Orkeslös vid skoter åkning.

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
"loffe" om man är ung försöker man nog åtgärda problemet! dvs operation, om man är äldre lindrar man bara med medicin,

Erib hoppas det löser sig, kan tänka mig att det är en rutinoperation.
 
Last edited:

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
"loffe" om man är ung försöker man nog åtgärda problemet! dvs operation, om man är äldre lindrar man bara med medicin,

QRS komplexet ingår i ett ekg (EKG= är en mätning av hjärtats elektriska aktivitet) test, QRS komplexet är en del av av hjärtats elekriska aktivitet, en ekg kurva består av först en P-våg sen QRS komplexet sen en T våg
P-vågen är när nerv signalen går genom SA-knutan = sinusknutan som uppehåller en normal sinus rytm dvs ca 70-80 slag per minut QRS-komplexet är depolarisationen av förmaken = lättare översatt, kan man säga att det är när förmaken tömmer blodet till kamrarna och pumpar ut det i kroppen. T-vågen är repolarisationen av kamrarna,= dvs åter ställningen så att dom kan ta emot blod igen.

OBS detta är mycket förenklat!

Tyvärr vet jag inte vad WPW Syndrom.. men en gissning är att de är nåt fel när nerv impulsen går genom kamrarna.

Erib hoppas det löser sig, kan tänka mig att det är en rutinoperation.
Jag vela verkligen förstå va du skrev om men icke :p Jo det är tydligen ganska många som har detta 1/1000 så dom gör nog ganska många sånna operationer. Min farmor hade detta (WPW) men dom gjorde ingen operation så hon fick äta blodförtunnande. Men ändå så fick hon propp i hjärnan och dog vid 76års ålder.

Edit: föresten tack för alla som bryr sig och stöttar. Det är verlkligen många som bryr sig! Tack!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Erib du verkar verkligen haft oflyt den sista tiden men jag är säker på att det är många som tänker på dig. Håller tummarna för att allt ska ordna sig iaf.
Mvh David
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Kom på att jag skrev det här tråden förra året.. Jag va iaf in på operation på akademiska och det gick inte riktigt som det skulle. Dom lyckades inte bränna bort skiten. Så nu går jag på medicin och väntar på en till operation. Tydligen får man bara göra en sån där operation/år. Nån annan som har eller haft wpw?

Har upplevt kraftiga blodtrycksfall med medicin. En gång när jag reste mig fort från sängen trodde jag att jag skulle tuppa av och fick uppleva en grej som jag aldrig varit med om. Jag fick så lågt blodtryck i hjärnan att hörseln försvann temporärt. Väldigt läskigt kan jag lova.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
ajdå, låter inte kul alls:( särskilt nu när skotesässongen börjar, måste vara grymt jobbigt, hoppas du blir bättre iaf!!!
hur det än blir så ska jag åka skoter så mkt jag kan. även om det är det sista jag gör :) snowmobile for life!
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Har sjukdomen i familjen på mammas sida där alla utom en av hennes sex syskon, plus mormor fått bränt bort nerven. Tydligen en ärftlig sjukdom/åkomma så det är bara att vänta på att jag å får det. Har gått bra för alla i operationen och de har inte haft problem efteråt. Värre för morsan som fick en propp i skallen i kombination av åkomman, medicin, ålder och andra sjukdomar innan de hann operera. Men nu e hon oxå uppe å springer.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
mina läkare har sagt att det inte är ärftligt?

Hoppas dom fixar det här i operation nr 2 åt mig nu då :/
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
mina läkare har sagt att det inte är ärftligt?

:/
Vi här kan väl inte veta vad dina läkare har sagt....det borde du ju veta bäst själv:biggrin1: men säger mer än en läkare att det ine ärftligt så är det troligtvis så
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Ber om ursäkt, svarade lite väl snabbt utan fullständig fakta!

WPW verkar inte vara ärftligt det har du rätt i, det är en annan sort Arytmisk åkomma som går i familjen. Snarlik men har inte samma grad av svåra sjukdomsfall.

Efter att ha läst en del om WPW(Wolff–Parkinson–Whites syndrom) så ser det ut som att du har haft tur, vissa verkar drabbas mycket hårdare...

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13187

Hoppas det går bättre vid nästa operation så att du kan fortsätta njuta av skoterlivet utan oro!!
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
det där va ju inte så roligt att läsa.. kul om man bara dör helt plötsligt..
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
det där va ju inte så roligt att läsa.. kul om man bara dör helt plötsligt..
Du, det tror jag inte! Som jag förstod efter att ha ögnat igenom det så dom som får plötslig hjärtdöd får det som "första symptom" i den värre sorten av WPW, i ditt fall tror jag nog att det är lugnt å läkarna har full koll på ditt hjärta!!!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Min lillasyster fick konstaterat i onsdag att hon har preexcitation:( hon är 17år så då finns det som det verkar goda chanser att hon ska klara sig bra efter en operation.

Hoppas att allt går bra för dig Erib och att då får en riktigt härlig skotervinter!
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Har upplevt kraftiga blodtrycksfall med medicin. En gång när jag reste mig fort från sängen trodde jag att jag skulle tuppa av och fick uppleva en grej som jag aldrig varit med om. Jag fick så lågt blodtryck i hjärnan att hörseln försvann temporärt. Väldigt läskigt kan jag lova.
Blodtrycksfall har jag varje gång jag ställer mig upp, dock inte så jag tappar hörseln. Inte trevligt direkt :s Hoppas nu den andra operationen lyckas så du slipper medicinen! :hello:
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Du, det tror jag inte! Som jag förstod efter att ha ögnat igenom det så dom som får plötslig hjärtdöd får det som "första symptom" i den värre sorten av WPW, i ditt fall tror jag nog att det är lugnt å läkarna har full koll på ditt hjärta!!!
Ok jag läste bara igenom snabbt. Men jag kan lova att jag är skapligt less på skiten nu har haft det i över 1 år. :(

Min lillasyster fick konstaterat i onsdag att hon har preexcitation:( hon är 17år så då finns det som det verkar goda chanser att hon ska klara sig bra efter en operation.

Hoppas att allt går bra för dig Erib och att då får en riktigt härlig skotervinter!
Oj hoppas det löser sig för din lilla syster.

Ja åt mig ska det väl rulla på hoppas jag. Nog kan jag då ha en härlig skotervinter om de nu vart nån vinter nångång :) Idag klämde jag iofs 3.3mil på en väg med 2dm snö :)

Blodtrycksfall har jag varje gång jag ställer mig upp, dock inte så jag tappar hörseln. Inte trevligt direkt :s Hoppas nu den andra operationen lyckas så du slipper medicinen! :hello:
Jo visst har jag också det men aldrig fått så kraftigt. Ja det hoppas jag också att dom grejar det här. Kan lova att operation inte va så trevlig i sig heller. Fick juh inte vara nedsövd och endast lokalbedövning :p Och det va ren tortyr när dom börja skicka på ström på hjärtat innifrån. :/