No slip drivhjul.

Fredde71

Medlem
2 dec 2006
30
0
1
Luleå
Är det nån som VET, inte tror sig veta vilka non slip drivhjul jag ska ha till en 44mm matta.
Jag har en RS Vector SP -06 och tänkte uppgradera lite.
Har fått flera bud, ska gå bra med 9 kuggar medans andra säger att man måste ha 8 kugg.
Hade varit bra att veta innan man köper.
Tacksam för svar...

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
räkna hur många du har på dina original, när du har lös boggin kapar du topparna på boggieskenorna det kuggarna sticker ut från hjulet, dvs typ 25mm. glöm inte att återmontera skoningarna på änderna av skenorna.
:)

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
ska du ha mer plats för kammarna måste du gå ner i kugg på drivhjulen. där spelar det ingen roll om du har Non-slip eller inte. kuggen styr diametern på drivhjulen.
om du samtidigt som du sätter 44mm kammar och går ner en kugg i drivhjulen för frigången, så växlar du ner skotern, dvs så den går saktare men blir starkare.
:)

RSV

Medlem
11 feb 2005
28
0
1
Norge
Bara ta bort dubbskydden under tunneln och på främre kylaren. Då kan du sätta dit 9 tänders no-slip utan något som helst bekymmer... :)

Men som Yel_low skriver, check att inte boggie-skenorna tar i drivhjulen efteråt...

Fredde71

Medlem
2 dec 2006
30
0
1
Luleå
Tack för de tipsen.....vet ni hur stor skillnad det blir mellan 8 och 9 kuggar?
Måste man justera variatorna nåt om man går ner på 8 kugg?
Vet att 9 kugg är närmast orginal diametern på hjulen.
Den kanske blir roligare med 8kugg?....Vet ni nåt så hör av er!!

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
sätt på 9 kuggars så slipper du ett väldigt irriterande ljud, om du ska dreva ner så gör det i kedjehuset istället.

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jag kan inte säga att jag vet men jag har monterat no-sliphjul på min vector och satt dit en 38 matta och hade jag haft 9 kuggars hjul så vettefan om det gått att få dit allt. Det är redan nu tight.

apexx

Medlem
11 okt 2008
24
0
1
Boden
jag monterar då 51mm matta på min warrior -07 och 9 kuggars nonslip. om skotern är utan turbo så är det inga problem alls om man tar bort dubbskydden. det jag har problem med nu är att det tar i tryckröret från turbon till motorn (precoolern).

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
För att annars tar mattan i kylaren och för att de blir trångt vid främre svingen därför har jag 8 kuggs.

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Du ska ha 8 kuggars, om du ska 9 så moste du slipa ner kuggen lite, annars tar dom i det främre staget på boggien, svårt och förklara..
Okej, tack för svaret. Tänkte mig en 38 matta och no-slip hjul.
Vet du nå bra priser på no-slip hjul?

Mvh