"Skoterskatt" - vad får det kosta???

Hur mycket kan du tänka dig att betala i "skoterskatt"?

  • Det dummaste jag har hört! Inte en krona!

    Röster: 89 45,9%
  • 1-100 kr

    Röster: 10 5,2%
  • 101-200 kr

    Röster: 25 12,9%
  • 201-300 kr

    Röster: 23 11,9%
  • 301-500 kr

    Röster: 32 16,5%
  • Mer än 500 kr

    Röster: 15 7,7%

  • Totalt antal som röstat
    194

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Om det skulle införas en skoterskatt där pengarna går till ledunderhåll etc, hur mycket tycker du är rimligt att betala?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
en 400-500 skulle jag kunna lägga om det gick till ledunderhåll
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
hur skulle systemet för utdelningen av pengarna ske då?
Du får ett inbetalningskort från ex-vis. Vägverket/Transportstyrelsen på samma sätt som du nu får fordonsskatten. På inbetalningskortet finns ett fält där du fyller i en kod för vilken skoterklubb du vill ska få pengarna.

På detta sätt håller VV reda på att alla har betalat.

Minst 90% av summan bör komma klubben tillgodo.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Dessa ***** skatter, räcker det inte med att medlemarna betalar en avgift för att få vara med i en skoterförening. Bland den sämsta ide jag hört..
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Dessa ***** skatter, räcker det inte med att medlemarna betalar en avgift för att få vara med i en skoterförening. Bland den sämsta ide jag hört..
Ja vi kan slopa vägskatten oxå så kan juh idiella föreningar gå ut med en varsin spade o laga asfalten på vägarna oxå... lyyysande idé
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Vem tror du fixa leden till stugan våran typ 2km om inte vi själv gjorde det?. Skoterklubbarna var ju inte ens ute en gång förra året. I år så har de ju dragit sladen en gång för att det var skoterträff på fjärdingen, nu ser ju lederna förjävliga ut igen efter 283skotrar som körde på den.

Ersätter en klubbavgift tror ja fan inte, skatt på skatt så ska det ju vara tydligen.

Of topic Angånde bilvägarna så suger de ju något så inåt helvete ialf där jag bor.
 
4

426H

Nån som räknat ut vad skoterintresset egentligen kostar? Skulle tro att jag lägger mer än 40000 kr/år, lite beroende på hur man räknar.

Värdeminskning skoter 16500 kr (byter vart tredje år 120-70 tkr)
Kapitalkostnad 5700 kr
Bensin till skotern 5600 kr
Försäkring 5000 kr
Service 1500 kr
Bensin till bilen, skoterresor 10000 kr
Boende skoterresor....

Att diskutera om det skall kosta 200 eller 300 kr per år för att lösa skoterklubbarnas ekonomi känns löjligt.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Ja du scaleos, du skräder då inte med orden... :) Har du frågat om du får låna sladden så du kan dra några gånger själv?
Jag gillar inte riktigt iden för att det är stor risk att det blir som med bensinskatten, det kommer inte bilister och andra som tankar till godo med nog stor procent.
Jag tycker bättre om när det friviligt sladdas för att man vill ha en bättre led.
Och sedan tycker jag om när det finns friviliga skoterledspass som man efter ekonomi kan köpa för att förbättra på ledernas underhåll.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
426 Du har ju nämnt några utgifter, tycker du att man ska lägga till en skatt till på ca500kr då?. På 10år 5000kr osv. Små bäckar blir ju en stor sjö till slut.
Sen blir det väl ledavgifter och tillslut får man väll inte ens köra skoter då det förstör så mycket i naturen.
 
4

426H

426 Du har ju nämnt några utgifter, tycker du att man ska lägga till en skatt till på ca500kr då?. På 10år 5000kr osv. Små bäckar blir ju en stor sjö till slut.
Sen blir det väl ledavgifter och tillslut får man väll inte ens köra skoter då det förstör så mycket i naturen.
Jag tycker det viktigaste är att den eventuella skatten går direkt till ledunderhåll och att inga pengar försvinner på vägen. 500 kr extra per år skulle inte påverka mitt intresse i alla fall. Tycker också att äldre skotrar som kanske inte används så mycket borde få en billigare avgift. En skoter blir ju ganska snabbt "veteran".

Däremot gillar jag inte den utveckling som pågår i södra norrland just nu där betalleder och friåkningsförbud införs på löpande band. Om det fortsätter kommer jag definitivt att lägga av med skoteråkning. Friåkningen är ju själva anledningen till att man håller på med detta.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag tycker det viktigaste är att den eventuella skatten går direkt till ledunderhåll och att inga pengar försvinner på vägen. 500 kr extra per år skulle inte påverka mitt intresse i alla fall. Tycker också att äldre skotrar som kanske inte används så mycket borde få en billigare avgift. En skoter blir ju ganska snabbt "veteran".

Däremot gillar jag inte den utveckling som pågår i södra norrland just nu där betalleder och friåkningsförbud införs på löpande band. Om det fortsätter kommer jag definitivt att lägga av med skoteråkning. Friåkningen är ju själva anledningen till att man håller på med detta.
Nej generellt sett så är 500 kr inte mycket i sammanhanget.
Blir dock fundersam på om man verkligen behöver ta så mycket ändå.
Vad jag vet verkar de flesta klubbar ta runt 150 kr i avgift och klarar så bra med det (sett till min klubb nu). Iom en skatt skulle ju alla betala in och inte bara de som känner för det. Höjer man dessutom avgiften till 3-4 gånger så mycket känns det som att det kommer ge ett otroligt överskott istället. Vilket inte behöver vara något fel i sig men skatten/avgiften bör ju ändå vara balanserad mot kostnaden för skötseln...
Jaja jag tror ändå fortfarande att hela maskineriet för att få detta att fungera blir lite för komplext i slutändan även om det tillsynes ser enkelt ut...
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala en 500hundring men då förväntar jag mig en viss standard på lederna också.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Man blir rädd för skoterkörningens framtid när man läser Scaleos och edvinsjolunds inlägg.

Scaleos andra inlägg bevisar ju klart att han inte har alla flingor i paketet:
Vem tror du fixa leden till stugan våran typ 2km om inte vi själv gjorde det?
Självklart så skulle ni även i fortsättningen få sladda er led - MEN - med den stora skillnaden att ni skulle få ersättning för det, alternativt hyra in någon som gör det åt er.

I år så har de ju dragit sladen en gång för att det var skoterträff på fjärdingen, nu ser ju lederna förjävliga ut igen efter 283skotrar som körde på den.
Ja om du tror att det räcker att sladda leden EN gång per säsong så måste du nog ta och ruska om i flingpaketet. Som någon annan sade; Prova att dra sladden själv.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
500-1000kr per skoter och år. Men då ska pengarna oavkortat gå till Nya leder, ledunderhåll. Och inte hamna i skattekistan hos Rinefelt eller elljusspår till apelsinskalskastarna....
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
500-1000kr per skoter och år. Men då ska pengarna oavkortat gå till Nya leder, ledunderhåll. Och inte hamna i skattekistan hos Rinefelt eller elljusspår till apelsinskalskastarna....
Amen till den :beer: