Sprängd rem Edge 800 -03

bosco

Medlem
28 feb 2009
6
0
1
Jahaja, Var kanske årets bästa skoterdag i dag i Sundsvall och drog några sköna vändor. men inget gott som inte har nått ont med sig.

Körde på en is där där det var lite vatten mellan isen och snön.Lekte på rejält, En halv kilometer senare och 100km/h fortare rassla det till rejält och slog snabbt av motor, Öppnade huven och fick se en sprängd variator rem som bara hade nån tråd kvar. Kuggarna låg ut sprid lite över allt.

Vad ska man som ung och okläckt tänka på vid rem byte då? Primärvariatorns skivor är rejält svarta dom så misstänker att dom ska göras ren? Orginalrem eller funkar dom andra?

God Jul.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Nja, du ska ju ställa in remmen så den ligger rätt på Premären, dvs 1-3 mm över kanten på variatorn brukar vara lagomt.

Jag skulle då ha köpt en orginal rem.
Nån som tagit en öl för mycket, eller bara trött? :rolleyes:

Remmen ska sticka upp 1-2 mm över kanten på sekundär variatorn(den bakre) när skotern står stilla. Skivorna ska vara rena, använd bräkleen eller liknande och tandborste eller trasa för att göra ren skivorna på bästa sätt. Å kom ihåg, smörj aldrig en variator!

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nån som tagit en öl för mycket, eller bara trött? :rolleyes:

Remmen ska sticka upp 1-2 mm över kanten på sekundär variatorn(den bakre) när skotern står stilla. Skivorna ska vara rena, använd bräkleen eller liknande och tandborste eller trasa för att göra ren skivorna på bästa sätt. Å kom ihåg, smörj aldrig en variator!

Hahaha, oj.. Jag svammlar till det såhär på kvällskvisten.. :rolleyes:
Självklart menade jag Sekundären..

Ett annat sätt föratt kolla om remmen ligger rätt är att palla upp skotern bak, sen ställa remmen så att mattan precis snurrar när skotern är upplyft(den ska så klart stå still sen när du ställer ner på på marken igen).