Lagligt med slutburk, lyktsköld osv?

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Ja, som rubriken lyder.
Är det lagligt att köra med lyktsköld på skotern?och samma sak med slutburk. Ang, slutburk, får den inte låta högre än ett visst decibelvärde eller är det helt förbjudet? Är det lagligt med crosshuv med hemmagjort lyse (ex ett extraljus) och utan hastighetsmätare?

Finns det något mer som man bör tänka på när man är ute och kör i ex fjällen? Mer än att köra med förstånd förstås :)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tror det inte är olagligt med lyktsköld så länge man har tonat och inte en solid färg. Angående slutburk så får man inte öka decibel nivån mer än den satta nivån vid registrerings besiktningen (inte 100% säker) låter väl rimligt? Jag tror knappast polisen bryr sig om du kör med en crosshuv med en hemmagjord lysanordning. Men jag tror polisen blir ändå griniga om du har ett lyse som lyser som en tändsticka. Lagen säger att man bara behöver en ljuskälla när det är mörkt...det kan man iof tolka lite hur som helst. Hastighetsmätare vet jag inte om man måste ha?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
hastighets mätare behöver du inte ha, bara du håller dej till hastighetsbegränsningen.
...men slutburk är olagligt ja. Så även lyktsköldar, eftersom du troligen ändrar färgen på framljuset.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Vad gäller ljus på en crosshuv så måste man nog se till att det inte bländar mer än ett halvljus normalt gör

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
gula lykt sköldar osv som är en "vanlig" färg på lampor borde väl gå hur bra som hekst att använda o säkert flera som inte gör lyset missvisande så man tror att tex man backar.. sen slutburk är väl om ok om de inte låter för mycket men vilken nivå de är de vet ja inte.. hastighetsmätare sitter de inte på pro o R maskiner och dom är ju reggade så köra utan den är lugnt!

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Får inte en skoter vara utrustad med en larmanordning? Varför får den inte det?`

8 § Terrängskoter får inte vara utrustad med larmanordning.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
xenon får du väl också åka med fram så åt blåa hållet bör funka bra också!
Må vara lite på gränsen det där, i Sverige är det väl bara lagligt med xenonlampor på max 8000k? samt inte tillåtet att konvertera halv...
fast iofs gäller det bilar, någon som är sugen på att ringa länsstyrelsen/polisen? =)

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Får inte en skoter vara utrustad med en larmanordning? Varför får den inte det?`

8 § Terrängskoter får inte vara utrustad med larmanordning.

Med larmanordning menar man typ blåljus/siren och liknande. Larm som stöldlarm får givetvis ha på sin skoter om man vill.