Svetsa i a-arm,plocka bort kablar?

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Ja som det står i topic ,visst är det så att när man svetsar (i a-armen) måste man plocka bort tändkablarna eller statorn? . har hört att man kan bränna elsystemet om man låter allt vara inkopplat.

Skotern är en arctic cat F5 03a

Vad ska göras innan man svetsar ? vill helst att allt ska hålla hehe :D

edit såg att tråden låg i fel forumdel. den skulle ha hamnat i Tekniksnack

B

Biosteel

nu kanske jag är ute ocyh cyklar men efter att ha läst el i 3 år så förstår jag inte vad meningen är att plocka bort tändkablarna och statorn när du ska svetsa. isf beror det väll på vars du sätter jorden. en grundregel som man kan ha är att strömen tar alltid den kortaste vägen.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har aldrig tagit loss några kablar när jag svetsat, och inget har gått sönder för mig under svetsning heller.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har hört att man kan bryta kretsen genom att ta bort tändhattarna till exempel. Hade inte chansat ifall att det skulle gå sönder. Bara koppla ur ecu boxen eller vad den nu heter på arctic

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag har aldrig stött på problem, vare sig på snöskotrar, motorcyklar, mopeder, bilar eller nånting annat.

Jorda på och nära det du svetsar så är det inga problem

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
jag tycker att du skall dra isär alla elkontakter till tändplatta och elektronikboxar
jag har själv förstört 2 st generatorer på bilar och vet av mist 3 som har bränt stator eller cdi

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Jo jag ska ta isär alla kablar , man vill ju inte riskera att bränna något som kostar . :D

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
jag tycker att du skall dra isär alla elkontakter till tändplatta och elektronikboxar
jag har själv förstört 2 st generatorer på bilar och vet av mist 3 som har bränt stator eller cdi
detta beror till 99% pga av felaktigt jordställe vid svetsning.

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
varför inte ta bort a-armarna?
för att det är jobbigt att skruva, nämen det är bara svetsningen mellan krängningshänaren och a armen. det är bara ju ett litet plattjärn som ska svetsas tillbaka. :beer: