stoppklackar, bakre saxlänk

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Någon som vet hur mycket krafter som tas upp av stoppklackarna längst bak i boggien? funderar på att sätta dit en gummibussning med m10 bult eftersom förförra ägaren tyckte det var roligt med skidres och tog bort justeringen helt...

finns samma risk som arctic cat att man drar av balata om man kör utan dom?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja sätt du en gummibussning med m10 bult.

Kör man utan så får du högre slitage på stötdämparna. Vad som gäller balatorremmen så vet ja inte men det låter ju troligt att den kan gå av om du får boggien att bottna i fjädringen.

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Vad jag märkt på min iq är att dom tar upp väldigt mycket krafter eftersom jag slagit av mina bultar 2ggr. Så fort jag sätter nya bultar så tar det inte speciellt länge innan dom är krokiga.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Vad jag märkt på min iq är att dom tar upp väldigt mycket krafter eftersom jag slagit av mina bultar 2ggr. Så fort jag sätter nya bultar så tar det inte speciellt länge innan dom är krokiga.

Dina stötdämpare borde väl bottna rejält för att dessa ska bli krokiga?

Alternativt så har du väldigt styv chimsning.

/Jörgen

600xcsp

Aktiv medlem
16 jan 2009
50
0
1
Ska montera klackarna efter helgen, ska jag sätta dom i främre eller bakre hålet, vad blir skillnaden..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Är inget annat gjort så funkar det såhär: Bakre hålet= bättre fäste och lite mera skidres men lite mjukare fjädring, Främre= bättre styrning men sämre fäste, lite hårdare.

Kopplade boggis är en vetenskap, (det är väl även okopplade men dom diskuterades j inte här). Finns jäkligt mycket att tänka på och mycket som går att ändra. Vad är det för maskin, är det en ProX så finns det ännu flera justeringsmöjligheter än på vanliga Edge och äldre.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Flyttade bak mina i F7 boggien jag har, och vilken skillnad blev mycket bättre fäste efter leden och skönare fjädring. Dock tycker jag den går lite för mycket på rullen med såpass mycket vrid i motorn. inge kul å komma i 160 med skidorna 0.5m uppe i luften :aetsch: