Är i begrepp att köpa beggad "allroundskoter" i prisklass 70.000 kr. Kollar på X-trim, Renegade, Switchback och Crossfire. Är ganska inläst på "alla problem" motormässigt med de olika valen. Kanske så pass att man "bara ser nackdelarna".......
Rotax Serie-III med dåliga kolvringar, packboxkalvning, ramlagerras, insugsgummiras mm. 600 SDI möjligen stabilare än 800 HO....eller!? Är det bara Rotax som har valt alternativet med kapslade fettsmorda ramlager (vilket verkar vara en viss nackdel jämfört med oljesmorda eftersom underhållet, "återinfettning", inte verkar skötas som det ska vare sig av ägare eller aukt verkstäder!?). Nya 800R-snurran som har vätskekylt vevhus....klarar sig de fettinsmorda lagren längre på denna eftersom arbetstempen i blocket är lägre...???
Polaris 800 med VES-ras (ffa före -05) samt vad värre är med undermålig kvalla på ramlager på PTO-sidan => vevaxelhaveri. Klarar sig VES 600:an bättre i detta avseende.
Nu till huvudfrågan...Suzukis stortwinnar dvs Arctic. 700:an i gamla F7:an hör man ju sällan något ont om, men det kanske finns något ont att säga om den också? Gamla 800/900 Suzuki bigblockarn som satt i ZR hörde man ju sällan om några värre ras på....satt väl smidda Wiseco i från fabrik på senare årsmodellerna, eller!? Nyare twin-spark 800:an...hur är det med den...är det "en sund" motor konstruktionsmässigt???
mvh / Matti
Rotax Serie-III med dåliga kolvringar, packboxkalvning, ramlagerras, insugsgummiras mm. 600 SDI möjligen stabilare än 800 HO....eller!? Är det bara Rotax som har valt alternativet med kapslade fettsmorda ramlager (vilket verkar vara en viss nackdel jämfört med oljesmorda eftersom underhållet, "återinfettning", inte verkar skötas som det ska vare sig av ägare eller aukt verkstäder!?). Nya 800R-snurran som har vätskekylt vevhus....klarar sig de fettinsmorda lagren längre på denna eftersom arbetstempen i blocket är lägre...???
Polaris 800 med VES-ras (ffa före -05) samt vad värre är med undermålig kvalla på ramlager på PTO-sidan => vevaxelhaveri. Klarar sig VES 600:an bättre i detta avseende.
Nu till huvudfrågan...Suzukis stortwinnar dvs Arctic. 700:an i gamla F7:an hör man ju sällan något ont om, men det kanske finns något ont att säga om den också? Gamla 800/900 Suzuki bigblockarn som satt i ZR hörde man ju sällan om några värre ras på....satt väl smidda Wiseco i från fabrik på senare årsmodellerna, eller!? Nyare twin-spark 800:an...hur är det med den...är det "en sund" motor konstruktionsmässigt???
mvh / Matti