Självrisken bör istället vara valbar och bunden till premien (så är det väl iaf på vissa bolag idag?). Dvs dyr självrisk = låg premie, billig självrisk = dyr premie.
Visst är det så att det drabbar även den försiktige men kör man med insidan, även om man kör hårt så sker det inga fadäser, jag menar att den som "olyckligtvis" kör genom isen, skakar hand med en tall eller vägtrumma får ta skeden i vacker hand och skylla sig själv men visst, vi skall kunna försäkra oss till vettiga kostnader.
Detta med dyr självrisk=låg premie osv har jag påtalat för de försäkringsbolag jag haft de senaste 20 åren men tyvärr så går det inte säger de, dessutom på varierande försäkringsobjekt såsom bilar, hemförsäkring mm så blir det bara några hundralappar i skillnad på totalpriset oavsett 6 000 eller 24 000 i självrisk.
Snöskoter är ju en relativt liten marknad för bolagen, dessutom förstår sig inte de bestämmande stockholmarna (jo det är så för även lokala försäkringsbolag återförsäkrar hos/via diverse andra bolag) hur ändå huvuddelen av snöskotrarna nyttjas och att de facto snöskoterförsäkringarna överutnyttjas då det som jag hört flera säga att det "bara" kostar 4 eller 6 000 att krascha!.
Egentligen, men det är ju lätt att titta i backspegeln för en själv men om jag genom åren (ca 25 år) bara tagit de försäkringar lagen kräver, lagt undan resterande pengar så hade summan idag , efter noll försäkringsärenden varit avsevärd, i dagens pengavärde hade runt 10´ per år hamnat på konto så nog hade man haft råd att totalhaverera en maskin vart 5:e år