Köpråd Lynx Vs Yamaha

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
Hej Alla,
sliter mitt hår i förtvivlan.
En ny skoter skall inhandlas och vet ej vilken som passar bäst.
Skall användas till:
20% pulka/familje skoter
20% lössnö/lek
60% Hård ledkörning

0 % mek (förhoppningsvis)

Står mellan Warrior -06 och framåt eller X-trim 600 sdi -08 eller möjligtvis x-trim 800 -06

Råd/synpunkter mottages med tacksamhet

MVH Mathias
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
sattsa på yamahan! passar nog bra till allt de där. Mycket fin skoter. Super grym på leden och funkar även rätt så bra i lössnön. 4-t motorn som är väldigt stark och stadig, tar lite bensin. Aldrig skruva. Yamaha finish och kvalité till 110%

Lynx nja? Ingee vidare i lössnö. Men säkert mycket bra skoter de också. Beror väl också vad du igentligen vill ha, och vad ekonomin räcker till :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Skulle nog ha sattsat på Yamahan.

4T som är bränslesnål,stark,luktar inte lik mkt som en 2T åsså är de ju inge mekande.
MTN medar så går den skit bra i puder å på led.

Lynxen har ju bättre boggie än Yamahan å kanske bättre körställning. Men det är ju upp till var och en vilken körställning man vill ha.
 

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
Hmm svårt detta men noterar en övervikt av warrior förespråkare.
Men fixar boggin på yamaha:n ezt en guppig led utan att gå sönder efter så där 200-300 mil?
Är det nån som vet vikten på warrior 06-?

Mvh Mathias
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Så här ligger det till, ska du piska i huduvsak kass och guppig led till förbannelse och fortfarande ha ett leende på läpparna ska du helst ha en kort lynx då den är lättast. Sen kommer nog med största sannorlikhet X-trimen.

Vill du ha bra flås och en maskin som går långt på en tank även när tempot stiger så ska du ha Yamaha'n. Gillar du att sakerna funkar och det känns som att dom sitter ihop, Yamahan. Långa svängar på halv dåliga leder till bra leder då tar du Yamahan. Gillar du att justera fjädringen i boggien efter hur leden är... Yamahan.

Nu har jag dock bara en vanlig RX'1a med monochock boggien och den är underbar på bra till halvdåliga leder, mil efter mil slukar den i högt och fin tempo.

Sen har jag också smakat på lynx fina fjädring i en Rave 550 som minst sagt var perfekt chimsad och inställd av en som tävlat... ja med en sån maskin VILL man att leden skall vara DÅLIG.

Yamahan kommer du att älska för motorn och hata för vikten då du sitter fast eller det är nedförslut och guppigt till förbannelse. Det är då du kommer att känna vikten... annars, nej inte alls.

Pulver, kvalite komfort på bra till halvbra led = Yamaha
Lite mindre vikt, hyfsad kvalla och superduper fjädring på dålig led = Lynx
På andra leder är Yamman lika bra om inte bättre.

800'an kan du glömma om du ska dra pulka, 600an vill gärna gå varm den med...
 

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
Berrob tack för ett utömmande svar.

Hur hårt pressar du skotern på leden?

Hur mycket soppa vill yaman ha vid olika drift förhållanden?

Jag känner att jag nog skulle föredra en warrior men för att göra det besvärligare har jag ett tak på 80 papp, vilket medför att jag får en warrior med minst 400-600 mil på mätarn (årsmod 06-07) medan jag har en xtrim 600 sdi -08 på g med 80 mil på mätarn.

Vad är det som behöver översyn på Yaman efter en sisådär 800 mil för att fortfarande vara skoter med 99% tillgänglighet och fortsatt hög kör komfort.

Sen är det RUSKIGT skönt (och roligt) att veta att vad som än kommer på leden iform av gupp så går skotern ej sönder oavsett fart.

F-N inte lätt det här inte...men ändå roligt =)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har en Warrior -04 (Jo, dino-varianten med gasare) och har färdats mer än 1500 mil på den.

Efter 400-600 mil så är den precis inkörd, eller snarare så är den då som den börjar gå riktigt bra.

Drar ca 1.3 - 1.8 liter milen (ca 1.8 då man drar kälke med familjen i).

Översyn?!? Efter bara 800 mil är det inget speciellt, kanske kika om något lager i boggien behöver bytas eller liknande.

Du byter olja varje år, 4 liter (eg. 3.8 liter) Mobil1 0w40 (eller om man nu skall följa Yammas rek 0w30), sedan kan du när du lika donar byta filter. Sedan är det bara att köra vidare.


Ventiler skall justeras efter ca 4000 mil så det är ett tag dit.

När det gäller gupp som kommer ivägen så finns det INGEN skoter som håller för vad som helst oavsett FART. Ett fjuttigt 3dm gupp kan kännas ganska så obekvämt om det går +170km/h...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe RX'1an är jobbig att pressa om leden är dålig, och då menar jag gupp hela d***** tiden hårda och rätt stora. Apexen har väl fått lite översyn på dämpare + körställning mot min RX'1 så jag kan tänka mig att den är några stå vassare.

Med den korta 550'n (årsmod -06) så var det som att maskinen mer tyckte :"Var det där verkligen allt DU hade att komma med..." kort sagt det var konditionen som kastade in. Gick att hålla stumt för det mesta...
Dvs 90-100 på rätt så d***** dåliga leder.

Mikael är väldigt färgad ;-) men Yamahan håller en otrolig kvalite även om det kan gå sönder prylar på den med... Det värsta som jag blivit drabbad av är att sekundären sprack, -06 kom en ny skiva så det är fixat på Apex.
Och på min 05'a. En del har det spruckit för och för andra inte...

Fördelen med 2t är packmöjligheterna längstbak, funkar ju på en warrior också men inte lika bra då avgaserna ska ut där...

Packväskor och sånt brukar ha en behagligare kurs i kr hos Yamaha än hos tex Lynx.

Men skulle jag nu hamna med in en långtur på säg 100 mil över några dagar så tycker jag att Yamahan är det självklara valet. Den duger till lek och bus och kan vara sjuk roligt på sitt sätt... när 150 Hk får fäste och förhållandena är rätta så.. ja :) På en ny pistad led.. haha Lynx ? nej tack. I 150 blås känns det som man glider fram lungt och snällt :)

Råbus körning med hopp och lek och bara piska skiten ur maskinen mest hela tiden då skulle jag gå på en KORT lynx. PPS eller ej, boggien kommer att räcka till... (iaf på den korta)

Warriorn duger säkert till hårdledkörning men att tro du kommer leka med dom som kör korta 800a... glöm det.. Rädd att du inte alls ska hänga med ? Nja , det behöver du nog inte oroa dig för...

Service på Yamaha är olja filter + smorsel av boggien mm. Till 4000 mil då ska du justera ventilerna...

Vid 800 mil är din skrotax 800a slut...eller inne på sitt andra kolvpar ;-)
Mitt val vid byte skulle nog bli en Warrior GT.... Klicker + eljusterbar dämpare...samt 38'as kammar på mattan *S*

Sen ska man också komma ihåg att allt går att köra sönder...
 

Thundercat-1140

Välkänd medlem
3 maj 2008
232
0
16
Bräcke
Hej Alla,
sliter mitt hår i förtvivlan.
En ny skoter skall inhandlas och vet ej vilken som passar bäst.
Skall användas till:
20% pulka/familje skoter
20% lössnö/lek
60% Hård ledkörning

0 % mek (förhoppningsvis)

Står mellan Warrior -06 och framåt eller X-trim 600 sdi -08 eller möjligtvis x-trim 800 -06

Råd/synpunkter mottages med tacksamhet

MVH Mathias
ja då e det väl en yamaha du ska ha enl mitt tycke:hello:
 

amaamu

Medlem
28 sept 2008
24
0
1
tacksam för all tid ni tar er för att svara på mina frågor.

Sammanfattnings vis är det en fråg hur mycket "buskörning" som jag tror att det blir.
Misstänker att det blir en hel del av den varan vilket pekar på X-trimmen men måste tillstå att Yamahans ENORMA motorkraft är lockande samt det gedigna kvaliten.

Med begränsad ekonomi orkar jag tyvärr ej med en Warrior Gt med all godis vilket kanske hade varit det ultimata köpet...Det torde gå att stressa denna ännu lite till med bibelhållen kontroll och hållbarhet.

Vad får man ge för pengar för försäkringen på Warriorn samt vilket bolag?

Mvh Mathias
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
säkert en del, billigaste jag hitta nu till min var 5000 helår... helförsäkrad :-( Skräp försäkringar bolagen har börjat med "helårsförsäkring" .... Tror inte Warriorn blir billigare, fast den har ju längre matta och man vet aldrig vad dom går på...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
5 tusen per år ska du ju inte klaga på.

tänk vad det kostar om du smäller den?
det måste ju någon betala.
min vector kostar också runt 4-5 tusen och den försäkringen betalar man med ett leende på läpparna