Ski-doo mxz 440 fläkt

robbin135

Aktiv medlem
31 jul 2004
54
0
1
Larsmo (Finland)
Kan man ändra om avgaspipan till ett rakrör utan slutburk utan att förlora effekt eller motstånd?? på en fläktkyld 440 årsmodell -99??

tacksam för svar

Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
En 2-taktare utan expansionskammare ^^ funkar skit dåligt kan jag lova men slutburken kan du ta bort eller byta om du gillar högljuda saker.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
En 2-taktare utan expansionskammare ^^ funkar skit dåligt kan jag lova men slutburken kan du ta bort eller byta om du gillar högljuda saker.
MEN om du plockar bort slutburken/förändrar den så måste du se över din bestyckning. Annars är det stor risk att din skoter börjar skura ;)

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Expansionskammaren är pipan, rätta mig om jag har fel.
Det ska gå att sätta rakt rör bara rörets area är 1.5 till 2ggr så stor som stingern är! Du lär få mycket, mycket mer ljud, men inte någon effekt skulle jag tro.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Expansionskammaren är pipan, rätta mig om jag har fel.
Det ska gå att sätta rakt rör bara rörets area är 1.5 till 2ggr så stor som stingern är! Du lär få mycket, mycket mer ljud, men inte någon effekt skulle jag tro.
Ja vad du sätter som slutburk har inte så stor betydelse bara den inte ger motstånd så är det lungt :) dock "pipan" ska du inte röra för den är väl uträknad för att ge bäst effekt ;)

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ja vad du sätter som slutburk har inte så stor betydelse bara den inte ger motstånd så är det lungt :) dock "pipan" ska du inte röra för den är väl uträknad för att ge bäst effekt ;)
Jepps. Men därför man ska ha ett rör som är 1.5 till 2ggr så stor som stingern är, då ska inte skotern skära för att den får för lite eller för mycket motstånd.

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14488&

En hel tråd som handlar om att bygga slutburkar, har även gjort en och bilder finns där

robbin135

Aktiv medlem
31 jul 2004
54
0
1
Larsmo (Finland)
Okeej så vad är det bästa att göra nu då?? ändra slutburken eller om det går att laga rakrör med rätt motstånd i? men vad är det bästa alternativet enlit er..? :)