Yamaha RS Vector LTX ??

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Hej.
Funderar på att köpa en RS Vector LTX -08. (Blir en -08 eftersom dom inte finns -09)
Skulle vilja ha synpunkter på denna maskin från andra ägare eller dom som provkört maskinen.
Tacksam för synpunkter!!!

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Hejsan jag har en som kanske blir till salu..
riktigt fin maskin. monterade drag vid hundra mil nu har den gått ca 140 mil.. första servicen är gjord..finns inget negativt att säga om maskinen.
mvh micke

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag kollade på dom där , samma chassie om RX'1an och det är nice :)
Motorn är lite blek, slutade att jag moddade min med lite nytt istället.
Blev ju billigare också...

På Yamaha är dom där ju skit billiga som nya.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Jo allt är samma som storebrodern warrior förutom motorn..
men den hära motorn går sjukt billigt.. 1,1-1,6
bara att fråga vad du vill veta..

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Jo allt är samma som storebrodern warrior förutom motorn..
men den hära motorn går sjukt billigt.. 1,1-1,6
bara att fråga vad du vill veta..
Behövs det monteras Non slip hjul på dom??
Är det fortfarande rassel från variatorerna på nyare modeller??
Har haft RS Venture -05 & -06 och båda dessa rasslade efter ett antal mil!

Fjädring? fungerar den bra eller? Har hört en del gnälla på oljud från Mono-chock boggien, stämmer det??:confused::confused:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
När motorn knappt hörs låter ju resten lite mer. Har kört mono i två år nu... I början kom det lite fixar men 08'a ska vara nice :) Hade dock inga problem med min 05'a...

Har då inte hört nåt om att variatorerna skall vara tystare...
Det där är en fin maskin. Lite slö kanske , men fin i övrigt :)

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
på monoshocken så slamrar "transfer rod" till ibland i gupp. så ja den kan klonka lite. dock mkt bättre komfort och viktöverföring än pro action.

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Ok. Tack för dom svaren.
Men en fråga kvarstår fortfarande; Är det ödvändigt att montera non-slip drivhjul på den??
Har hört en del säga att det är nödvändigt för att inte få en massa "rappning" eller hårt slitage på slides.....????

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nej,du behöver inte non-slip hjul.(gäller om du kör med originalmattan)
Men gränsen mellan ej rappning och slidesslitage är hårfin,så det gäller att trimma in mattspänningen perfekt.
Körde nästan 700 mil med min rage-06 och bytte slides 1 gång bara.(andra uppsättningen hade minst 50% material kvar vid 700 mil)
Min nötte slidesen längst fram om jag hade mattan för löst spänd,inkl plastklossen längst fram på railen=inte billig.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Tjenare.. man måste ha non slip på 4-strokarna.. Men jag har redan monterat non slip så min är klar... bara att köpa min..
blev en sjuk skillnad med andra drivhjul.. förut rasslade det till när man fick fäste men nu är den helt tyst...
i övrigt en skit fin maskin... är hur nöjd som hellst.

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Vad kostar en montering av non-slip hjul??? Är det någon som har en aning??

det är bara att gå till närmsta verkstad, det är ett enkelt jobb så du borde få det för nån hundralapp.
Alternativ är ju att göra det själv, men antar att du inte har tillgång till en press. måtten på vars nosliphjulen ska ligga på drivaxeln kan man ju lätt få fram själv. har även sett dom på detta forum

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
När jag hade 307 boggien så rappade då inte mattan. Få se hur det blir med 345 nu.
Proaction boggien är ju aningen sämre på det där...

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
När jag hade 307 boggien så rappade då inte mattan. Få se hur det blir med 345 nu.
Proaction boggien är ju aningen sämre på det där...
vad har du för matta ?
har du högkam(44 och uppåt) så kommer den rappa när det tar emot.(om du nu inte har mattan spänd som en pianosträng.

i ljupsnö med 51 kams matta (345 boggie) rappade min som attan innan montering av extroverta drivhjul .

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
307 boggie???
Det sitter väll ändå 345 i LTX??

Finns väll inget värre än när man börjar känna att nu sitter man snart i den där härliga orörda backen och när man då trycker in tummen rejält så rappar det bara!!!!! Och sen så sitter man där och svär..........

Undrar när Yamaha har tänkt komma med orginal 38mm på sina crossovermodeller??
Känns surt att montera bort en sprillans ny matta....

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hade orginal mattan på 32mm. Men dom brukar ju typ snurra i 150 när det är puder och då rappar även dom... men monoshocken har inte alls samma problem som pro action.

Har bytt till 345 boggie nu och 38mm kammar, får väl se hur det funkar då.
Kört lite på havet nu och det har då inte rappat nåt ännu...

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Gubben har varit och köpt sig en flång ny Vector ltx.

Han fick med dragkrok i priset om han monterade den själv.
Någon som har krok på sin maskin som kan förklara hur den är monterad? Är lur på om jag måste införskaffa en popnittång eller inte.

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Yepp! En poppnittång är bra att ha....
Du borrar bort lite nitar i tunnel på den befintliga bågen.
Sen så sätter du in den nya dragbågen där det undre staget skall fästas vid det övre boggiehjulets nedre hål....
Sen så är det bara attt borra igenom befintliga öppna nithål igenom det nya övre staget och fästa med /nit eller bullt. (snyggare med nit).
Klart och betalt.

Bra deal att få med draget. det är ju ändå 2500:-...
Jag lyckades bara förhandla till mig fri montering av draget,, Men med facit i efterhand så var det skit lätt att montera....