Är inte blyat bränsle totalt förbjudet sedan -95. Och LL är väl bränsle till helikoptrar, inte flygfotogen??100LL innehåller bly vilken jag inte tror är så bra för stiften som lätt kladdar igen. Priset vet jag inte riktigt men inte mer än "vanlig" 95 oktan iaf.
Hörrdu.100LL innehåller bly vilken jag inte tror är så bra för stiften som lätt kladdar igen. Priset vet jag inte riktigt men inte mer än "vanlig" 95 oktan iaf.
Okej, priset ut till privatpersoner kanske det är så.Hörrdu.
95 oktan går idag att handla för 10,09:-/liter.
100LL är sedan ett år (kanske?) straffbeskattat och tydligen under sträng bokföringspress vid konsumption.
"Har hört" runt 18:-/liter i dagsläget.
Och att skotern inte går alls/bra på AvGas 100LL? :bootyshake:
Det är ju blyet som norska och finska dragracers skattar sig lyckliga över att få använda i sina resp. nationella drag-serier. Svemo tillåter det inte.Okej, priset ut till privatpersoner kanske det är så.
Nu var det ett tag sen men sist jag såg vad flygklubbar betalar så var det inte mycket dyrare än macksoppa.
Har inte provat i min men det jag hört är att dom inte går bra eftersom det är bly i soppan.
Njae, inga problem förutom priset. Kolla med Svenska Shell vad dom tar för 100 oktan V-Power, kanske billigare? Blyfritt... Går att beställa på dunk eller fat, om jag inte minns fel. Men nöjesåkning kommer nog inte på tal, blir tokdyrt hur du än gör. Dubbla toppackningar = 98 Oktan? Värt att tänka på...okej.. så att köra med 100LL ska inte vara några problem ?
för de är en föredetta dragrace maskin. och han sa att man behövde ha nå sånt för o köra.
Köper du den är det väll bara köra den på Race soppa som det är tänkt.okej.. så att köra med 100LL ska inte vara några problem ?
för de är en föredetta dragrace maskin. och han sa att man behövde ha nå sånt för o köra.
Han menar sänka kompretionen, ju mindre chans finns det att bensinen självantänder pga trycket (läs spikning).hmm vad menar du med "Dubbla toppackningar = 98 Oktan?" `?