tjena har köpt en zr 500 98a och var ute och körde idag den tog 7,5 liter milen det är ju alldeles för mycket undrar och det är ombestyckning som gäller eller något annat tacksam för tips
fan va bra får ta och prova det räcker det med lågfarten eller ska man ändra någe mer munstycke?? har ingen koll på vilka som sitter i men antar att det är orginal!!tjena har köpt en zr 500 98a och var ute och körde idag den tog 7,5 liter milen det är ju alldeles för mycket undrar och det är ombestyckning som gäller eller något annat tacksam för tips
hej och hallå skotern har gått ca 420 mil motorn är renoverad av förr förra ägaren har kvitton på allt det blev tydligen någe fel på den så den skar dom bytte det mesta i motorn sen är primär variatorn renoverad för ca 50mil sedan det är det jag vetAbsolut kan man sänka lågfarten för att få den att gå renare och sen sänka nålen för att minska soppa förbrukningen men det är ju i generella drag när skotern drar rätt mängd soppa från början, men 7.5l är inte normalt då föreligger ett annat fel i botten rättare sagt än nålen eller munstyckena om dom är orginal dvs. Men mitt råd är att kolla så att orginal bestyckning sitter där och sen kollar du andra saker som kan göra att förbrukningen är hög, hur långt har skotern gått? Och vet du med dej att det har gjorts några renoveringar
tjena tror inte att det är någe fel på bränsle ledningar/filter pumpen känner ingen bensin lukt när motorn är igång med huven uppe! men uptäckte att insugen är väldigt dåliga med en hel del sprickor i så jag har beställt nya och så såg jag att ena luftburken inte satt på ordentligt kanske det kan ha någe med den höga soppa räkningen??Alltså det lät som om det är nått fel rättare sagt än att det är bestyckningen som är fel.
hade du sagt 4-5L milen då hade jag kunnat köpa att bestyckning är fel.
Klart beror ju på vars du bor, Om du har helt fel munstycken för den höjd du är på då kanske den kan ta så mkt, Men annars låter det mkt konstigt.
Jag skulle vara mkt försiktig med att sänka nålen! då du "dräper" flödet som kommer från huvudmunstyckena! det värsta som kan hända är att motorn nyper.
Kolla i tabellerna vad orginal ska vara och kör på det, och vill du sänka lågfarten så börja med 1steg och testa! Orginal ser det ut som, 360 på huvud och 35 på lågfarten.
Annars kan du ju börja med att kolla att bränsle ledningar/Filter/pumpen och gasarna så att dom inte läcker!
Mvh David
kom på en sak till den bluddrar lite på låg och lite på mellan varv men vid gaspådrag slutar den direkt med dettjena tror inte att det är någe fel på bränsle ledningar/filter pumpen känner ingen bensin lukt när motorn är igång med huven uppe! men uptäckte att insugen är väldigt dåliga med en hel del sprickor i så jag har beställt nya och så såg jag att ena luftburken inte satt på ordentligt kanske det kan ha någe med den höga soppa räkningen??