Fjädersänning

Peter-O

Medlem
25 jan 2009
10
0
1
Falun
Har monterat nya fjädrar på en 600 RMK-98 , men får ingen fjädring alls.Ska man vrida runt fjädern ett varv eller ska den bara spännas med spännklossen?
Är det någon som gjort detta?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Kanske fel fjädrar? Är det mer eller mindre motstånd nu efter bytet?
Gjort nå annat i boggien? Kollat stoppklossarna?
 

volvonisse440

Medlem
8 feb 2009
10
0
1
sundsvall
jag har precis samma problem jag med, jag bytte den bakre boggi dämparen och nu finns det inte en tillstymmelse till dämpning, desutom är fjädrarna nya.
snälla hjälp oss
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Har monterat nya fjädrar på en 600 RMK-98 , men får ingen fjädring alls.Ska man vrida runt fjädern ett varv eller ska den bara spännas med spännklossen?
Är det någon som gjort detta?
Den skall förspännas, dock inte ett helt varv. Jag tycker inte att det skall gå att montera den fel. Vrid spännklossen så att fjädern hamnar i "lägsta fjädringsläge", vrid sedan upp framänden i läge på plasthjulet innanför boggihjulet. Fjädern brukar börja förspännas när den pekar ungefär rakt ner. Vrid sedan spännklossen till det läge du önskar.

Det finns förstärkta fjädrar till skotern. Är du säker på att det inte satt såna fjädrar på innan och nu har du satt dit originalfjädrar?

/Hasse
 

Peter-O

Medlem
25 jan 2009
10
0
1
Falun
jag är rätt övertygad att jag satt fjädrarna rätt.Finns det någon möjlighet att "dämpararmen" kommit i fel läge på nåt vis.Om man släpper ner pallningen ramlar boggin ner på stoppklossarna,det måste ju vara helt galet.

peter
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Då måste du ha lyckats "kugga" fjädrarna fel. Dämparen har ingenting med att hålla upp maskinen att göra, den bromsar bara rörelser.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Då måste du ha lyckats "kugga" fjädrarna fel. Dämparen har ingenting med att hålla upp maskinen att göra, den bromsar bara rörelser.
Stämmer inte på alla maskiner detta... för har du gasfjädrar så hjälper det att hålla upp skotern en hel del....
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
jag är rätt övertygad att jag satt fjädrarna rätt.Finns det någon möjlighet att "dämpararmen" kommit i fel läge på nåt vis.Om man släpper ner pallningen ramlar boggin ner på stoppklossarna,det måste ju vara helt galet.

peter
Det skulle vara om den främre "vaggan" som dämparen är fäst i har hamnat fel. Den skall vara vriden så att dämparfästet hamnar uppåt (svårt att förklara). Var ett tag sen jag skruvade i polaris men prova att:

- Palla upp skotern bak.
- Häkta loss fjädrarna och vik dem bakåt.
- Ta ett litet brytspett och prova att försiktigt bända upp främre stötdämparfästet så att det vrids uppåt/framåt (inget våld).

Om inte det lyckas är det nog snabbare och enklare att plocka ur boggin för att fixa det.

/Hans