problem med min f5:a

sledxtreme

Aktiv medlem
23 dec 2008
58
0
6
Bollnäs
Tjena!
Helgen som var så drog jag och några polare upp till vemdalen.. Jag kommer ifrån Bollnäs.. när vi väl kom upp dit så gick min f5:a bra i början men sen efter att den blivit lite varm så gick den skit på höga och låga varv.. blev sämre ju varmare den blev.. Är dom känsliga för höjder just f5 eller är det nå annat fel tro? :hmmmm:
 

johe

Aktiv medlem
3 jan 2008
52
0
1
Umeå
Jag har då varit runt med min f5a på en massa olika höjder, typ havsnivå och i fjällena och det har då gått bra, så det borde ju inte vara det de beror på. Beroende på hur den är bestyckad då, men om den har orginalbestyckningen ska den ju klara dom flesta förhållandena..
 

sledxtreme

Aktiv medlem
23 dec 2008
58
0
6
Bollnäs
hmm.. mina avgasventiler hade fastnat så att båda vajrarna på motorns hade hoppat av.. jag rengjorde skiten och satte tillbaks det.. så nu går den bra! men ska inte skotern gå dåligt på bara höga varv då om dom har fastnat? eller går den även sämre på låga varv?:hmmmm2:
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Det kan vara så att med jämngas så orkar den hållas vid liv p.g.a av trycket av bränsle. Så vid tomgång så dör den och när du drar på fullt får den för mycket helt enkelt.

Med andra ord, nej, tror inte det..:)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du tappar effekt på höga varv om du inte har fungerande APV portar. Tror dom öppnas vid 6000rpm.

Jag körde runt 80mil med min Zr 900 -03 utan APV portar. Dom hade fastnat för dom var inte rengjorda på år och dar. Men den gick för de hur bra som helst men den var ganska törstig på bensinen. Runt 3L milen med lite lugnare körning.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det där är lite olika från maskin till maskin. Syrrans maskin en VES 700 hade portarna fastnat i det märktes knappt förutom att den spolade i sig bensin.

Medans min SRX vars portarna satt fast i gick som en påse nötter blöddrade å gick allmänt dåligt, sen rengjorde jag dem med T-sprit och det vart som en helt ny skoter gick helt plötsligt som ett urverk.
 

sledxtreme

Aktiv medlem
23 dec 2008
58
0
6
Bollnäs
mmh.. Jag tog ut aset på en sväng igår.. den gick hur bra som helst i en kvart ungefär.. sen gick skotern kasst på tomgång.. den blöddrade å sen dog.. kan det vara statorn som måste lindas om? någon som vart med om detta problem tidigare? :argh:
 
B

Biosteel

Du tappar effekt på höga varv om du inte har fungerande APV portar. Tror dom öppnas vid 6000rpm.

Jag körde runt 80mil med min Zr 900 -03 utan APV portar. Dom hade fastnat för dom var inte rengjorda på år och dar. Men den gick för de hur bra som helst men den var ganska törstig på bensinen. Runt 3L milen med lite lugnare körning.

tror det är 7200 på F7 va ?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det är nog så surt så att det är statorn, när motorn uppnått arbetstemp expanderar lindningen på statorn och skotern går som en påse nötter. Försök ta reda på värderna och mät upp statorn så du vet säkert vad som är fel.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
en snabb fråga bara , hur många bar ska en f5 03 ha i komptest?
min visade lite över 9 bar på båda , är det bra?