en lite konstig ZL 600

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
hej! alla glada :rock:

A-C ZL 600 99 (förgasar modellen).

när man startar den kall går den perfekt på tomgången 1000 - 1500 rpm men när jag kört lite så den är riktigt varm ligger den på 3500 - 4000 :hmmmm: slår jag på choken lite så går den ner på normal tomgång å stannar där. har provat med startgas å allt verkar vara tätt å fint. så min fråga är vart ska jag leta? finns det risk för haveri? även om motorn är tät.
ska tillägga att den går bra är lättstartad och drar lite soppa osv. stiften ser ok ut dock är det på variatorsidan lite åt det svarta hållet.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
känner igen detta från min maskin, men jag har ingen aning om vad det är:laugh:
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Om den är nerbestyckad på lågfarten kan den göra så. Finns en bränsle skruv på sidan om var förgasare. Den är till för att finjustera tomgången. Testa vrida ut den ett halvt varv på båda gasarna. Eller in ett halv varv beroende på hur mkt den står på nu. Detta gjorde jag på min för att få en jämn tomgång när jag bestyckade ner min lågfart. Då skruvade jag ut den ett halv varv och voila Jämn tomgång. Original är 2varv på zl 600 mvh david.
 

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
Om den är nerbestyckad på lågfarten kan den göra så. Finns en bränsle skruv på sidan om var förgasare. Den är till för att finjustera tomgången. Testa vrida ut den ett halvt varv på båda gasarna. Eller in ett halv varv beroende på hur mkt den står på nu. Detta gjorde jag på min för att få en jämn tomgång när jag bestyckade ner min lågfart. Då skruvade jag ut den ett halv varv och voila Jämn tomgång. Original är 2varv på zl 600 mvh david.


ok tack! :hello: ska undersöka det du sa imorn, men idag är det ju nyårsafton:cool: jag undrar varför bestyckar man ner på lågfarten? har du eller nån annan koll på vad det sitter för original munstycken i dom här gasarna? hur vet man om man måste bestycka om?

OCH ETT GOTT NYTT ÅR på er alla!!! :D
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
1000-1500 är ju dock på tok för lågt för en tvåtaktare om jag får säga vad jag tycker. 3000 är mer lämpligt, för då undviker man att den surar på tomgång (vid fastkörning och rekning t.ex)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ser ingen anledning till att den skulle sura ner sig på tomgång bara för att min tomgång ligger på 1500.

Har haft sån tomgång på alla mina skotrar, och aldrig haft bekymmer med det.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Man bestyckar ner för att få den att gå renare lågfart och man kan kombinera med att sänka nålen för att få lägre soppa förbrukning. Original är 40
 

DEVUL

Medlem
19 dec 2007
20
0
1
Man bestyckar ner för att få den att gå renare lågfart och man kan kombinera med att sänka nålen för att få lägre soppa förbrukning. Original är 40
tack zlayer ska "klämma å känna" lite i eftermiddag.

Alla sådanadär jag sett inklusive min egen Ps 700 har gjort precis likadant, lev med det.
absolut, alltså det stör mej inte så mycke är mest orolig för att nåt ska gå sönder om man ignorerar och kör... men det verkar som jag är långt ifrån ensammen om detta problem. så det kanske bara är att acceptera och gå vidare. om inget annat hjälper......
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
har en Zl 600 jag med och min beter sig exakt likadant som du beskriver , säg till om du får till din och vad du gjorde :)
 

Patrik_Tjernstrom

Välkänd medlem
3 feb 2008
128
0
6
34
Sundsvall
Om den är nerbestyckad på lågfarten kan den göra så. Finns en bränsle skruv på sidan om var förgasare. Den är till för att finjustera tomgången. Testa vrida ut den ett halvt varv på båda gasarna. Eller in ett halv varv beroende på hur mkt den står på nu. Detta gjorde jag på min för att få en jämn tomgång när jag bestyckade ner min lågfart. Då skruvade jag ut den ett halv varv och voila Jämn tomgång. Original är 2varv på zl 600 mvh david.
Prova det!