"Skoterskatt" - vad får det kosta???

Hur mycket kan du tänka dig att betala i "skoterskatt"?

  • Det dummaste jag har hört! Inte en krona!

    Röster: 89 45,9%
  • 1-100 kr

    Röster: 10 5,2%
  • 101-200 kr

    Röster: 25 12,9%
  • 201-300 kr

    Röster: 23 11,9%
  • 301-500 kr

    Röster: 32 16,5%
  • Mer än 500 kr

    Röster: 15 7,7%

  • Totalt antal som röstat
    194
D

Draken

Och det vet ju alla som är med i matchen hur det blir med den saken.

Om vi säger att det skulle kosta 500kr per maskin så skulle det i slutändan bara komma fram 50kr när alla instanser har fått sin del av kakan.

Jag behöver inga leder så jag tänker inte betala,det är roligast att göra egna spår och plöja fram i lössnön.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Man blir rädd för skoterkörningens framtid när man läser Scaleos och edvinsjolunds inlägg.

Scaleos andra inlägg bevisar ju klart att han inte har alla flingor i paketet:


Självklart så skulle ni även i fortsättningen få sladda er led - MEN - med den stora skillnaden att ni skulle få ersättning för det, alternativt hyra in någon som gör det åt er.


Ja om du tror att det räcker att sladda leden EN gång per säsong så måste du nog ta och ruska om i flingpaketet. Som någon annan sade; Prova att dra sladden själv.
Inte våran led utan allmän led, den blev sladdad i år faktiskt (på grund av en skoterträff). Det är ca 300m som vi får köra själv för att komma till stugan. Men nu sladdar ju inte jag leder finns ju ingen anledning ,räcker ju med att pappa och jag drar hem stockar och kör ett par gånger med bredbandade skotrar. Det jag menade med fixa vilket jag gjorde i år med var att med motorsågen kapa träd som farit över leden.
Dock så har det varit år då man får köra upp spår själv men det är ju inget fel med det.



Jag har ju aldrig sagt att det räcker att sladda leden 1 gång per år?
Om du läser nogranare och försöker förstå texten får du ju fram smartare svar.

Men nu kan jag ju säga att efter flera hundra skotrar som kört på leden så tar man sig lätt fram i lagliga 70 utan problem. Så då kan jag ju hålla med om att det räcker med 1 gång per år. Hatar leder som är stenhårda som en väg så varken motor eller slids får kyllning.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Och det vet ju alla som är med i matchen hur det blir med den saken.

Om vi säger att det skulle kosta 500kr per maskin så skulle det i slutändan bara komma fram 50kr när alla instanser har fått sin del av kakan.

Jag behöver inga leder så jag tänker inte betala,det är roligast att göra egna spår och plöja fram i lössnön.

Precis
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag svarar 0 kr. Skatt kommer aldrig fungera. Vad man däremot kan göra är att kräva att skoterägaren måste vara medlem i en skoterklubb för att skotern skall få framföras. Eller varför inte föraren.

Sen säger folk att dom aldrig kör på leder... jo tjena.
Håller ni bara till i skärgården då ? eller i fjällen ?
 
D

Draken

Jag kör då inte på några leder som underhålls iallafall,vill man kalla egengjorda och uppkörda spår för leder så visst då kör jag på leder.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Jag svarar 0 kr. Skatt kommer aldrig fungera. Vad man däremot kan göra är att kräva att skoterägaren måste vara medlem i en skoterklubb för att skotern skall få framföras. Eller varför inte föraren.

Sen säger folk att dom aldrig kör på leder... jo tjena.
Håller ni bara till i skärgården då ? eller i fjällen ?
Håller med helt och hållet, hur man än gör så kan man undvika lederna hela tiden.
Bara en dålig ursäkt för att inte vara med i en skoterklubb.

Och sen om du bor ute i ingemansland så förstår jag dig.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sverige fungerar ju så att skatt måste tas in för att användas till andra områden typ sociala, vägar, pensioner m.m.

Regeringen håller ständigt på med att försöka dra in så mycket skatt som möjligt på pengar som du tjänar, bensin, varor du köper m.m.

Men hamnar alla pengar där de ska vara? He näe.. bara för att ni tror att om ni börjar betala en skatt till som skulle gynna regeringen mer en en skoter åkare.
Allt är ju så snevridet, den som är insatt vet ju

Skrev bara kortfattat

Ni som är så ***** sugen på att betala ge en 500hundring till skoterklubben då bör ju pengarna hamna rätt, om nu skoterklubben är ärlig.
 
Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är väl för fan nog med skatter i detta land!!!!! Du betalar skatt på snart allting och det känns som att man blir blåst eftersom vi pumpar in alla dessa pengar men får inte mycket tillbaks!!
Vård av äldre samt vård på sjukhus haltar, skolorna är överfulla så lärarna klarar inte av pressen, samt att barnen på skolan får sämre mat än människor i fängelse!! vissa vägar är direkt farliga att köra på,
Vi betalar skatt på allt vi stoppar i oss, snart blir det väl skatt på det som kommer ut från oss!!! ( dvs. nr1 & nr2 )
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om det skulle kosta mig ca. 500-1000:-/år för att slippa att det blir ett "Betalledområde", med det obligatoriska skoterförbudsområdet, där jag kör, så tycker jag att det är billigt. för jag kör mestadels utanför lederna :hmmmm:

Vad som också är viktigt OM det nu skulle bli en "Skoteravgift" är att det kallas just "AVGIFT", detta för att pengarna ska kunna öronmärkas till vad det är tänkt för.
En Skatt kan däremot aldrig öronmärkas, utan det försvinner bara i statens stora svarta hål.

Tror inte på att medlemsavgiften till skoterklubbarna bara kan försvinna helt, men däremot att medlemskapet friviiligt och kan nog sänkas till kanske 30-50:-, för antagligen så behövs det nog skoterklubbar även i framtiden, för att dels bevaka skoteråkarnas intressen, mot myndigheterna mm.
Men även för att sköta om lederna, för den skull inte sagt att det i vissa fall kan förekomma andra lösningar, som ex. vis privata ledentrepenörer mm.

Behöver nog inte försvinna så värst mycket i administration.
Vägverket/Transportstyrelsen tar ju (har jag för mig) idag 40:-/år och fordon, för att sköta om registerhållningen av dom skattepliktiga fordonen som är trafikregistrerade. Kan ju inte vara så värst mycket dyrare att även sköta om detta.
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Och de som bor/kör i områden där det inte finns några markerade leder då?

Alla skoterägare bor inte i Norrland med ett utbyggt ledsystem.
Finns säkert en hel del skotrar registrerade på tex sydsvenska höglandet. Finns det några skoterleder där?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Och de som bor/kör i områden där det inte finns några markerade leder då?

Alla skoterägare bor inte i Norrland med ett utbyggt ledsystem.
Finns säkert en hel del skotrar registrerade på tex sydsvenska höglandet. Finns det några skoterleder där?
Det finns ca. 8000 inregade skotrar bara i stockholm stad, har inte hört att det finns några leder att underhålla där. Men jag gissar att minst 90% av dessa körs någonstans i norrland. :rolleyes:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ha märkligt att inte fler har nappat på obligatoriskt medlemskap i skoterklubb :)
Vore det absolut bästa. Så funkar det tex när det gäller golfspelande, fullt jämförbart.
Dock så kan man ju ha en lite avgift om man gästar en annan klubb.

På så sätt skulle det troligen bli mkt billigare och pengarna skulle hamna där man åker.
Hur skall dom annars fördelas ? Per län ? Per registrerings ort ? Ha vilka fina leder det skulle bli i Stockholm då....

Man vill ju att degen skall hamna där man åker.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Hur skall dom annars fördelas ? Per län ? Per registrerings ort ? Ha vilka fina leder det skulle bli i Stockholm då....

Man vill ju att degen skall hamna där man åker.
per ledkm på leder som är officiella med markägaravtal o allt.
redan idag har vi det systemet när det gäller kommunbidrag.
-dock ger kommunen bara en tusing per/år/ledmil så det är ju slut i december...

man kan ju tänka sig att det skulle kunna funka lika som ned skatten på andra fordon att det kostar när fordonet är påställt men inte annars.
sätts avgiften till t.ex. 360:-/år som på släpvagnar borde ingen vara snål nog att köra avställt med tanke på ev, böter/oförsäkrat m.m.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ha märkligt att inte fler har nappat på obligatoriskt medlemskap i skoterklubb :)
Vore det absolut bästa. Så funkar det tex när det gäller golfspelande, fullt jämförbart.
Dock så kan man ju ha en lite avgift om man gästar en annan klubb.

På så sätt skulle det troligen bli mkt billigare och pengarna skulle hamna där man åker.
Hur skall dom annars fördelas ? Per län ? Per registrerings ort ? Ha vilka fina leder det skulle bli i Stockholm då....

Man vill ju att degen skall hamna där man åker.
Ja obligatoriskt klubbmedlemsskap skulle nog fler vara positiva till, om än inte alla. Men det man tappar då är ju kontrollen över vilka som har betalat och vart. Även här lär processen bli för omständig, krävande och dyr...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ha märkligt att inte fler har nappat på obligatoriskt medlemskap i skoterklubb :)
Vore det absolut bästa. Så funkar det tex när det gäller golfspelande, fullt jämförbart.
Dock så kan man ju ha en lite avgift om man gästar en annan klubb.
Men i dom flesta komuner finns det ju flera klubbar, är man ute och kör, så blir det ju lätt 2-3 klubbars lednät man gästar, och hur gör man då rätt för sig ?
För att inte tala om man vill göra en lite längre sväng. Ta en Nasaledstur som ex.
Man startar i Piteå för att köra upp till "Vuogga". På den resan passerar man ju 6 klubbars leder !

Och för att få detta att funka så måste det väl bli någon slags lag/överenskommelse att alla har lika medlemsavgift. Om inte, är det då inte risk att det startas klubbar lite varstans, med mycket låg medlemsavgift, bara i syfte för att få många medlemar, som i sin tur bara är ute efter en så låg medlemsavgift som möjligt.

per ledkm på leder som är officiella med markägaravtal o allt.
redan idag har vi det systemet när det gäller kommunbidrag.
-dock ger kommunen bara en tusing per/år/ledmil så det är ju slut i december...
Våran klubb har idag 37 mil leder som vi får kommunalt bidrag för, men det finns ju lika många okryssade skoterstråk, som vi med all rätt inte får ett öre för.
Men om man skulle få ta del av en eventuell skoteravgift, ligger det då inte i varje klubb och kommuns egenintresse att få till så många ledkilometrar som möjligt ?
Vi kunde ju då kryssa upp dessa stråk, för att höja statusen till led, bara i ett enda syfte, att få så mycket av kakan som möjligt.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Våran klubb har idag 37 mil leder som vi får kommunalt bidrag för, men det finns ju lika många okryssade skoterstråk, som vi med all rätt inte får ett öre för.
Men om man skulle få ta del av en eventuell skoteravgift, ligger det då inte i varje klubb och kommuns egenintresse att få till så många ledkilometrar som möjligt ?
Vi kunde ju då kryssa upp dessa stråk, för att höja statusen till led, bara i ett enda syfte, att få så mycket av kakan som möjligt.
visst kunde man det,och om man ändå sköter dom lederna vore det väl inte mer än rätt?
men man kan väl tänka sig att kommunen kan ha åsikter om vilka leder som får bli officiella också eftersom dom också betalar litet ledbidrag så det är inte säkert det skulle gå så lätt.

man skulle kunna tänka sig att den som fördelar pengarna(TS/VV) skulle få godkänna lederna innan nya fick bli officiella.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Visst skulle det kunna dyka upp klubbar som drar ner byxorna. Men då dom flesta klubbarna idag ligger på 150-200kr så vad finns det att dra ner på ? :)