Nytt på Leden!

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Jag är inte avundsjuk på snön, jag är inte avundsjuk på snön, jag är inte..... :argh: Nu när man såg dom bilderna blev man inte lite sugen på att köra skoter! :biggrin1: Men lederna blir vädigt fina efter bandvagnen måste jag säga, snyggt! :hello:

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Kladdplatta är som Stig säger mycket bättre, den kan vara tyngre utan att
gå ned sig i svackorna utan packar snön föredömligt. Inte för kort platta bara, då
går den ändå ner sig i de nyfyllda svackorna.
(En rulle som är för tung trycker bara upp svackorna igen = inte bra).

V-sladden jag försökte beskriva tidigare funkar enormt bra i nysnö, slätt som
ett salsgolv och dessutom kan de dras med vilken skoter som helst.
Den packar dock inte lika bra men får det ligga över natten utan att köras sönder
så funkar den bra ändå.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Lite sugen man blir, måste du lägga ut snöbilder Stig....
Tur att man har ett badrum att kakla - då slipper man tänka skoter...... eller kanske inte.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Lite sugen man blir, måste du lägga ut snöbilder Stig....
Tur att man har ett badrum att kakla - då slipper man tänka skoter...... eller kanske inte.
Äsch snö är ju bara något vitt och kallt, du får väl kakla med vitt kakel och vita fogar, släpa sedan in skotern i badrummet, då du ... :biggrin1:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ska ni bygga om bandvagnen redan?:mod::decision:

Såna maskiner behöver logga många timmar på en vinter för att gå ihop men hobbies får ju kosta:becky:

Tror jag sett något liknande på travet där de skrapar det översta lagret och lägger tillbaka det, går det med jorbrukare framför så borde det gå att montera och reglera med lastväxlararmen

Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Hade en ledig dag så ja åkte ut till ett ställe där vi lite hastigt fick dra om leden ifjol eller när det var.
Tänkte snygga till lite.

Efter en stund med röjsågen

Storstubbe

Stubbe borta

Flera stubbar borta

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Håller med, riktigt fint fixat thullen, snömängden ser ut ungefär som här, vi har kanske nån flinga mer, bedrövligt att det ska vara så uselt.

Men samma år som jag flyttade till strömsund, 2004, så kom egentligen snön på julafton, innan dess var det en dm och slask, men på julafton kom det 25-30cm och det blev en riktigt bra vinter trots allt.

Sen att man vid den här tiden förra året hade kört kanske 20 mil, det är väl nåt man får försöka glömma =D

stor eloge till ALLA som lägger ned tid och energi på leder!!!!! Tummen upp!!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Förlängd Snowmover

Vi har förlängt vår Snowmover ytterliggare ca. 60 cm till.

Nu är de över metern från bladet till rullen. Även framåt så har vi ökat på avståndet.

Nu ska vi bara byta ut fyrkantprofilen till rundprofil i kedjestyrningen för höj-sänk funktionen. Då tror vi att det går lättare att höja sladden, för nu "kärvar" det lite där.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vi har även svetsat en styrpinne på sidovingen som oftast skickar in den innan det smäller i ett träd, livslängden fördubblas + att sladden hoppar inte till lika mycket.

Har även några sladdar med dubbla vingar, inte fel om det är lite trångt samt att man kan fösa in snö från den sida som passar bäst.

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Någon som vet vad som händer i gällivare ?
Läste idag i gårdagens tidning att skoterklubben inte kommer sladda lederna iår, utan det ska kommunen göra.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
när jag ändå skulle göra en tvärbalk att förstärka med passade jag på att även stoppa dit en ovanför rullen så man fick nytta av den gamla takboxen, nu kan man ha både spett o käppar ihop med lite barlast:

även monterat baklysen, diod cykelbaklysen 150 timmar på 2 AAA batterier kostade 30:-/st på jula

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det där mer o flytta fram bladet blir nog bra.
Pratade med tillverkaren idag dom funderar på o göra en stor bred plastskida till Kombisladden så den packar samtidigt som man sladdar då blir den komplett.
Tydligen kommer den o gå lite tyngre än snowmovern men det blir nog kanon endå.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nu kommer Matfors skoterklubb öppna första skoterleden mellan Vattjom och Matfors. Uppkörning imorrbn och kombisladdning på onsdag. Perfekt inför julkörningen. Är dryga halvmetern snö och bottenlöst tyvärr.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Nu kommer Matfors skoterklubb öppna första skoterleden mellan Vattjom och Matfors. Uppkörning imorrbn och kombisladdning på onsdag. Perfekt inför julkörningen. Är dryga halvmetern snö och bottenlöst tyvärr.
kör ni inte o trampar innan det kommit så mycket som en halvmeter?

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Vet inte säkert, men de har tydligen kräksnöat där nere, va på nyheterna om stora trafikproblem på e4 mm. tro de hade komme iaf 3dm, om inte mer på ett dygn... svårt å hinna med å trampa nåt då :p