Sxr 700 varvar max 5000rpm

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Som sagt min Sxr började helt plötsligt bluddra och vägrar varva över 5000rpm (även utan variatoremen monterad), alla stiften sura. Men är alltid lättstartad och går rent upp till 4500rpm.

Har bytt stift och rengjort förgasarna, men det känns som elfel.

Misstänker att det är statorn som gått sönder, vad tror ni? Finns det en lindning som tar över vid dessa varv?

Vet ni någon som lindar om statorn i Boden/Luleå?

Tacksam för all hjälp.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Prova koppla ur TORSn kan mycket möjligt vara den som spökar då det är vanligt fel på yamaha!
Den slår i vid 3000rpm...... och motorn går inte rent

Jo det låter nog tyvärr som statorn, min gjorde exakt samma sak när min stator rök...

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Min vmax 700 var exakt sådär när statorn hade gått, jag skickade då min stator för omlindning på timråelbyggnad. Du kan ju ringa till dom och fråga efter värdena så kan du mäta dig till om det är där felet sitter, men det är det ju garanterat.

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Är det så att det finns en "lågvarvslinding" och en "högvarslindning"?

Kan man använda en stator ifrån SRX 700, har inte samma partnummer men enligt uppgift ska det fungera, men jag vill inte köpa utan att veta..

Jockegubben kan det ha varit på bodens el & motor på svartbyvägen bredvid supermarket?

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Bra det förklarar varför den går som den går...

Nå finns det någon som lindar i Luleå?

I Boden vart det ett par veckor bort att få lindat och jag vill inte vänta alltför länge..

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Jag skickade min till timrå elbyggnad och det tog ca en och en halv vecka med frakt, och 1700kr.

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Nu har jag fått tag i en ny (begagnad) stator, men säg den glädje som varar...
Statorn är från en 97'a och min sxr är en 00'a, är det någon som vet om det går att koppla in den i min skoter då antalet kablar från statorn är färre 97 än 00, jag har med svänghjulet från 97'an så det borde ju gå att få till på något sätt.

Hur ska jag koppla?

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Min ska inte ha 3d som jag har fattat det.

Dock kvarstår problemet att det kommer 6 kablar från min trasiga stator och 3 från min hela..

Kom igen nu ge ett bra svar.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
kan det vara nånting att de "extra" kablarna är nånting med ex stöm till relä/batteri,, en vild chansning...

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Kan det vara tändlägesgivaren som har gett upp? Har någon råkat ut för det?

Jag behöver mätvärden för att kolla upp min stator, någon som kan värdena eller vet om de finns på internet, snälla hjälp mig:ciao:

Någon som behöver en stator ifrån en -97 sx700, jag har en över.

mbsxr

Aktiv medlem
12 feb 2009
56
0
6
Boden
Inte hjälpte det att linda om statorn.

Undie och DaBoom vet ni vilka av spolarna som är högvars? Statorn är ju uppdelad i 3 olika sektioner och han lindade bara om den ena.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
men varför lindade han bara om "den ena" han borde väl mätt upp o sett om det va ok innan han skicka tillbaka den??
nej jag vet inte vilken som är högvarvsspolen