600HO som dör

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Hej jag har en MXZ 600HO -07 med 200 mil på mätaren
I helgen hände en sak som aldrig hänt förut.
Jag åkte uppför en lång bran backe med bra fäst, så det var max effektuttag.
Efter ca 15-20 sekunder tappar jag all effekt, motorn dör inte helt med bara blödrar och hostar.
Så jag släpper av och vänder ner och så fort jag gör det så går den som en klocka igen??
Det här fenomenet hände 4 gånger under helgen.
Men den gick precis som vanligt annars
Någon som har en ide vad det kan bero på ?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
så gorde min renegade 800 -06 också när jag for och klättra! vet inte va de va!! men de va väldigt brant där jag körde och då var de nån som trodde att de att den inte fick bensin i förgasarna runt huvudmunstycket???!!!!
 

olve

Välkänd medlem
28 jan 2008
120
0
6
gävle
tycker att det låter som att den inte får bensin, att all bensin far längst bak i tanken när du reser...?
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Tack för alla svar
Bensin låter ju troligast, då den fungerar perfekt annars
Men vad kan man göra åt det ?
Är det något som är slitet ?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag läste nånstans här på forumet att tändhattarna kan glappa vid brant lutning så kolla upp de, bara ett tips.
Lycka till! :ciao:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. det är inte samma fenomen som kan hända under bromsningar då?

Fullgas och upp med varvtalet, med varvtalet så kommer hästarna galloperande, men så efter en stund (15-20sekunder under last) så kommer också en värmeutveckling och så klarar inte kolvringarna och de maskineriet av att producera effekt längre..

.. om jag är inne på rätt sår nu så påpekar jag lite fint att detta avhjälps med dubbla kolvringar bla...

att du hadde för lite soppa borde du väll ha märkt?
hur många försök?
hur brant backe?
hur lång backe?
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
För lite soppa i tanken var det inte, jag tänkte mer om den inte han pumpa fram.
Första repan gick det bra men sen kom det.
Ang lutning och längd vet jag ej, men det kanske någon annan vet. berget/backen heter Ansätten och ligger nära Åkersjön.

Men du menar att det blir för varmt i motorn så att ......... vad händer

Jag har ju åkt mycket uppför förut men då har det varit sämre fäste, så effektutaget vart nog inte det samma.

Så det kanske är som du säger att man kan jämnför det med en bromsning, för nu kändes det att motorn fick ta i.

Om nu värme är orsaken kan jag ha förstört något ? något jag ska byta förutom nya/dubbla kolvringar ?

Är min kolv förberedd för dubbla ringar eller blir det nya kolvar också?

Tack igen för alla bra svar
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
angående ansätten vart körde du? där till vänster om där alla kör upp e de rätt brant om man kör ändå upp! precis man tar sig upp om de e lite sämre före och de e kanske 200 meter långt kanske...
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
angående ansätten vart körde du? där till vänster om där alla kör upp e de rätt brant om man kör ändå upp! precis man tar sig upp om de e lite sämre före och de e kanske 200 meter långt kanske...
Så långt till vänster det går, det är en liten knix/knöl på slutet.
Lagom kul när den dog precis innan knixen :afraid:
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. ne jag tror inte att du har förstört något, oroa dig inte för mkt nu! :) de jag skrev är en teori som jag kan vara trolig i ditt fall..

men ja, om du läser lite om hur bromsningar går till så kanske du får en bättre uppfattning om hur jag menar.. "heat soak" kallas fenomenet på engelska och med dubbla kolvringar så avleds värmen bättre till cylinder väggarna och du får en bättre arbhets temp inne i förbränningsrummet.. ungefär så äre.. de e halvkomplicerat och jag VET ju inte nu om de e detta som är fallet, men jag kan mkt. väl tänka mig att de e så..

.. som sagt läs upp om fenomenet heat soak.. ganska säker på att de e de som e felet.. har iaf övertygat mig sj om de nu när jag tänker efter..

ska på jobbe nu fram till 00.00 så lycka till med vidare spekulationer!! :)
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Tack för alla svar :)
Jag googlade lite på heat soak men det jag hittade beskrev hur den blir varmare i motorn efter att man har slagit av den, nån som har en bra länk ang det här skulle vara uppskattat

det är väldigt vanligt, oftast är det membranet i bränsle pumpen
Jag förstår inte riktigt ?
Menar du att den inte får tillräckligt med bränsle?
Eller har det med heat soak att göra ?
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
jag hade precis samma problem i början av säsongen, då vissade sig att ena tändhatten hade skakat sönder. byte.. oche sen fungerade det perfekt.

Konstigt att det vissade sig först när man drog på uppför.. framför allt på rulle.