning.

Men det duger!



 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hadde också velat se dina fotoalbum....


jag får då fan tjata med mig nån till kvikkjokk inom närmsta två veckoprna så jag får prova skotern med stressfläkt:D
 
B

Biosteel

Vet du ett uns runt omständigheterna för bilden?
Inte jag heller.

M7 LE, Summit HMX och Apex MTX.
På plan mark i två meter pudersnö är du lika rökt vare sig du har 100 eller 1000 hk i ovan maskiner, ev. mer rökt med tusenhästaren beroende på hur gaspedalstryckaren är justerad.

Du har hakat upp dig på motorns prestanda.
men skoterns utformning och vikt osv spelar ju en viss roll men i det stora hela så är det väll mkt effekt = matta snurrar snabbt
låååååång matta och hööööga kammar som gäller jag ser ingen genväg ?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
men skoterns utformning och vikt osv spelar ju en viss roll men i det stora hela så är det väll mkt effekt = matta snurrar snabbt
låååååång matta och hööööga kammar som gäller jag ser ingen genväg ?
Ski-Doo Alpine
Aktiv Grizzly
Lynx 5900
Arctic Cat Bearcat
Polaris Widetrack

Alla ovan har ingen motoreffekt att imponeras av, men framkomligheten duger gott - med ev. undantag på de två med monoskida.
(denna förgrenade diskussion handlar ju om NTC's ankrade maskin på plan backe - alltså ingen hillclimbing)